LibreOffice Writer til .html redigering

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: LibreOffice Writer til .html redigering

Indlæg af AJenbo »

FTP er heller ikke uden risiko, men med WordPress ville du faktisk kunne deaktivere den del, og så er det jo kun det samme antal systemer du skal være nervøs for.

De fleste sikkerehedshuller relatere til kommentar så hvis du blot deaktivere den feature er du allerede temmelig godt beskyttet (det virker heller ikke til at være noget du ønsker at have).
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

@lath

Lad os nu ikke gøre det til en strid om ord. Du har sikkert ret i det meste, men jeg synes, at du underkender det faktum, at jeg med LibreOffice Writer faktisk er i stand til at bygge en hjemmeside kun med html, uden database på slæb, uden underlige programskabte undermapper, og ikke mindst uden selv at kunne een eneste html-kode.
Jeg kender godt til backup. Men en database kan være vanskelig at overskue, og tager du backup af en syg database, så får du også en syg backup.

Men jeg kunne godt bruge et link til en side, som viser et billede og afspiller en lyd. Billedet skulle være af en glad trold, som står med store øjne tæt på skærmen og banker på den og siger: "Hallooo... er der nogen hjemme...??"
Og derefter skulle siden smide brugeren tilbage til den adresse, som han kom fra.
Ved du evt., hvor jeg kan finde sådan et link, hvis trolden hedder "Hugo".? :)

AJenbo skrev:FTP er heller ikke uden risiko, men med WordPress ville du faktisk kunne deaktivere den del, og så er det jo kun det samme antal systemer du skal være nervøs for.

De fleste sikkerehedshuller relatere til kommentar så hvis du blot deaktivere den feature er du allerede temmelig godt beskyttet (det virker heller ikke til at være noget du ønsker at have).

Ok, tak for mere info. :)
Jeg vil egentlig gerne have kommentar, men ikke når det betyder en database på slæb. Hvis jeg var parat til databasen, så ville jeg nok også hellere tage skridtet fuldt ud og installere et debatforum, hvor mulighederne for brugerne formentlig kan justeres i langt større omfang.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Igen kig på at brug sqllite som laverdatabasen som en fil så du kan backe den up over ftp som du åbenbart har som et krav frem for at skulle trykke på et backup link i admin siden på dit cms.

Hvis der opstår fejl i overførslen af dine html filer står du også pludselig med en halv hjemme side, eks hvis du kommer til at overføre med FTP sat til anscii mode frem for bin mode (igen lad være med at bruge FTP, skift til SSH/SFTP).
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

AJenbo skrev:Igen kig på at brug sqllite som laverdatabasen som en fil så du kan backe den up over ftp som du åbenbart har som et krav frem for at skulle trykke på et backup link i admin siden på dit cms.

Med mit system behøver jeg slet ikke tage backup af serveren.

AJenbo skrev:Hvis der opstår fejl i overførslen af dine html filer står du også pludselig med en halv hjemme side, eks hvis du kommer til at overføre med FTP sat til anscii mode frem for bin mode (igen lad være med at bruge FTP, skift til SSH/SFTP).

Når jeg har fremstillet den originale html fil lokalt off-line, så indgår den i min lokale backup og kan ikke skades af FTP eller vira på serveren. Går noget galt med filerne på serveren, så kan jeg bare restore min backup ligeså tit jeg vil.
Mere sikkert og enkelt kan det næsten ikke blive. :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok du har self. redundante diske i din maskine med daligt backup til hvis der skulle ske noget med det system :P
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

AJenbo skrev:Ok du har self. redundante diske i din maskine med daligt backup til hvis der skulle ske noget med det system :P

