LibreOffice Writer til .html redigering
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Re: LibreOffice Writer til .html redigering
Her er en online HTML editor
Ingen login, ingen installation - bare copy paste ind i den, så kan det vist ikke blive lettere.
// Henning
Ingen login, ingen installation - bare copy paste ind i den, så kan det vist ikke blive lettere.
// Henning
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Jeg er ret sikker på den ikke kvalificere sig på punktet om at skulle være offline
-
- IRC nickname: Jakob77
Den on-line html editor er heller ikke særlig dygtig til at lave preview af koder, som man henter andre steder.
Men jeg har opdaget noget andet, som jeg finder meget besynderligt.
Hvis jeg med LibreOffice Writer åbner en html-fil fra november 2009 ( produceret af OpenOffice ), så bliver den vist grafisk som i browseren, og jeg kan redigere den.....
Men jeg har opdaget noget andet, som jeg finder meget besynderligt.
Hvis jeg med LibreOffice Writer åbner en html-fil fra november 2009 ( produceret af OpenOffice ), så bliver den vist grafisk som i browseren, og jeg kan redigere den.....
-
Jeg er faktisk ved at tro, at tricket i LibreOffice Writer er så lusket simpelt, at man bare skal gemme dokumentet "som" ( ikke eksportere ):
"HTML Document (Writer) (.html)"
"HTML Document (Writer) (.html)"
-
- Admin
Er det du indsætter JavaScript eller ulovlig indsat CSS?
"Gem som" laver sikkert en forfærdelig suppe som er både langsom og skrøbelig i browsere men tillader fortsat redigering mens Eksport danner et mere strømlinet dokument.
"Gem som" laver sikkert en forfærdelig suppe som er både langsom og skrøbelig i browsere men tillader fortsat redigering mens Eksport danner et mere strømlinet dokument.
-
AJenbo skrev:Er det du indsætter JavaScript eller ulovlig indsat CSS?
Der er vel andre muligheder end Java eller noget ulovligt. Forstår ikke, hvad du mener med det.
Det med suppen, vil jeg tro, er rigtigt. Men prøv lige at se dette, den eksporterde fylder mest:
En ny tom fil gemt som html document writer .html ( altså en filtype, som vises grafisk, når den senere åbnes igen af LibreOffice Writer ) indeholder:
Kode: Vælg alt
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
<title></title>
<meta name="generator" content="LibreOffice 4.2.8.2 (Linux)">
<meta name="created" content="0;0">
<meta name="changed" content="0;0">
<style type="text/css">
<!--
@page { margin: 2cm }
p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120% }
pre.cjk { font-family: "Droid Sans Fallback", monospace }
-->
</style>
</head>
<body lang="da-DK" dir="ltr">
<pre class="western"><br>
</pre>
</body>
</html>
En ny tom fil eksporteret som html ( vises ikke grafisk, når den senere åbnes igen af LibreOffice Writer ) indeholder:
Kode: Vælg alt
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1 plus MathML 2.0//EN" "http://www.w3.org/Math/DTD/mathml2/xhtml-math11-f.dtd"><html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"><!--This file was converted to xhtml by LibreOffice - see http://cgit.freedesktop.org/libreoffice/core/tree/filter/source/xslt for the code.--><head profile="http://dublincore.org/documents/dcmi-terms/"><meta http-equiv="Content-Type" content="application/xhtml+xml; charset=utf-8"/><title xml:lang="en-US">- no title specified</title><meta name="DCTERMS.title" content="" xml:lang="en-US"/><meta name="DCTERMS.language" content="en-US" scheme="DCTERMS.RFC4646"/><meta name="DCTERMS.source" content="http://xml.openoffice.org/odf2xhtml"/><meta name="DCTERMS.provenance" content="" xml:lang="en-US"/><meta name="DCTERMS.subject" content="," xml:lang="en-US"/><link rel="schema.DC" href="http://purl.org/dc/elements/1.1/" hreflang="en"/><link rel="schema.DCTERMS" href="http://purl.org/dc/terms/" hreflang="en"/><link rel="schema.DCTYPE" href="http://purl.org/dc/dcmitype/" hreflang="en"/><link rel="schema.DCAM" href="http://purl.org/dc/dcam/" hreflang="en"/><style type="text/css">
@page { }
table { border-collapse:collapse; border-spacing:0; empty-cells:show }
td, th { vertical-align:top; font-size:12pt;}
h1, h2, h3, h4, h5, h6 { clear:both }
ol, ul { margin:0; padding:0;}
li { list-style: none; margin:0; padding:0;}
<!-- "li span.odfLiEnd" - IE 7 issue-->
li span. { clear: both; line-height:0; width:0; height:0; margin:0; padding:0; }
span.footnodeNumber { padding-right:1em; }
span.annotation_style_by_filter { font-size:95%; font-family:Arial; background-color:#fff000; margin:0; border:0; padding:0; }
* { margin:0;}
.Preformatted_20_Text { font-size:10pt; font-family:Liberation Mono; writing-mode:page; margin-top:0cm; margin-bottom:0cm; }
<!-- ODF styles with no properties representable as CSS -->
.Endnote_20_Symbol .Footnote_20_Symbol { }
</style></head><body dir="ltr" style="max-width:21.001cm;margin-top:2cm; margin-bottom:2cm; margin-left:2cm; margin-right:2cm; writing-mode:lr-tb; "><p class="Preformatted_20_Text"> </p></body></html>
Jeg har ikke meget forstand på koden, men måske du og andre kan sige noget klogt om den..?
