Laaaangsom opstart af programmer :(

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
MonsieurJ

Laaaangsom opstart af programmer :(

Indlæg af MonsieurJ »

Hey Forum!

Jeg har lidt problemer med min Ubuntu installation der er dødsens til langsom til at åbne programmer. Programmerne kører fint men det tager eksempelvist ca. 15-20 sek. at åbne firefox med een fane i hukommelsen. Da jeg lige havde installeret systemet synes det at virke noget hurtigere men jeg synes ikke jeg har installeret noget som jeg ville forvente ville køre i baggrunden.

Jeg har en
Lenovo Edge E330 med
Intel® Core™ i5-3210M CPU @ 2.50GHz × 4
4 gb RAM og
Intel HD graphics.

Der er installeret bumblebee project for at få kontrol over brugen af den diskrete GPU. Proprietære drivere er slået til og i brug. Jeg har forsøgt at vælge andre drivere fra den foreslåede liste, men den hopper bare tilbage til udgangspunktet igen, da det i følge systemet er den anbefalede driver. Jeg har justeret swappines = 10. Jeg har installeret preload for at se om den kunne hjælpe men det synes ikke at gøre nogen forskel. Har kigget gennem masser af "x Tips to improve the speed of your Ubuntu setup"-blah-blah uden at komme på noget markant bedre end det ovenstående.

Som sagt er systemet som sådan heller ikke langsomt, det er opstart af programmer der er meget langsom. Er der nogen der har nogle gode ideer til hvad jeg kan prøve at pille ved?

På forhånd mange tak!!
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Laaaangsom opstart af programmer :(

Indlæg af AJenbo »

Er det også langsomt fra gæstebrugeren?

Er det alle programmer eller kun firefox?

Hvad får du af ouput hvis du prøver at starte firefox fra terminalen?
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Evt. kan installation af preload hjælpe.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Du må da have noget NVIDIA du har glemt at nævne i dine specs. Er det ikke det der er formålet med bumblebee - at understøtte NVIDIA Optimus?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

zob skrev:Du må da have noget NVIDIA du har glemt at nævne i dine specs. Er det ikke det der er formålet med bumblebee - at understøtte NVIDIA Optimus?

Lige igår smed jeg bbswitch kerne driveren ud af mit system, da min computer ikke har den slags hardware - det er noget der har noget at gøre med Nvidia Optimus.

@MonsieurJ
Det kan godt betale sig at installere dkms pakken.
dkms gør at man kan opgradere device drivers uden at skulle ændre i kernen. Du skal ikke konfigurere dkms, det virker fuldautomatisk.

@MonsieurJ
  • Din computers adfærd kunne tyde på at den er udsat for det fænomen som kaldes trashing.
    Trashing opstår når computeren løber tør fysisk RAM, og kernen så i meget stort omfang gemmer og henter blokke af 4 KBytes ud på harddisken (swap).
  • Det kan også være at du skal installere en mere letvægt udgave af Ubuntu, f.eks. XUbuntu, eller Linux Mint (der under desktoppen også er en Ubuntu) med MATE desktop.
    Formået med en mere letvægt-udgave er at der kan spares noget fysisk RAM, der så i stedet kan bruges af de programmer du bruger.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Prøv at bruge "Top" https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/10/02/terminalen-supporterens-vaerktojskasse/#top
og så holde øje med forbruget, imens at du starter programmerne op.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:
zob skrev:Du må da have noget NVIDIA du har glemt at nævne i dine specs. Er det ikke det der er formålet med bumblebee - at understøtte NVIDIA Optimus?

Lige igår smed jeg bbswitch kerne driveren ud af mit system, da min computer ikke har den slags hardware - det er noget der har noget at gøre med Nvidia Optimus.

Er det ikke off topic når han jo nettop har Nvidia med Optimus...

lath skrev:@MonsieurJ
Det kan godt betale sig at installere dkms pakken.
dkms gør at man kan opgradere device drivers uden at skulle ændre i kernen. Du skal ikke konfigurere dkms, det virker fuldautomatisk.

Måske er det bare mig, men jeg forstår ikke hvad det kan hjælpe når dkms jo er standard?

lath skrev:@MonsieurJ
  • Din computers adfærd kunne tyde på at den er udsat for det fænomen som kaldes trashing.
    Trashing opstår når computeren løber tør fysisk RAM, og kernen så i meget stort omfang gemmer og henter blokke af 4 KBytes ud på harddisken (swap).
  • Det kan også være at du skal installere en mere letvægt udgave af Ubuntu, f.eks. XUbuntu, eller Linux Mint (der under desktoppen også er en Ubuntu) med MATE desktop.
    Formået med en mere letvægt-udgave er at der kan spares noget fysisk RAM, der så i stedet kan bruges af de programmer du bruger.

[/quote]
Hans maskine har 4GB ram og med swappines sat til 10 skulle han have brugt 90% af dem til noget aktivt inden trashing ville blive et problem, hvilket lyder meget usansynligt ud fra beskrivelsen. Resten af spec for maskinen tyder også på den så rigeligt skulle kunne håndtere et fuldt Ubuntu system uden problemer. For helt at udelukke at det er et problem med for lidt ram kunne det dog være godt hvis MonsieurJ kunne give os resultatet af følgende kommando før og efter han starter firefox, og helst hvor systemet lige er blevet bootet:

Kode: Vælg alt

free -h
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Ajenbo skrev:Hans maskine har 4GB ram og med swappines sat til 10 skulle han have brugt 90% af dem til noget aktivt inden trashing ville blive et problem, hvilket lyder meget usansynligt ud fra beskrivelsen.

Eftersom jeg rent faktisk har oplevet trashing med 4 GB RAM i maskinen, så synes jeg ikke helt at man kan udelukke det.

I mit tilfælde skete det sidste gang Firefox havde en memory-leak, hvilket var rigtig træls.
Lige nu oplever jeg dog ikke noget der ligner en memory-leak, men det kunne godt være en memory-leak i et plugin som jeg ikke bruger.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det burde vel så vise sig efter noget tid og ikke kun ved opstarten, men så ville det jo være en ide at starte firefox uden udvidelser, følgende kommando kunne måske også hjælpe med at vise firefox's hukommelse forbrug:

ps aux | grep firefox
MonsieurJ

Indlæg af MonsieurJ »

Beklager det langsomme svar - måske er det mig der er langsom og ikke computeren :p

Det er et generelt problem at opstart af programmer er langsomt. Faktisk bruger jeg ikke Firefox så ofte. Jeg henviste til Firefox for at komme med et generelt eksempel. Normalt bruger jeg Chrome, men overvejer lige nu om den er unødigt krævende for systemet. Anyways er det alle programmer der er langsomme i opstart.

Print fra free -m før, under og efter opstart af Firefox
FØR

total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          2523       1105       1418        120         32        708
-/+ buffers/cache:        363       2159
Swap:         7627          0       7627

UNDER

Mem:          2523       1543        980        189         37        902
-/+ buffers/cache:        603       1920

EFTER

Mem:          2523       1504       1019        175         37        897
-/+ buffers/cache:        569       1954

Jeg prøvede det samme med Chrome og kan se at den suger noget mere. Efter opstart siger free -m:

Mem:          2523       1318       1205        187         11        678
-/+ buffers/cache:        628       1895
Swap:         7627        104       7523

Jeg undrer mig lidt over at den siger at Total Memory skulle være 2532 men jeg kunne se at Windows siger det samme (4gb RAM men kun 2.58 til rådighed). Jeg synes stadig det er lidt vildt hvis min computer ikke skulle kunne køre almindelig Ubuntu.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg har lige sat code tags rundt om dit output så det er lidt lettere at læse for os.

Ud fra de tal du får kan jeg se at swap ikke bliver brugt under firefox, jeg vil der med mene at der ikke er tale om trashing. Ved Chrome ender du dog med at bruge lidt af swappen, men du har stadig masser af fri hukommelse.

1GB er generelt nok, og med 2GB eller mere skulle maskinen generelt køre godt. På mit system bruger jeg dog 3,5GB og yderligere hukommelse vil også blive brugt som disk cash så generelt jo mere jo bedre.

De manglende ram kan skyldes at du har dedikeret en mængde til dit grafikkort. Det kan være en begrænsning ved dit bundkort/cpu, eller en del kan være blokeret af din BIOS.

Prøv at starte firefox fra terminalen og se hvad du får af resultater.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Du har i hvert fald ret i at en to år gammel maskine med de pågældende specifikationer ikke skal føles så langsom.
Jeg er af samme årsag stadig nysgerrig efter de properitære drivere og bumblebee projektet. Du nævner en diskret GPU og bumblebee projektet men aldrig hvilket grafikkort der faktisk er tale om, eller overser jeg noget??

Prøv at give output af følgende (gerne i code-tags om muligt):

sudo lshw -C display && lspci -k | grep -A 2 -i "VGA" && lsmod | grep -i nvidia && /usr/lib/nux/unity_support_test -p && dpkg --list | grep -i nvidia

PS: Det er én linje.
MonsieurJ

Indlæg af MonsieurJ »

Linjen giver følgende output

sudo lshw -C display && lspci -k | grep -A 2 -i "VGA" && lsmod | grep -i nvidia && /usr/lib/nux/unity_support_test -p && dpkg --list | grep -i nvidia
  *-display               
       description: VGA compatible controller
       product: 3rd Gen Core processor Graphics Controller
       vendor: Intel Corporation
       physical id: 2
       bus info: pci@0000:00:02.0
       version: 09
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: msi pm vga_controller bus_master cap_list rom
       configuration: driver=i915 latency=0
       resources: irq:47 memory:eb000000-eb3fffff memory:d0000000-dfffffff ioport:5000(size=64)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 3rd Gen Core processor Graphics Controller (rev 09)
   Subsystem: Lenovo Device 5007
   Kernel driver in use: i915
--
01:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation GF119M [GeForce 610M] (rev ff)
03:00.0 Network controller: Intel Corporation Centrino Wireless-N 2230 (rev c4)
   Subsystem: Intel Corporation Centrino Wireless-N 2230 BGN

Under "Yderligere Drivere" står der at den anbefalede driver anvendes. Det er "NVIDIA binary driver - version 331.38 fra nvidia-331 (proprietær, testet)" og jeg kan ikke rigtigt få lov til at ændre det, den skifter bare tilbage igen når jeg prøver.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Hej. Jeg lavede lige en fejl, så vi fik ikke det sidste af outputtet med, kan du køre dette også:

/usr/lib/nux/unity_support_test -p && dpkg --list | grep -i nvidia

Grunden til at det sidste af koden ikke blev afviklet var et der åbenbart ikke var nogen returværdi på denne del af koden:

lsmod | grep -i nvidia

Jeg ved ikke så meget om bumblebee, men jeg ville have forventet at du havde nogle nvidia moduler loaded, men måske en anden ved mere om det.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

firefox