Alt kan fejle. I skrivende stund har jeg lige fået en uventet systemfejl og blev bedt om at indsende en rapport, og en af mine USB-nøgler til backup er pludselig blevet skrivebeskyttet, uden jeg har indstillet det, og gnome-disks kan heller ikke formatere den.
Men efter en dags arbejde tager jeg som regel en frisk backup, og jeg har flere forskellige backupmedier, så hvis et enkelt ældre medie fejler, så betyder det ikke noget for datasikkerheden. Meget værre er det, hvis det f.eks. kunne være en orm eller en trojansk hest, som man ikke ved, hvornår blev implementeret.
Men du forstår forhåbentlig godt, at det er nemmere at skabe en sikker backup af et system, som ikke ændrer sig, end det er af et system, hvor filerne konstant ændres ude på en server, som man ikke selv har under kontrol.
Jeg mener ikke, at du er helt fair, hvis du betvivler datasikkerhed og enkel restore i min metode for hjemmesidebygning. Efter min bedste overbevisning er begge de to ting netop helt i top.

Det ændrer dog ikke på, at der kan være enkelte særlige funktioner, som man gerne vil have, og så kan det blive nødvendigt at skifte til f.eks. Wordpress eller noget andet med database.
https://www.youtube.com/watch?v=FnzViK2Skx8

Et lille banalt html tip til LibreOffice Writer angående koder udefra:

Byg et separat html-dokument med alle værktøjerne, så kan du altid kopiere dem ind i andre html-dokumenter med copy - paste.

En tom fil åbnes med LibreOffice Writer og gemmes med ekstensionen i rullegardinet: "HTML Document (Writer) (.html)"
I denne fil kan man efterfølgende med Gedit indlægge de koder udefra, som man har lyst til, og bagefter kan man igen åbne filen med LibreOffice Writer og se, om det kan bruges til noget eller ej.
Alt, hvad der kan ses og bruges, det kan nok også markeres, kopieres og pastes ind i et andet html-dokument, som LibreOffice Writer har åbnet samtidigt.
Sådan har jeg nu f.eks. bygget en toolbox.html med nogle forskellige knapper ( javascripts ). Og hvis jeg arbejder på en side, hvor jeg vil bruge en knap, så åbner jeg bare min toolbox.html og kopierer, hvad jeg har lyst til, justerer det og færdigt arbejde. :)

Men den går nok ikke med alt. F.eks. har jeg brugt noget meta-kode ( hedder det vidst ), og den kode har jeg endnu ikke fundet ud af at se eller redigere via den grafiske brugerflade.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jakob77 skrev:Men du forstår forhåbentlig godt, at det er nemmere at skabe en sikker backup af et system, som ikke ændrer sig, end det er af et system, hvor filerne konstant ændres ude på en server, som man ikke selv har under kontrol.

Du forstår åbenbart ikke at databasen ikke sådan ændre sig uden vider og at du ville være i fuld kontrol.

Jakob77 skrev:Jeg mener ikke, at du er helt fair, hvis du betvivler datasikkerhed og enkel restore i min metode for hjemmesidebygning. Efter min bedste overbevisning er begge de to ting netop helt i top.

Du får ikke lov til at håndtere min kritiske data.

Jakob77 skrev:Det ændrer dog ikke på, at der kan være enkelte særlige funktioner, som man gerne vil have, og så kan det blive nødvendigt at skifte til f.eks. Wordpress eller noget andet med database.
https://www.youtube.com/watch?v=FnzViK2Skx8

Du kunne fint have en animation og lyd på din side samt redirect med helt statisk filer, og det kan sættes til at vises når folk kommer til en ikke eksisterende side via .htaccess filen (hvis det er en Apache server) som du vidt godt kender lidt til.
Du kommer dog til at støde ind i et problem med copyright da du ikke har rettigheder til Hugo karakteren og jeg tvivler på du har eller får en licens til den fra hugogames.com.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

@AJenbo

Min erfaring med databaser er netop, at de nemmere ændrer sig end html-filer.
Og jeg har ingen intentioner om at håndtere dine kritiske data, og da slet ikke gennem html-filer.
Angående Hugo, så kan jeg sagtens selv lave det, jeg selv skal bruge. Jeg forsøgte blot at inspirere lath til lidt sjov reklame, som jeg samtidigt kunne bruge, uden at skulle holde øje med trafik. :)