Jeg undrer mig over, at der står mere tekst i den eksporterede tomme udgave.
Og jeg pønser på, om jeg, ved at kopiere koden fra den øverste ind først i et tilfældigt andet html-dokument også vil kunne gøre det grafisk editerbart i LibreOffice Writer. Men det er måske noget giftigt skidt at komme ind på, når LibreOffice Writer ikke selv har godkendt alle de andre koder i filen..?
-
- Admin
Java og javascrip er ikke det samme. Der findes også valid kode, sjovt nok. Mit spørgsmål går på hvad specefikt det er du har problemer med at lave preview på. Der er trodsalt ikke udmildbart forskel på kode man har kopieret andet steds fra eller fået genereret på anden vis.
Det første er html 4.01 hvor det andet er xhtml 1.1 med validering. De er del vis kompatible og mest i den retning som du har brug for, så prøv.
Det første er html 4.01 hvor det andet er xhtml 1.1 med validering. De er del vis kompatible og mest i den retning som du har brug for, så prøv.
-
Nå ok, på on-line-html-editoren
http://www.crumlin.dk/geocaching/html/editor/
Den er måske også god nok, jeg forsøgte bare med den samme side, som det lykkedes at hente ind i LibreOffice Writer til grafisk redigering, men jeg kunne kun se streger og ingen tekst i det grafiske mode.
Indtil videre går det nu udmærket med at importere koder, som jeg tilføjer manuelt, og vise det grafiske resultat i LibreOffice Writer.
Men noget kan jeg ikke se, og så savner jeg pludselig en mulighed for at kunne vise kildekoderne i LibreOffice Writer. Lidt omvendt af det oprindelige problem og sikkert mindst ligeså vanskeligt at løse.
http://www.crumlin.dk/geocaching/html/editor/
Den er måske også god nok, jeg forsøgte bare med den samme side, som det lykkedes at hente ind i LibreOffice Writer til grafisk redigering, men jeg kunne kun se streger og ingen tekst i det grafiske mode.
Indtil videre går det nu udmærket med at importere koder, som jeg tilføjer manuelt, og vise det grafiske resultat i LibreOffice Writer.
Men noget kan jeg ikke se, og så savner jeg pludselig en mulighed for at kunne vise kildekoderne i LibreOffice Writer. Lidt omvendt af det oprindelige problem og sikkert mindst ligeså vanskeligt at løse.
-
- Admin
Du bruger det forkerte værktøj. De andre bruger du sikkert forkert i em kombination af dårlig html fra libreoffice.
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Jeg har vist misforstået denne tråd, for jeg forstår ikke hvad Libre Office Writer skal bruges til?Jakob77 skrev:...Indtil videre går det nu udmærket med at importere koder, som jeg tilføjer manuelt, og vise det grafiske resultat i LibreOffice Writer.
Hvis du importerer koderne, hvorfor så ikke bruge en rigtig editor til formålet?
og vise det i firefox?
Når jeg laver sådan noget, har jeg både Bluefish og Firefox åben.
Når jeg opdaterer koden og vil se, skifter jeg til Firefox og opdaterer browservinduet for at se ændringen.
Nogle gange har jeg 2 faner åbne i Firefox med samme fil.
Når jeg så har opdateret koden, opdaterer jeg den ene Firefox fane og har så den ikke opdaterede i den andet Firefox fane.
