kompresion af foto
-
- IRC nickname: samarit
- Geografisk sted: Præstø
kompresion af foto
jeg har en del billeder jeg gerne ville have reduceret i størrelse fra ca 5 MB til 5-700 KB og kunne da bare bruge GIMP til at gøre det med men der er ca 90 billeder så hvis der var et program der kunne reducere den alle på en gang ville det unægtelig være nemmere, jeg har søgt i softvarecenter uden rigtig at finde noget. Nogen der kender et sådant program ville jeg være taknemmelig for et link
-
- Geografisk sted: Rudkøbing
Re: kompresion af foto
Phatch eller Pimagizer
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
-
- Geografisk sted: Rudkøbing
Emnet er flyttet til Programmer i Ubuntu
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Du kan også installere nautilus-image-converter åbne mappen med filerne. Trykke Ctrl+A, derefter højreklikke og vælge "ændr størrelser på billeder...."
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install nautilus-image-converter
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Jeg er måske lidt gammeldags og ville nok bruge imagemagick (hvilket nautilus-image-converter også gør, så vidt jeg ved). Det giver bedre kontrol og du kan udnytte alle de mange funktioner i imagemagick's convert værktøj f.eks.
Her efter kan du cd til din mappe og køre noget i stil med følgende.
Du kan ændre på -resize og -quality parametrene. Som den er nu laver den alle filer i den mappe du afvikler den i der hedder noget med .png om til halv størrelse og kompimerer en smule (til 90% kvalitet). Filnavnet på de resulterende filer ændres ligeledes til at have et foranstillet re_.
Hvis dine filer er jpg ændrer du selvfølgelig bare der hvor der står png.
Der er en millard ting du kan gøre. Du kan prøve at se
F.eks. kan det være du gerne vil gøre billederne lidt skarpe også, nu du er igang:
Du kan da også lave dem sort/hvide:
for image in *.JPG; do convert -resize 50% -quality 90 -unsharp 10x4+1+0 -type Grayscale "$image" "re_$image"; done
Men ja. Mulighederne er virkelig mange.
sudo apt-get install imagemagick
Her efter kan du cd til din mappe og køre noget i stil med følgende.
for image in *.png; do convert -resize 50% -quality 90 "$image" "re_$image"; done
Du kan ændre på -resize og -quality parametrene. Som den er nu laver den alle filer i den mappe du afvikler den i der hedder noget med .png om til halv størrelse og kompimerer en smule (til 90% kvalitet). Filnavnet på de resulterende filer ændres ligeledes til at have et foranstillet re_.
Hvis dine filer er jpg ændrer du selvfølgelig bare der hvor der står png.
Der er en millard ting du kan gøre. Du kan prøve at se
man convert
F.eks. kan det være du gerne vil gøre billederne lidt skarpe også, nu du er igang:
for image in *.JPG; do convert -resize 50% -quality 90 -unsharp 10x4+1+0 "$image" "re_$image"; done
Du kan da også lave dem sort/hvide:
for image in *.JPG; do convert -resize 50% -quality 90 -unsharp 10x4+1+0 -type Grayscale "$image" "re_$image"; done
Men ja. Mulighederne er virkelig mange.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
man kan også scripte gimp
Prøv Dogså trimage som kan optimere komprimeringen uden det går ud over kvalitet
Prøv Dogså trimage som kan optimere komprimeringen uden det går ud over kvalitet
-
- IRC nickname: samarit
- Geografisk sted: Præstø
tak allesammen jeg vil efterprøve de forskellige forslag