Aktivering af Firefox fra "Home-tasten" på tastaturet.

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
vovsen
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Aktivering af Firefox fra "Home-tasten" på tastaturet.

Indlæg af vovsen »

Mailtasten virker perfekt til at starte mit mail-program Thunderbird.
Kunne så forestille mig at Huset (Home) startede Firefox-browseren i stedet for at vise Mappen Home.
Vides det, hvor og hvordan dette gøres ?

Vh
Erik
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Re: Aktivering af Firefox fra "Home-tasten" på tastaturet.

Indlæg af Jakob77 »

vovsen skrev:Mailtasten virker perfekt til at starte mit mail-program Thunderbird.
Kunne så forestille mig at Huset (Home) startede Firefox-browseren i stedet for at vise Mappen Home.
Vides det, hvor og hvordan dette gøres ?

Mit tastatur er vist for gammelt til, at jeg kan følge med. Men hvor sidder "mailtasten", og har du selv sat den op..?

Jeg kører Xubuntu, og der kan måske være lidt forskel, men har du prøvet at kigge under Indstillinger --> Tastatur --> faneblad "Programgenveje" ..?
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Som du kan se herunder skal du blot ind i systemindstillinger->keyboard (tastatur). Her kan du klikke på Launch Web Browser (oversæt selv til dansk), og derefter klikke på din HOME tast (som i øvrigt her hedder Explorer).
Jeg kører standard ubuntu (dog med et andet tema). Det samme bør gælde ubuntu gnome, hvis det er dét du kører.

Keyboard_005.png
Keyboard_005.png (36.65 KiB) Vist 309 gange
vovsen

Indlæg af vovsen »

Nåhr ja sorry. Det er Ubuntu 15.04 64 bit.
Det er nu klaret tilfredsstillende.
Heldigt at det ikke er Chrome jeg ønskede startet når det heldigvis er meningen at det er Firefox der starter ved tryk å tasten. Begge browsere er installeret, så ..... men det er en helt anden ikke aktuel situation.

Skal lige bemærke at det ikke ligger til højrebenet hvis det er et specielt program, der ønskes startet med en af tasterne (eller en tastekombination)
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det er nu heller ikke fordi løsningen er langt væk. Hvis du kikker lidt længere nede på mit screenshot, så er der noget der hedder Custom Shortcuts. Her kan du lave shortcuts til stort set hvad som helst (kommandoen er det samme som du ville skrive i en terminal for at starte det program du gerne vil starte).
vovsen

Indlæg af vovsen »

Yes zob, den havde jeg set, og til at finde ud af at skrive CHROME i første felt, når man har +et for ny funktion.
Problemet er så hvad man skal skrive i felt 2 for at få startet Chromium browseren.
Dén har jeg problemer med at finde. Har fanget den med Terminal-kommandoen ! Er forstået, men kan ikke lige hoppe ind og hente hvad kommandoen hedder. I windows er det jo nemt da de ofte ender på .exe, men sådan har landet vist ikke lagt sig i Linux. Dén vil jeg gerne have et hint til.
Derefter skal en tastefølge allokeres - den er hjemme.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du finder program filer i mappen /usr/bin

Men hvorfor ikke blot anvende Programstartere->Start webbrowser (eventuelt sætte den korrekte standardbrowser) som allerede er det?
vovsen

Indlæg af vovsen »

Tak !
Det gør jeg også normalt Anders, men af og til er musen ikke ladt eller gemmer sig eller måske er hånden bedst til lige at trykke på et par knapper på tastaturet.
Du kan også kalde variationer i mulighederne. :) :)
vovsen

Indlæg af vovsen »

Kan dog ikke finde noget der starter Chromium netbrowser dér. Programmet ér installeret og ligger i ikonsøjlen til venstre på skærmen.
Hvor ligger programmet så ? Hvordan ser man det er eksekverbart (kan det evt. kun køres 'tekstet' i Terminalen)

(Bliver nødt til at smutte nu, da jeg skal ud og være GB-fører ved Swoop landingerne i Kbh.Havn, så de kommer sikkert hjem igen - Faldskærmshopperne)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

chromium-browser

eksekverbare filer er grønne i terminalen
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Så står vi lige. Jeg forstod heller ikke halvdelen af din sidste sætning.

Hvis du er meget glad for ting der foregår i den grafiske brugerflade kan du eventuelt bedre forstå hvad der foregår i /usr/share/applications/

Hvis du åbner den mappe i nautilus, kan du se ikonerne for dine programmer.
applications.png
applications.png (123.36 KiB) Vist 273 gange

Hvis du finder Chromium Web Browser her kan du højreklikke og vælge egenskaber (en shortcut til højreklik+egenskaber er i øvrigt ALT+ENTER), så står den linje du skal bruge i feltet "command".
properties.png
properties.png (41.61 KiB) Vist 273 gange

PS for viderekommende: Her er i øvrigt nogle fine options man kan tilføje til en chromium eller chrome start kommando. Mest brugbare er nok ting som f.eks. --start-maximized eller --start-fullscreen. Altså f.eks.

Kode: Vælg alt

chromium-browser --start-maximized

http://peter.sh/experiments/chromium-command-line-switches/
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jeg vil lige tilføje, for det er muligvis blevet glemt (noget kunne tyde på det), at du har et helt sæt af shortcuts der er bundet op på de applikationer du vælger at placere i din Launcher til venstre.
Hold super-tasten nede i kort tid og dette kommer frem.
Hold super-tasten nede i kort tid og dette kommer frem.
supertast.png (340.73 KiB) Vist 270 gange

Hvis du holder på Super-tasten, får du altså nogle "tal" på applikationerne i launcheren (ligesom du også får en liste med andre shortcuts midt på skærmen).
Disse til betyder at hvis jeg f.eks., med min opsætning ønsker at starte chrome (som du kan se, har den tallet 3), så skal jeg bare trykke

Kode: Vælg alt

SUPER+3
Dette behøver i øvrigt ikke være i lang tid.

Hvis et program i forvejen er åben (markeret med en lille trekant i launcheren, kan du skifte til dette program med SUPER+tal_for_program.

På den måde får du en masse "gratis" shortcuts, som du ikke behøver at kunne huske fordi du altid kan få dem at se ved at holde SUPER nede lidt længere.

Alt dette er i øvrigt nævnt i afsnittet "Launcher" i den lille oversigt der dukker op når du holder på SUPER (og som er vist herover).

Hvis du ikke bruger standard ubuntu (unity) gælder det desværre ikke dig.

PS: Som du kan se, kan du også bruge launcheren til chrome-apps. Jeg har f.eks. Trello nummer to fra bunden.
vovsen

Indlæg af vovsen »

Der kvitteres med et elegant buk. Så er der Rettet helt ind til højre. Alt virker som ønsket. 8-) :D

GB-fører = Gummibådsfører i Marinehjemmeværnet - frivillig gratis arbejdskraft som sikringsenhed ved hændelsen.
Det var forrygende at se dem dykke ud af himlen og komme farende ned mod landingsbanen, hvor de med ca. 150 km/t gik på vandet m.m. før de bremsede op for at forsøge at lande på en oppustet omkring 50 m lang bane. Derefter røg de i havnen og blev så samlet op.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hade undret mig over hvad GB stod for i dette tilfælde :)