Så kan jeg skifte mange gange mellem fanerne, før jeg beslutter om ændringen er OK.
Der bruger jeg f.eks. når jeg skifter baggrundsfarve eller topbillede eller andet ved designet.
// Henning
-
- Admin
buddig skrev:Jeg har vist misforstået denne tråd, for jeg forstår ikke hvad Libre Office Writer skal bruges til?Jakob77 skrev:...Indtil videre går det nu udmærket med at importere koder, som jeg tilføjer manuelt, og vise det grafiske resultat i LibreOffice Writer.
Hvis du importerer koderne, hvorfor så ikke bruge en rigtig editor til formålet?
og vise det i firefox?
Han forstår ikke koden og har brug for noget hvor man blot skriver tekstem direkte og trykker ctrl+b for at få fed tekst og samtidig kan se det på skærmen. Lidt på samme måde som du nok heller bruger arkiv håndteringen til at pakke XML filerne ud af en .odt og der efter redigere dem i gedit for til sidste at zippe dem og omdøbe det til .odt igen?
-
Jeg ønsker måske også rigeligt meget. Hvis jeg vil zappe imellem den grafiske flade og de rå koder og editere frit begge steder i den samme fil, så må der nok skulle opdateres/indlæses forfra hvergang, der skiftes.
Fungerer det sådan i WordPress..?
Det ser ud til, at jeg må lægge manuelle koder ind via f.eks. Gedit. Men det gør heller ikke så meget. Det vigtigste er, at filen efterfølgende igen kan indlæses og editeres grafisk i LibreOffice Writer, og det kan den ( med de par ting, jeg har prøvet ), når jeg i første omgang har gemt den som "HTML Document (Writer) (.html)" .
Det ser ud til, at jeg må lægge manuelle koder ind via f.eks. Gedit. Men det gør heller ikke så meget. Det vigtigste er, at filen efterfølgende igen kan indlæses og editeres grafisk i LibreOffice Writer, og det kan den ( med de par ting, jeg har prøvet ), når jeg i første omgang har gemt den som "HTML Document (Writer) (.html)" .
-
- Admin
Jakob77 skrev:Jeg ønsker måske også rigeligt meget. Hvis jeg vil zappe imellem den grafiske flade og de rå koder og editere frit begge steder i den samme fil, så må der nok skulle opdateres/indlæses forfra hvergang, der skiftes.
Ja det fungere fint i WordPress.
-
AJenbo skrev:Jakob77 skrev:Jeg ønsker måske også rigeligt meget. Hvis jeg vil zappe imellem den grafiske flade og de rå koder og editere frit begge steder i den samme fil, så må der nok skulle opdateres/indlæses forfra hvergang, der skiftes.
Ok, men kun indtil databasen bliver ramt af virus, eller der på anden måde går kuk i den.
Hvis udviklerne tager sig lidt sammen, så må de også kunne lave det samme uden database i Libre Office Writer.
buddig skrev:Jakob77 skrev:Når jeg laver sådan noget, har jeg både Bluefish og Firefox åben.
Når jeg opdaterer koden og vil se, skifter jeg til Firefox og opdaterer browservinduet for at se ændringen.
Når jeg så har opdateret koden, opdaterer jeg den ene Firefox fane og har så den ikke opdaterede i den andet Firefox fane.
Så kan jeg skifte mange gange mellem fanerne, før jeg beslutter om ændringen er OK.
Der bruger jeg f.eks. når jeg skifter baggrundsfarve eller topbillede eller andet ved designet.
Mit valg af metode ligger efterhånden mange år tilbage.
Jeg kiggede lidt på html-koderne og spurgte, om det virkelig kunne være rigtigt, at jeg skulle lære alt det volapyk udenad for at kunne bygge en hjemmeside. Svaret var, at der da også var andre muligheder under udvikling, f.eks. kunne man i Word arbejde med en html-side på præcist samme måde, som når man skrev et almindeligt tekstdokument, man skulle bare gemme dokumentet i html-format og leve med, at siden måske blev lidt større, og man måske blev lidt til grin, hvis en professionel programmør studerede kildekoderne.
Målet er altså at se resultatet med det samme ( what you see is what you get ) helt uden preview og være helt fri for at bekymre sig om html-koder. Det sidste tager en højniveau-compiler ( LibreOffice Writer ) sig af, så jeg i stedet har den totale kunstneriske frihed til at koncentrere mig om at designe siden, som jeg synes, at den skal se ud, når andre browser den på internettet.
