FTP æ ø å

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Bo Pedersen

FTP æ ø å

Indlæg af Bo Pedersen »

Da jeg levede i Windows verdenen, benyttede jeg "CoreFTP" når skulle hente eller bringe filer til en NAS server "ude i byen". Nu er jeg flyttet over i UBUNTU verdenen, og det er efterhånden lykkedes mig, at få de fleste funktionaliteter med over - bare ikke FTP.
Jeg har prøvet "FileZilla" og "gFTP", for dem begge gælder, at de mappenavne i NAS'en der indeholder æ ø å, ikke bliver vist, mappen er der godt nok, og jeg kan åbne den og alt er fint, jeg kan bare ikke se hvad den hedder.
Jeg har også forsøgt mig med FireFTP til FireFox, men den ville ikke engang starte op - noget med en fil den ikke kunne finde.

Er der nogen derude, der har et bud på et FTP program der kan klare de danske bogstaver, eller en måde at få gFTP til at fungere?

Jeg er ikke nogen LINUX haj, og magter stort set kun, at installere programmer fra Synaptic, eller til nød en kommandolinje, hvis jeg får den serveret ordret som den skal tastes ind.

UBUNTU 14.04 LTS
AMD Phenom(tm) II X4 925 Processor × 4
Gallium 0.4 on AMD REDWOOD
OS-Type: 64-bit

Med venlig hilsen
Bo
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: FTP æ ø å

Indlæg af AJenbo »

I Ftp er det ilke fastlagt hvilket tegnsæt der bruges til fil navne. Jeg vil der for råde dig til at forbinde til disken via en anden og mere moderne protokold som smb, sftp eller liggende. Hvis ikke det er muligt skal du indstille dit Ftp program til at antage samme tegnsæt som det Ftp program mapperne er oprettet med.
Bo Pedersen

Indlæg af Bo Pedersen »

Tak for det hurtige svar

Med venlig hilsen
Bo
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hjalp det med at løse problemet?

Af samme årsag kan det være vigtig at sørge for at programmet overføre tekst filer i binær tilstand frem for anscii (txt) da samme så kan ske for indholdet af dokumentet.
Bo Pedersen

Indlæg af Bo Pedersen »

Nej det hjalp desværre ikke med at løse problemet.

Jeg er, som jeg skrev i indledningen, ikke Linux haj, i det hele taget ikke haj til noget som helst, derfor suser din, sikkert udmærkede uddybning af problemet, hen over hovedet på mig. Det jeg havde håbet på var, at nogen kunne sige: ”Du skal bare bruge xxxxxFTP programmet, det løser alle dine problemer”, men nu kan jeg godt se, at så simpelt er det ikke.

Jeg er næsten sikker på, at filerne på NAS’en er uploaded med CoreFTP, men jeg ved ikke hvordan CoreFTP gør det, og langt mindre hvordan jeg får f.eks. gFTP bøjet til, til at gøre det på samme måde.

Men jeg klarer mig alligevel, jeg har stadig en gammel laptop med Windows.

Tak alligevel for at du forsøgte at hjælpe.

Med venlig hilsen
Bo
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du kan tænke tegnsæt som computerens alfabet, hvis en computer er stillet til at vise græske tegn vil det se mystisk ud hvis man forsøger at læse en tekst der var men til at blive vist med det danske alfabet. Løsningen er der med ikke at finde et andet FTP-program, men blot at vælge det samme alfabet som filerne er skrevet med.
Det er ikke fordi du skal være en Linux hej, problemet har faktisk ikke noget med Linux at gøre og det kunne lige så godt være opstået den anden vej rundt.

Prøv at gå CoreFTPs indstillinger i gennem og se om du kan se hvilket tegnsæt den er sat til at bruge.

I gFTP tror jeg man ændre det under Indstillinger->Generelt->Fjern tegnsæt.

I FileZilla indstilles det under Fil->Websted Manager->Dit Sted->Tegnsæt.

I dag bruger næsten alle systemer "UTF-8" tegnsættet (indeholder alle tegn), ældre Windows programmer har det med at være sat til "Windows-1252" (indeholder hovedparten af vestlige tegn), så prøv at se om det virker med den.

Det ville også hjælpe meget hvis du kan vise os hvordan bogstaverne vises forkert, så kunne vi muligvis gætte hvilket tegnsæt der er brugt.
Bo Pedersen

Indlæg af Bo Pedersen »

Det er ikke fordi bogstaverne vises forkert - der er slet ikke nogen bogstaver, der er slet ikke nogen tekst! Der er kun mappe ikonet, og mappen kan åbnes og jeg har adgang til filerne i mappen. De mapper hvis navne ikke indeholder nogle af de forbudte bogstaver, vises med både mappeikon og mappens navn.

Men din tålmodighed belønnes. Jeg selv havde opgivet at få det til at virke, men dit forslag om at ændre tegnsættet til Windows-1252 virkede, og jeg ser nu alle mapper og filnavne der indeholder æ ø å, og de vises endda korrekt!

Mange tak for hjælpen.

Den aldrene newbie
Bo Pedersen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Wimdow-1252 høre til i Windows 98 æraen. Jeg vil forslå du henter indholdet, sletter det fra serveren, skifter tilbage til utf8 og uploader indholdet igen.
Bo Pedersen

Indlæg af Bo Pedersen »

Ja, det lyder som en god idé. Jeg vil gøre det, og foreholde administratoren af serveren, at han lever i en svunden tid.

Tak igen
Bo