Virtualboks og/eller DOSBox til 1.000 nye gamle spil..?

Dette er forummet for spil til Ubuntu. Få hjælp til spillene og få hjælp til at afvikle Windows-spillene i fx Wine.
Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Virtualboks til 1.000 nye gamle spil..?

Indlægaf Ivan » 15. maj 2015, 17:24

Meget simpelt, skulle bar mounte den mappe som den er i, i dosbox's configurationsfil (kunne også være gjort manuelt hver gang dosbox åbnes) og navigere til det drev som den var mounted som
megetsimpelt.png
megetsimpelt.png (14.19 KiB) Vist 721 gange
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Virtualboks til 1.000 nye gamle spil..?

Indlægaf zob » 15. maj 2015, 17:34

Jeg kender ikke rigtig til dosbox og havde det ikke installeret. Samlet tid for at installere hvad der skulle bruges, downloade din fil, mounte et drev i dosbox (her googlede jeg), lure at jeg åbenbart skulle bruge F1 i stedet for 1 (etc.), og finde ud af at jeg havde mulighed for at hæve og sænke farten (her googlede jeg igen) ved at skrive

Kode: Vælg alt

intro special
var cirka 3 minutter.
@Jakob77 Hvad holder mon dig tilbage fra at prøve det samme?

Til gengæld vil jeg skyde på at det ville tage mig mindst et kvarter at finde ud af hvad spillet gik ud på. Men det er vist ikke dit problem.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Virtualboks til 1.000 nye gamle spil..?

Indlægaf Ivan » 15. maj 2015, 18:13

zob skrev:Til gengæld vil jeg skyde på at det ville tage mig mindst et kvarter at finde ud af hvad spillet gik ud på.


He he, jeg fattede heller ikke hvad det gik ud på, men kunne bevæge og skyde tror jeg nok det var :D
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Virtualboks til 1.000 nye gamle spil..?

Indlægaf AJenbo » 15. maj 2015, 19:10

Jakob77 skrev:Jeg har vedhæftet et lille sødt DOS-spil ( håber jeg husker rigtigt, at det er freeware og ikke noget porno. ;) ). Det er kun een .exe fil, som nok passer bedst til DOS-boksen, hvis den bedes om at levere en 2-86 processor med passende lav clockfrekvens. Lyd kan nok bare være alm PC-speaker.

Det tog så ikke lang tid at finde ud af at det ikke er freeware så ved mindre du kan bevise det modsatte eller har en licens fra Bill Seiler (rettighedshaveren) så må du ikke lægge den slags på forummet.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Virtualboks til 1.000 nye gamle spil..?

Indlægaf Jakob77 » 15. maj 2015, 19:21

zob skrev:Jeg kender ikke rigtig til dosbox og havde det ikke installeret. Samlet tid for at installere hvad der skulle bruges, downloade din fil, mounte et drev i dosbox (her googlede jeg), lure at jeg åbenbart skulle bruge F1 i stedet for 1 (etc.), og finde ud af at jeg havde mulighed for at hæve og sænke farten (her googlede jeg igen) ved at skrive

Kode: Vælg alt

intro special
var cirka 3 minutter.
@Jakob77 Hvad holder mon dig tilbage fra at prøve det samme?


Mindre og mindre, og jeg siger tak for dit svar. :)
Men jeg er ikke nær så hurtig og skarpsindig til det ( ville ikke vide, hvad jeg skulle google ), og jeg tror ikke, at jeg skal have så meget klinket de næste dage, blandt andet fordi jeg fik en uventet systemfejl i går, og jeg ved ikke, om den er rettet endnu.

I spillet burde der vist også være en menu med beskrivelse af funktionstaster i bunden og en planet i centrum, som man kan slå til eller fra.
Jeg er endda ved at tro, at man selv kan konfigurere styretasterne, hvis spillet kører, som det skal. Jeg undrer mig også lidt over, at planeten ikke er slået til på billedet.
Men jeg kan godt se, at hvis det tager mindst tre gange så lang tid at lære spillet, som det tager at installere det, så skal jeg ikke plage nogen med det. For mit vedkommende kan jeg alt for nemt falde i fredagsstaver, når jeg leger med styreraketter og mere eller mindre fart og elipse rundt om planeten. :)



@Ivan

Tak for indsatsen. :)

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Virtualboks til 1.000 nye gamle spil..?

Indlægaf Jakob77 » 15. maj 2015, 19:29

AJenbo skrev:Det tog så ikke lang tid at finde ud af at det ikke er freeware så ved mindre du kan bevise det modsatte eller har en licens fra Bill Seiler (rettighedshaveren) så må du ikke lægge den slags på forummet.





