Genvej til mappe i Windows ???

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
ksor
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Genvej til mappe i Windows ???

Indlæg af ksor »

Jeg forsøger i Lubuntu 14.04 at lave en genvej til en mappe på et NAS-drev, som jeg normalt tilgår med Windows-maskiner.

Jeg kan lave genvejen på skrivebordet i Lubinto vha. kommandoen som du kan se i XTerminal vinduet på vedhæftede fil.

Genvejen kommer frem på skrivebordet, og jeg åbner dens egenskaber og ændrer feltet "Åbn med" og indsætter her File manager, som du kan se.

Der sker bare aldrig noget, når jeg H-klikker på ikonet på skrivebordet og vælger Open.

Når jeg MANUELT "klikker mig frem til mappen" virker det fint - altså har jeg vel de nødvendige rettigheder.

Hvad er det galt ?

(Når/hvis det kommer til at virke, vil jeg gerne give genvejen et andet ikon - hvordan ?)

Lubuntu.jpg
Lubuntu.jpg (136.99 KiB) Vist 131 gange
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Genvej til mappe i Windows ???

Indlæg af AJenbo »

Det du har lavet er et fil-link, det pågælnde link henviser til der hvor din nas var monteret og ikke til selve nassen, det vil sige du stadig selv skal montere nassen på ny for at linket kan bruges til noget.
ksor

Indlæg af ksor »

AJenbo skrev:Det du har lavet er et fil-link, det pågælnde link henviser til der hvor din nas var monteret og ikke til selve nassen, det vil sige du stadig selv skal montere nassen på ny for at linket kan bruges til noget.

???? Jamen NAS'en ER jo "monteret" - du kan se ikonet på skrivebordet.

Jeg vil bare have, at genvejen åbner et vindue med indholdet i mappen "Opskrifter".

Hvad skal mere gøres ved genvejen for at dette kan virke ?
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Så først nu at du prøver at lave linket direkte til en netværks adresse, det kan du ikke. Du skal lave en genvej i stedet. Ellers skal du lave linket til monterinspunktet, men det kræver som sagt at du selv sørge for at montere disken på fil systemet inden du kan bruge genvejen. Du kan heller ikke ændre ikonet for et link.
ksor

Indlæg af ksor »

AJenbo skrev:Så først nu at du prøver at lave linket direkte til en netværks adresse, det kan du ikke. Du skal lave en genvej i stedet. Ellers skal du lave linket til monterinspunktet, men det kræver som sagt at du selv sørge for at montere disken på fil systemet inden du kan bruge genvejen. Du kan heller ikke ændre ikonet for et link.

Jamen, jeg FORSØGER faktisk at lave en "genvej" (i Windows-forstand !) til at åbne et vindue med indholdet af mappen "Opskrifter" ... en yderst simpel ting, som 1 mill. mennesker sikkert har brug for 1 mill. gange om dagen.

Når jeg søger på Google på oprettelse af genvej til en mappe er der snesevis af FORSKELLIGE metoder - hvorfor er noget SÅ simpelt lavet SÅ sofistikeret ?

Der ER metoder, som bare bruger et H-klik som i Windows, men det virker bare ikke i Lubuntu !

Andre metoder anviser at bruge følgende i Xterminal vinduet:

ln -s "path til mappen" "path til skrivebordet"

... og det var DEN metoden jeg troede jeg brugte - den virker åbenbart heller ikke !

Kan du ikke VISE hvordan eller give et link til en præcis metode ?

Det her system er til at få lange n..... af !
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det hjælper hverken at råbe eller hisse sig op. "ln -s" laver et symlink i fil strykturen og ikke genvej som du kender det, jeg bruger ikke Lubuntu (eller SMB/Windows fil deling for den sagsskyld) nok til at kunne sige dig hvordan du så må gøre det.
ksor

Indlæg af ksor »

AJenbo skrev:Det hjælper hverken at råbe eller hisse sig op. "ln -s" laver et symlink i fil strykturen og ikke genvej som du kender det, jeg bruger ikke Lubuntu (eller SMB/Windows fil deling for den sagsskyld) nok til at kunne sige dig hvordan du så må gøre det.

Jens, vi HAR diskuteret dette med at "råbe" eller "ikke råbe" - jeg råber ikke, jeg forsøger at gøre kommunikationen mere nuanceret for dermed at få budskabet bragt videre - det er noget ganske andet.
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Javel Simon