Når jeg f.eks. med et par klik har valgt en ny baggrundsfarve, men synes, at den foregående alligevel var pænere, så trykker jeg bare Ctrl-z.
Hvor mange baggrundsfarver tror du, at andre kan nå at teste på en time med en metode, hvor de hvergang skal indskrive nye koder manuelt i Gedit og gemme igen, før de kan tage et nyt preview i browseren. Flere eller færre end med min metode ( AJenbo's snyd med 10finger og 10tæer skrivesystemet må ikke bruges)..? Spørgsmålet er lidt retorisk, mon ikke du fanger pointen.
buddig skrev:Jakob77 skrev:Hvis du importerer koderne, hvorfor så ikke bruge en rigtig editor til formålet?
Jeg importerer meget sjældent koder, og det sker kun fordi, at enten LibreOffice html-softwaren ikke er udviklet til at lave koderne endnu, eller fordi jeg ikke er dygtig nok til at få den til det.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Jakob77 skrev:AJenbo skrev:Jakob77 skrev:Jeg ønsker måske også rigeligt meget. Hvis jeg vil zappe imellem den grafiske flade og de rå koder og editere frit begge steder i den samme fil, så må der nok skulle opdateres/indlæses forfra hvergang, der skiftes.
Ok, men kun indtil databasen bliver ramt af virus, eller der på anden måde går kuk i den.
Hvis udviklerne tager sig lidt sammen, så må de også kunne lave det samme uden database i Libre Office Writer.
Du ved godt hvad en backup er, ikk? Man tager altid en backup af en database, så man altid kan råkopiere den tilbage tilbage efter en SQL drop kommando på databasen. Filer laves der også backup af for det tilfælde at det måske er lykkedes en cracker at efterlade en - lad os sige *.php fil - så de kan få administrator adgang uden et kodeord.
Som Ajenbo skriver det, så bruger du det forkerte program, fordi at en tekstbehandler (Libre Office Writer) ikke er et Content Management System(CMS, WordPress).
Jakob77 skrev:buddig skrev:Jakob77 skrev:Når jeg laver sådan noget, har jeg både Bluefish og Firefox åben.
Mit valg af metode ligger efterhånden mange år tilbage.
Jeg kiggede lidt på html-koderne og spurgte, om det virkelig kunne være rigtigt, at jeg skulle lære alt det volapyk udenad for at kunne bygge en hjemmeside. Svaret var, at der da også var andre muligheder under udvikling, f.eks. kunne man i Word arbejde med en html-side på præcist samme måde, som når man skrev et almindeligt tekstdokument, man skulle bare gemme dokumentet i html-format og leve med, at siden måske blev lidt større, og man måske blev lidt til grin, hvis en professionel programmør studerede kildekoderne.
Hvis du vil være seriøs med HTML dokumenter, CSS (Cascading Style Sheets), og JavaScript så er der ikke nogen genveje andet end hårdt arbejde.
Vær ikke bange for at begå fejl - det gør alle nybegyndere - og det er dem du lærer af, så du bliver dygtigere.
Word er også en tekstbehandler, og det forkerte program til opgaven.
Jakob77 skrev:Målet er altså at se resultatet med det samme ( what you see is what you get ) helt uden preview og være helt fri for at bekymre sig om html-koder.
Installer WordPress, Joomla eller et lignende CMS på dit website, og abonner på CMSets mailing liste for sikkerhedsfejl, og opdater aldeles omgående når et sikkerhedshul er blevet opdaget - altså tag web sikkerhed for dit websted seriøst.
Husk backups af filer og database hver gang du har lavet ændringer - den slags kan automatises med scripting - så det ikke bliver for trivielt et arbejde, og dermed går hen og bliver doven og ikke gør det.
Jakob77 skrev:Det sidste tager en højniveau-compiler ( LibreOffice Writer ) sig af, så jeg i stedet har den totale kunstneriske frihed til at koncentrere mig om at designe siden, som jeg synes, at den skal se ud, når andre browser den på internettet.
LibreOffice er en tekstbehandler og ikke en højniveau-compiler.
En høj-niveau compiler kan lave et program - i maskinkode eller bytecode - ud fra kildekoden (tekst) skrevet i et bestemt programmeringssprog., og da LibreOffice ikke kan det, så er det ikke en høj-niveau compiler.
Jeg bemærker lige at et dokument ikke er et programmeringssprog. Af samme årsag så er HTML heller ikke et programmeringssprog, mens Javascript er et programmeringssprog.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags