Adgang til NTFS-mapper/partioner
-
- IRC nickname: How to be me
Adgang til NTFS-mapper/partioner
Nu kom jeg til at opgradere W7 til W10 Men så stjal den sgu min adgang til min NTFS-mappe gennem Ubuntu, hvordan får jeg den igen, eller er jeg nødt til at starte op i windows og hente mine filer fremover?
Den skriver noget - Ugyldig adresse: "/media/kurt/W10" oplyst. Afslutter. Og så - "intet ":" i uri'en"?
Den skriver noget - Ugyldig adresse: "/media/kurt/W10" oplyst. Afslutter. Og så - "intet ":" i uri'en"?
Senest rettet af Kurt Christensen 8. apr 2015, 21:53, rettet i alt 1 gang.
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Adgang til NTFS-mapper/partioner efter W10-installation?
dual boot? montere du partition via nautilus eller bruger du en genvej? har du tjekket at det stadig er NTFS og hvilken version?
-
AJenbo skrev:dual boot? montere du partition via nautilus eller bruger du en genvej? har du tjekket at det stadig er NTFS og hvilken version?
Ja, dualboot med 14.04, nej, jeg har ikke haft nøde at bruge nautilus før, jeg klikkede bare på partionen når jeg ville åbne førhen. Og ja, det er vel stadig NTFS når nu mine billeder ligger der, det kan W10 vel ikke lave om på ved at blive indstalleret på sin egen partion?
-
- Admin
Så det er ikke den disk hvor Windows 10 er installeret? Mellem XP og Vista ændrede de på formatet, der fungerede det dog på den måde at hvis du efterfølgende satte en disk der hade være forbundet til Vista (7/8/8.1) til XP så ville de extra data fra Vista gå tabt. Måske er der en ligende ændring med Windows 10, som ikke er kompatibel med den måde Ubuntu fungere på.
Hvis ikke du bruger nautilus hvad bruger du så?
-
AJenbo skrev:Så det er ikke den disk hvor Windows 10 er installeret? Mellem XP og Vista ændrede de på formatet, der fungerede det dog på den måde at hvis du efterfølgende satte en disk der hade være forbundet til Vista (7/8/8.1) til XP så ville de extra data fra Vista gå tabt. Måske er der en ligende ændring med Windows 10, som ikke er kompatibel med den måde Ubuntu fungere på.
Jeg tror du eller jeg misforstår et eller andet, jeg plejer i Ubuntu at kunne klikke på W7 og så åbnede den sig uden at jeg havde bevidst bruge nautilus? Det kan jeg ikke i W10, så den må lægge noget 'Spærring' ind på NTFS-partioner der er på harddisken i forvejen. Måske man kan snyde den ved at lave sin ekstra partion bagefter, men det tænkte jeg jo ikke på?
-
- Admin
Så du kan ikke tilgå din w7 disk fra w10?
-
AJenbo skrev:Så du kan ikke tilgå din w7 disk fra w10?
Jeg har jo ikke nogen W7 mere? Jeg har en partion der er partioneret med NTFS til billeder fordi den kunne ses både fra Windows og Ubuntu, nu kan jeg ikke se den mere fra Ubuntu eller kigge i W10-partionen fra Ubuntu af?
-
- Admin
Hvis ikke længere kan se nogen af ntfs partitionere efter at have opgraderet til w10 syndes jeg det virker sandsynligt at w10 ændre noget ved ntfs der gør det inkompatible med ubuntu
-
Jeg har lige prøvet at lave en FAT32-partion med Gparted, det gik fint, men den skriver dette når jeg vil åbne den stående i Ubuntu - "intet ":" i uri'en" ?
Jeg fandt noget jeg ikke forstår?
https://translations.launchpad.net/ubuntu/oneiric/+source/apturl/+pots/apturl/da/+filter?person=ajenbo
Jeg fandt noget jeg ikke forstår?
https://translations.launchpad.net/ubuntu/oneiric/+source/apturl/+pots/apturl/da/+filter?person=ajenbo
-
- Admin
Det du har fundet er en oversættelse, du kan eventuelt prøve at søge på den engelske tekst:
https://www.google.dk/search?q=%22No+%27:%27+in+the+uri%22
Den oversættelse du har fundet er for apturl som handler om at installere programmer via links på hjemmesider, så det er nok ikke der fra du får fejlen, men det er muligt at den damme fejl besked eksistere i Nautilus. Fejlen betyder at adressen du forsøger ikke ser korrekt ud, pga. der mangler et kolon, eks.:
https//ubuntudanmark.dk/forum/ i stedet for https://ubuntudanmark.dk/forum/ eller file///media frem for file:///media.
Hvis ikke det er nautilus der melder fejlen så er problemet at du har fået associeret mapper med et andet program end nautilus, eller at Unity kalder adresserne til mapperne forkert. Prøv lige at teste det fra Nautilus så Unity ikke er med i billedet. Et godt råd er altid at prøve at begrænse antallet af programmer der er involveret når man vil teste hvor problemet ligger.
https://www.google.dk/search?q=%22No+%27:%27+in+the+uri%22
Den oversættelse du har fundet er for apturl som handler om at installere programmer via links på hjemmesider, så det er nok ikke der fra du får fejlen, men det er muligt at den damme fejl besked eksistere i Nautilus. Fejlen betyder at adressen du forsøger ikke ser korrekt ud, pga. der mangler et kolon, eks.:
https//ubuntudanmark.dk/forum/ i stedet for https://ubuntudanmark.dk/forum/ eller file///media frem for file:///media.
Hvis ikke det er nautilus der melder fejlen så er problemet at du har fået associeret mapper med et andet program end nautilus, eller at Unity kalder adresserne til mapperne forkert. Prøv lige at teste det fra Nautilus så Unity ikke er med i billedet. Et godt råd er altid at prøve at begrænse antallet af programmer der er involveret når man vil teste hvor problemet ligger.
-
Jeg forstår ikke hvad du mener med at jeg skal prøve med Nautilus?
-
- Admin
Åben nautilus og tryk på disken i listen af enheder, virker det ja/nej?
-
Det er ikke noget der hedder Nautilus hvis man søger i programmer, jeg kan se det er indstalleret, men jeg kan ikke som sådan åbne det?
Der kommer 'filer' frem som 'program' og det siger - Du har ikke de nødvendige rettigheder til at se indholdet af “VIGTIG”.
Der kommer 'filer' frem som 'program' og det siger - Du har ikke de nødvendige rettigheder til at se indholdet af “VIGTIG”.
Senest rettet af Kurt Christensen 8. apr 2015, 10:58, rettet i alt 1 gang.
-
- Admin
Det er standard filhåndteringen i Ubuntu:
Du kan jo også bare starte det ved at skrive nautilus i terminalen.
Du kan jo også bare starte det ved at skrive nautilus i terminalen.
-
Nå, men det har jeg så prøvet, jeg får stadig ikke rettighederne?