Jeg har nogle eksterne WD harddiske med FireWire 800 interface, som tidligere har været tilsluttet en Mac. På min Ubuntu Server 14.04.2 LTS har jeg et sært problem med disse drev:
Jeg har sat et FW kort i computeren, som fungerer. Jeg kan se de eksterne drev og mounte dem. Men kommandoen blkid giver mig ikke UUID info om disse drev, sådan at jeg kan indsætte dem i fstab til automatisk mount ved boot. Jeg får UUID for interne drev og eksterne USB-drev uden problemer - og uanset filsystem.
Jeg har prøvet at søge efter løsninger, men jeg kan ikke rigtigt finde nogen svar på nettet, som tyder på, at der skulle være særlige problemer med dette interface. Men jeg kan selvfølgelig have overset noget.
Kan nogen hjælpe?
UUID på FireWire drev
-
- Geografisk sted: Bruxelles, Belgien
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: UUID på FireWire drev
Har du oprettet en ny partitions tabel på diskene så det ikke er APM?
-
Nej. Én af diskene er formateret i FAT. Og den giver heller ikke nogen UUID med blkid. De øvrige er hfsplus. Men det har måske ikke noget med filsystem at gøre?
-
- Admin
Partitions tabellen er niveauet før filsystemet, du kan bruge gparted til at gøre det fra menuen Device
-
OK, tak. Det vil jeg prøve. Jeg skal lige have foretaget backup af indholdet først.
-
- Admin
Det vil slette alt indhold
-
Det er jeg med på Jeg prøver i første omgang med én af diskene. Der er 4 i alt.
Jeg har også et permissions-problem med en USB-disk, men det vil jeg lave en ny tråd om, så der ikke bliver blandet flere ting sammen her.
Jeg har også et permissions-problem med en USB-disk, men det vil jeg lave en ny tråd om, så der ikke bliver blandet flere ting sammen her.
-
Nej, det må være noget interface-afhængigt. Jeg har prøvet at reformatere en disk i gparted som anvist: slettet alle tilstedeværende partitioner og oprettet en enkelt, primær ext4-partition på disken - størrelse 2,7 TB. Hvis disken er tilsluttet med USB, kan jeg sagtens se dens UUID med blkid. Men i samme øjeblik jeg tilslutter den med FireWire kan jeg ikke længere se UUID.
OPDATERING: Jeg fandt ud af følgende procedure:
1) alle diske tilsluttes via USB
2) kommandoen blkid køres, og UUID noteres for de partitioner, man vil have monteret ved boot
3) i fstab tilføjes de relevante UUID, mount points, filsystem o.s.v.
4) diskene tilsluttes nu i stedet med FW800
5) reboot
Nu monterer de eksterne diske fint ved opstart, både ext4 og hfsplus-partitioner - også dem, hvor filsystemet var oprettet i Mac OSX.
Det eneste underlige er derfor, hvorfor man ikke kan se UUID for en ekstern disk, der er tilsluttet FW, men er nødt til at gå ovenstående, besværlige omvej.
OPDATERING: Jeg fandt ud af følgende procedure:
1) alle diske tilsluttes via USB
2) kommandoen blkid køres, og UUID noteres for de partitioner, man vil have monteret ved boot
3) i fstab tilføjes de relevante UUID, mount points, filsystem o.s.v.
4) diskene tilsluttes nu i stedet med FW800
5) reboot
Nu monterer de eksterne diske fint ved opstart, både ext4 og hfsplus-partitioner - også dem, hvor filsystemet var oprettet i Mac OSX.
Det eneste underlige er derfor, hvorfor man ikke kan se UUID for en ekstern disk, der er tilsluttet FW, men er nødt til at gå ovenstående, besværlige omvej.