Hardy Heron Beta?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
intEx
Geografisk sted: Ebeltoft, Danmark

Hardy Heron Beta?

Indlæg af intEx »

Hej alle

Jeg modtager en ny bærbar i næste uge. Nu står jeg så overfor et problem. Skal jeg installere Hardy Heron beta-version eller skal jeg vente til Hardy Heron stable-version udkommer d. 24.? Jeg tænker lidt... Hvor stabil er beta-versionen?
Samtidig spekulerer jeg også på... Er det optimalt at opgradere fra HH-beta til HH-stable? Med bitre Windows-erfaringer in mente tænker jeg på dengang, way back, da man installerede Windows XP ovenpå Windows 98 for at opgradere. Det kom aldrig til at køre ordentligt og den eneste rigtige måde, var at installere XP fra bunden på en nyformateret harddisk. Er det, det samme med Ubuntu (det kan jeg ikke tro!)? Er det bedst at formatere harddisken og så installere HH-stable fra bunden eller kan jeg fint bare opgradere fra beta- til stable-version, når den udkommer d. 24.?
Det samme gælder, hvis jeg vælger at installere Gutsy Gibbon på den. Er det bedre at formattere og installere Hardy Heron på en clean harddisk eller kan jeg sagtens bare opgradere den automatisk ved udgivelsen d. 24.?

Altså, kort sagt: hvordan får jeg tiden fra jeg modtager min bærbare til HH udkommer til at gå mest problemfrit, og hvordan får jeg opgraderingen til HH til fungere mest optimalt?

~ intEx
"Computers are like airconditioning systems:
-They become useless when you open Windows."
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Hardy Heron Beta?

Indlæg af eitreach »

Installér 7.10, hold den nogenlunde mod-fri, og opgradér til HH når den udkommer. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af Wikzo »

Helt enig med ovenstående.

Hvis du ikke har prøvet Linux eller Ubuntu før, lader det til, så kan du SAGTENS lege rundt med 7.10-versionen. Når du har tid, kan du så altid opgradere til 8.04, selvom der ikke er markante forskelle for en almindelige bruger, så vidt jeg har læst rundt omkring. Jeg opgradere selv fra 7.04 til 7.10 i sin tid; det gik fint, men hvis du ikke har særlig meget data på din maskine, kan du næsten lige så godt lave en clean install i stedet (altså formatere harddisken og installere 8.04 som ny)
Billede
eitreach

Indlæg af eitreach »

7.10 er den bedste udgave jeg har prøvet indtil videre, så for mig er der ikke grund til at skifte med det samme, i hvert fald. Jeg tror jeg vil se tiden an, og se hvordan 8.04 udvikler sig, før jeg opgraderer. 7.10 er verdens absolut bedste operativsystem, imo.
"A Narn heavy cruiser?!"

intEx
Geografisk sted: Ebeltoft, Danmark

Indlæg af intEx »

Jeg har brugt Ubuntu i lidt over et halvt år, men jeg regnede egentlig også med at det var nemmest bare at formattere og lave clean install til den tid. Der ligger jo alligevel ikke nogle data af særlig art efter så kort tid. Det regner jeg med at gøre så.
Tak for hjælpen.
"Computers are like airconditioning systems:
-They become useless when you open Windows."
eitreach

Indlæg af eitreach »

Hvis du dog har en masse personlig data - det har jeg i hvert fald, som jeg helst ikke vil miste, så lav en seperat /home-partition. Det har virket for mig igennem i hvert fald 2-3 geninstallationer nu.
"A Narn heavy cruiser?!"

Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Re: Hardy Heron Beta?(LØST)

Indlæg af Toddvarg »

Hvordan laver du en seperat /home-partition?

Det ville gøre det nemmere at lave en clean install uden at lave backup på det hele hver gang.
Senest rettet af Toddvarg 15. nov 2009, 18:11, rettet i alt 1 gang.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Wikzo

Indlæg af Wikzo »

Du laver dine partioner som tidligere, eksempelvis i Gparted.

Jeg har følgende:

Root (til Linux-systemfiler) = 10 GB
Home (til dine private filer) = 70 GB
Swap (til swap-plads) = 1 GB

Dernæst, når du installerer, kan du i opsætningsmenuen vælge, hvor du vil have root, home og swap liggende. Her skal du vælge dine partitioner. Ved en ny install gør du det samme, bare hvor du fjerner krydset i "Format" ud fra Home.

Prøv eventuelt at læs lidt mere her:
viewtopic.php?f=2&t=2310
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=715606
Billede
eitreach

Indlæg af eitreach »

Jeg ville have en frisk installation, med nye partitioner.

Når du bruger partitionsprogrammet i den almindelige installation, kan du lave en partition med monteringspunktet /, og en partition med monteringspunktet /home - og så naturligvis en swap-partition, hvis du er til den slags. Sådan synes jeg i hvert fald det er nemmest for mig.
"A Narn heavy cruiser?!"

Volle
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Volle »

Wikzo skrev:Du laver dine partioner som tidligere, eksempelvis i Gparted.

Jeg har følgende:

Root (til Linux-systemfiler) = 10 GB
Home (til dine private filer) = 70 GB
Swap (til swap-plads) = 1 GB

Dernæst, når du installerer, kan du i opsætningsmenuen vælge, hvor du vil have root, home og swap liggende. Her skal du vælge dine partitioner. Ved en ny install gør du det samme, bare hvor du fjerner krydset i "Format" ud fra Home.

Prøv eventuelt at læs lidt mere her:
viewtopic.php?f=2&t=2310
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=715606

Hej

Jeg kan godt se fornuften i fremgangsmåden :-) Men så har jeg et ?

Når man installere programmer og ændre indstillinger så ligger disse filer i Home, vil de så træde i kraft når man så geninstallere programmet i Hardy eller ved en evt. reinstall Gutsy ?
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214
Wikzo

Indlæg af Wikzo »

Jeg er selv ret ny i det, foretog ovenstående "operation" for en måneds tid siden, så har endnu ikke prøvet at opgradere Ubuntu-systemet med en separat Home-partition. Regner med at gøre det, når 8.04 kommer.

Jeg har læst, at det forløber ganske smertefrit, og at programmerne automatisk, hvis muligt, opdaterer sig selv. Måske en anden herinde ved lidt mere om emnet? :)
Billede