I filen kan jeg læse dette:


SPACEWAR is distributed under the USER-SUPPORTED
concept. You are encouraged to copy and share this
program with other users. If you enjoy SPACEWAR, and want me
to finish SPACE MINEZ your contribution ($20 suggested) will
be appreciated. For a $30 contribution you will receive the
source code for latest version of SPACEWAR.

USER-SUPPORTED software is based on these three beliefs:
1. The value of software is best assessed by the
user on his own system.
2. Creation of personal computer software can and
should be supported by computing community.
3. That copying of programs should be encourged,
rather than restricted.

Bill Seiler




Er det ikke bevis nok..?
Måske beviser det ikke, at det er freeware, men som jeg forstår det, så vil forfatteren da gerne have, at vi kopierer og deler spillet, og hvorfor skal det så være forumforbudt..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Virtualboks til 1.000 nye gamle spil..?

Indlægaf AJenbo » 15. maj 2015, 20:53

Det hjælper noget, teknisk set er det donationware, og hele sektionen omkring donationer skal følge med spillet:

Kode: Vælg alt

        S P A C E W A R   I S   U S E R   S U P P O R T E D


             SPACEWAR is distributed under the USER-SUPPORTED concept.
        You are encouraged to copy and share this program with other users.
        Please do not remove the copyright or the user-supported notice.
        If you enjoy SPACEWAR, and want me to finish SPACE MINEZ your
        contribution ($20 suggested) will be appreciated.  For a $30
        contribution you will receive a floppy disk with the source code
        for latest version of SPACEWAR.

        USER-SUPPORTED software is based on these three beliefs:

                1.  The value of software is best assessed by the
                    user on his own system.

                2.  Creation of personal computer software can and
                    should be supported by computing community.

                3.  That copying of programs should be encourged,
                    rather than restricted.

             If you have any comments, bugs, additions or improvements,
        please use the address below to contact me .

        Bill Seiler
        317 Lockewood Lane
        Scotts Valley, CA. 95066

        SPACEWAR  COPYRIGHT 1985  B SEILER.


Du skal så være velkommen til at uploade det igen, så længe overstånde tekst er inkluderet (jeg vil forslå en zip med alle de relaterede filer).

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Virtualboks til 1.000 nye gamle spil..?

Indlægaf Jakob77 » 15. maj 2015, 21:33

@AJenbo

Jeg kender ikke til, at programmet består af flere filer end den ene exe-fil, som jeg har zippet og uploadet.

Og hvis du så snart er færdig med at være hurtig på aftrækkeren og småvrissen, vil du så ikke også give programmet en kommentar..?

Jeg synes, at det er godt, at vi får nævnt Bill Seiler, for jeg har sjældent set et DOS-spil så småt med så mange muligheder og som kørte så stabilt.
Det er fra dengang, de kunne programmere, uden at grise med pladsen. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Virtualboks og/eller DOSBox til 1.000 nye gamle spil..?

Indlægaf AJenbo » 15. maj 2015, 22:21

Vil Du have at jeg også skal lave en andmældelse af dosbox for dig?

Var den tekst du citerede inde i exe filen?

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Virtualboks og/eller DOSBox til 1.000 nye gamle spil..?

Indlægaf Jakob77 » 15. maj 2015, 23:25

Det ligner den samme tekst, men den tager sig pænere ud i det format, som du har fået frem.
Til DOSBox'en får jeg nok nærmere brug for noget pædagogisk detaljeret instruktion, når jeg engang kommer så langt. Jeg går naturligvis ud fra, at du synes, at DOSBox tygger spillet, som om den aldrig har bestilt andet. :)

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Virtualboks og/eller DOSBox til 1.000 nye gamle spil..?

Indlægaf Ivan » 16. maj 2015, 00:05

http://www.dosbox.com/wiki/Main_Page der er al den instruktion som du har brug for, læs, læs, læs og prøv så selv.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Virtualboks og/eller DOSBox til 1.000 nye gamle spil..?

Indlægaf Jakob77 » 16. maj 2015, 09:30

Men efter at have sovet på det, så er jeg også igen kommet i tvivl om, hvorvidt vi blev færdige med den mere overordnede diskussion, Virtualboks eller DOSBox, og om udviklingsarbejdet tegner en større fremtid af betydning for den ene end for den anden.


AJenbo skrev:VirutalBox visualisere din computer, det vil sige det er din computer du skal gøre langsommere hvis du ønsker at det der køre i VirtualBox skal køre langsommere.


Men er det ikke kun indtil udviklerne beslutter sig for, at Virtualboksen skal kunne noget mere..?

Jeg tænker i den retning, at DOSBox kun kan håndtere DOS programmer, men i Virtualboksen kan flere forskellige styresystemer installeres, og derfor virker den mere fremadkompatibel og er måske sjovere for udviklerne at arbejde med, mens DOSBox med tiden måske vil få vanskeligere ved at overleve i et strømlinet kompatibelt format..?
DOS er jo frigivet, så man bør uden videre kunne installere den version, som man har lyst til i Virtualboksen.

Hvis jeg f.eks. gerne vil installere Windows 98 med MS Office og genopbygge hele resten af min computer fra dengang under DOS 6, bør det så også være i DOSBox ( også om 10-20 år )..?



@Ivan

Tak for linket. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Virtualboks og/eller DOSBox til 1.000 nye gamle spil..?

Indlægaf AJenbo » 16. maj 2015, 11:19

MS DOS er ikke gratis/frigtivet eller noget i den stil, der er blot ikke længere support til det. Det samme gælder Windows 98 og MS Office.

Hvad er det du oplever som et problem med DOSBox? Er der nogle DOS programmer du ikke kan få det til at virke med?
DOS box er faktisk fantastik let at bruge i det fleste tilfælde skal du bare starte den og så bruge din DOS viden til at finde og starte dit spil/program. Prøv det.
Faktisk sælges flere gamle spil sammen med en præ konfigureret DOSbox så de kan køre på moderne systemer.

Læse manualen for DOSbox så vil du vide om DOSbox er det rigtige valg til at køre Windows 98 med.

Sæt dig ind i hvad emulering og virtualisering så vil du forstå forskellen. Det er 2 forskellige ting med hver deres grundlag for at eksistere. Desuden findes der mange flere virtualiserings programmer end blot VirtualBox, eks. KVM som er indbygget i Linux kernen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtualization
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypervisor
http://en.wikipedia.org/wiki/Emulator

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Virtualboks og/eller DOSBox til 1.000 nye gamle spil..?

Indlægaf Jakob77 » 16. maj 2015, 13:57

Tak for flere links og tips. :)

Virtual ... visualisering .... DOS emulering ....

Hmm...

Det lyder måske lidt dumt at spørge, og jeg skal nok læse noget mere på de abstrakte fremmedord, men i daglig tale er det så egentlig ikke "bare" en hardwaresimulator, vi har brug for, og så er alle problemer løst..?

Når man starter hardwaresimulatoren for at installere et program, så vælger man computer med clockfrekvens og lydkort osv. ( evt. som luksus også et styresystem forinstalleret ) så det passer til den årgang, som programmet er fra.

Man må nok formode, at sådan en konstruktion ofte må fordre en modercomputer, som er langt kraftigere end den computer, der skal simuleres. Men ikke alt software kræver lige meget, og som netop forsøgt demonstreret med spacewar.exe, så kunne man dengang programmere meget mere med meget mindre hardware, så der er meget godt at hente alligevel.
Det er heller ikke alle brugere, der er lige utålmodige, så måske kan det endda blive aktuelt også den anden vej at skrive en simuleringsplatform til hurtigere og bedre computere end den, man kører hardwaresimulatoren på.
Ikke mindst mener jeg også, at man bør overveje det historiske perspektiv. Det vil da bare være så mega sejt, hvis Linux og Ubuntu forstår at favne historien med fuld ( strømlinet ) bagudkompatibilitet i et enkelt program til alt software, f.eks. også xp og måske også commodore64 ( kender jeg kun af navn ) og flere andre, som ikke nødvendigvis er DOS-baserede.
Ligger disse forestillinger og drømme indenfor rækkevidde, eller er der måske nogle fatale forhindringer, som gør, at det aldrig vil kunne lade sig gøre og helt må opgives på forhånd..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Virtualboks og/eller DOSBox til 1.000 nye gamle spil..?

Indlægaf AJenbo » 16. maj 2015, 14:11

Jeg syndes du skal rejse tilbage i tiden og redesigne alle computere fra bunden (du bør nok også have en finger med når der laves software til dem) samt copyright, licenser og patenter og sikkert også nogle flere ting. Du får nok brug for denne her samt et studie i international lovgivning: http://minnie.tuhs.org/CompArch/Tutes/week02.html

Tilbage til "Spil"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster