I påskeferien fandt jeg en lidt ældre HP laptop (G7000) i et skab hos min mor, som jeg fik lov at tage med hjem. I forhold til de oprindelige specifikationer satte jeg i første omgang en Crucial SSD i den. Jeg har installeret Ubuntu Desktop 14.04.2 LTS 64-bit og bruger den i øjeblikket som primær computer, også på arbejde. Langt det meste software fungerer uden problemer. Her i weekenden har jeg forøget hukommelsen til 2GB RAM, hvilket giver en markant forbedring.
Jeg har dog et problem med Kaffeine, som jeg ville bruge til at se TV ved hjælp af en TNT-modtager, en USB-dongle fra Emtec, som jeg oprindelig købte til en Windows-maskine, men som vist skulle være Linux-kompatibel. Ved at søge på nettet fandt jeg ud af, at der er problemer med Kaffeine V1.2, og valgte i stedet at følge denne tråds anvisninger på at kompilere og installere Kaffeine V1.3 i stedet.
Problemet er, at lyden (heller) ikke fungerer med Kaffeine V1.3. Billedet virker fint, og når man skifter kanal virker lyden også de første 15-20 sek. Derefter begynder lyden at hakke, og falder derefter helt ud. Jeg kan ikke umiddelbart se, at der findes nogen løsning på problemet. Derfor vil jeg afinstallere Kaffeine helt, men jeg er ikke sikker på, hvordan man gør. Jeg har fundet denne tråd, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal bruge make uninstall i forbindelse med den installation, jeg har lavet.
På forhånd mange tak for jeres hjælp!
Hjælp til brug af (sudo) make uninstall
-
- Geografisk sted: Bruxelles, Belgien
-
Re: Hjælp til brug af (sudo) make uninstall
Mit spørgsmål kan formentlig koges ned til følgende:
1) hvis jeg har installeret en pakke med "make install", skal den så altid afinstalleres med "make uninstall"?
2) hvordan bruges "make uninstall"? Hvordan vælger/definerer man det, der skal afinstalleres?
3) I den tråd om Kaffeine V1.3, jeg fulgte, skulle man installere en mængde pakker inden selve kaffeine-installationen. Bør alle disse pakker også afinstalleres?
På forhånd tak!
1) hvis jeg har installeret en pakke med "make install", skal den så altid afinstalleres med "make uninstall"?
2) hvordan bruges "make uninstall"? Hvordan vælger/definerer man det, der skal afinstalleres?
3) I den tråd om Kaffeine V1.3, jeg fulgte, skulle man installere en mængde pakker inden selve kaffeine-installationen. Bør alle disse pakker også afinstalleres?
På forhånd tak!
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det du har gang i er at kompilere noget kode, der er ikke noget pakke system involveret og du er helt overlad til de kode som det er du arbejder med. Det er der for ikke sikkert at der overhovedet er en funktion i det til at afinstallere programmet igen, eller nogen garanti for hvor godt den ville rydde op efter sig selv.
Jeg kender ikke det projekt du forsøger dig med her så jeg kan ikke svare på hvad tilfældet er mht. til det.
Jeg kender ikke det projekt du forsøger dig med her så jeg kan ikke svare på hvad tilfældet er mht. til det.
-
Fair nok. Tak for svar. Jeg tror, jeg et sted har set en advarsel om aldrig at foretage sig noget i Ubuntu, som man ikke 100% forstår. Den regel har jeg så forbrudt mig mod her. Det må jeg leve med
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det lyder som et dårlig råd for eller lære man jo aldrig noget. Men det er jo nok en god ide at have et system man ikke er bange for der går noget galt med så man kan slå sig lidt løs der og ikke risikere at miste noget man har brug for.
-
Ideen med at installere Ubuntu på min mors gamle HP-laptop var at forsøge, hvordan det er at bruge en computer med kun dette ene system (uden mulighed for at skifte til Windows eller Mac) til både arbejdsopgaver og private formål. Så det er på en måde en testinstallation. Omvendt er jeg overrasket over, hvor godt systemet faktisk fungerer til mine behov, selv om jeg ikke har gennemtestet alle rutiner. Derfor fortsætter jeg med at køre Ubuntu på denne computer. Jeg har lavet en logfil over alt hvad jeg har gjort, siden jeg installerede systemet, så jeg kan vel genskabe det meste, hvis det går helt galt.