Hej
Først og fremmest: jeg er en ung mand på 27 som er helt ny i Linux-verdenen. Jeg har alle år brugt Windows på mine computere og betragtet det som det eneste styresystem som jeg mestrer (Macs styresystem har jeg dog meget perifært genskab til). Jeg interesserer mig ikke synderligt for computere og teknik og må derfor betragtes som en meget gennemsnitlig computerbruger - mest bruger jeg min PC til internetsurt og tekstbehandling. Ikke desto mindre har jeg besluttet mig for at prøve kræfter med Ubuntu, som er den Linux-distribution jeg har fået anbefalet specifikt til mig fra alle sider. Man hører jo så uendelig meget godt om Linux.
Jeg har to computere. En stationær 32 bit PC fra 2005 og en bærbar PC som jeg købte sidste år, og som er den jeg primært bruger til alle seriøse formål. Den stationære har jeg formateret og installeret Ubuntu på, som det nu eneste styresystem den har. Jeg har brugt den en lille smule til at orientere mig i Ubuntu og lege med. Den bærbare har stadig kun Windows, men i den kommende uge vil jeg, med en teknisk anlags kammerats hjælp, installere Ubuntu, så jeg kan starte op i begge styresystemer.
Jeg har et DV-kamera med en masse materiale, som jeg skal have logget ind. Jeg har tænkt mig at bruge min stationære computer til dette (jeg skal nødvendigvis bruge firewire og en sådan port kan jeg kun få på min stationære). Jeg har læst lidt op og ned om dette. Det viser sig at jeg skal bruge et Ubuntu-program ved navn Kino til logging af materiale fra DV.
Jeg vil nu gerne installere Kino, men kan ikke finde ud af hvordan man skal gøre det. Jeg forstår så meget at jeg skal åbne noget der hedder et terminal-vindue, for at installere Kino og har også fundet ud af hvordan man åbner dette. Jeg har læst denne guide: http://www.ubuntuhowtos.com/howtos/import_video_from_MiniDV_camera - jeg prøver at følge den nøje, men når jeg instaster den givne kommando i terminalvinduet, og derefter min adgangskode, fungerer installationen aldrig. Der sker ikke rigtig noget... den skriver noget som jeg ikke forstår og den kommando jeg skal instaste efter "sudo apt-get install kino" vil min computer ikke acceptere.
Jeg forstår således at installation af programmer foregår på radikalt anderledes facon end det gør i Windows, hvor man nårmalt bare klikker på en "install"-fil og det derefter kører ret meget af sig selv.
Jeg er fuldstændig ny i Ubuntu og håber at der er nogle herinde der kan hjælpe mig med at få installeret Kino, så jeg kan komme i gang med logging af mit DV-materiale. Jeg er virkelig i vildrede over hvad jeg skal gøre - på forhånd af hjertet tak for jeres hjælp!
Hvad skal jeg gøre?
HJÆLP til installation af programmer - en helt ny verden!
-
-
- IRC nickname: How to be me
Re: HJÆLP til installation af programmer - en helt ny verden
Hej og velkommen
Det er bedst hvis du kan finde det program du vil bruge i pakkecenteret http://apt.ubuntu.com/p/kino
Det er bedst hvis du kan finde det program du vil bruge i pakkecenteret http://apt.ubuntu.com/p/kino
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
En af de største forskelle på at installere programmer i Ubuntu er at i modsætning til Windows findes de fleste programmer i en central database. Det virker lidt lige som en app-stor hvis du er bekendt med dem fra henholdsvis iPhone eller Android telefoner. På den måde skal du ikke ud og søge på nettet efter programmer og udgår der for at ende med noget forkert der kan skade din computer og hele systemet modtager opdateringer fra en fælles kilde. Lige som med Android og Windows er det dog også muligt at hente installations filer (.deb) som ikke kommer fra det centrale arkiv, og som med Windows kan du også være ud for at finde et program hvor der slet ikke er nogen installation men blot en bunke filer.
Der udover er det også muligt at installere programmer fra pakke arkivet både grafisk, men også via divs. terminal programmer. Den guide du har fundet tager dig igennem installationen via terminalen med apt-get, du kan dog også gøre det grafisk via software centeret ved at søge på Kino eller bruge dette link: kino. Jeg kan se guiden også skriver du skal installere ffmpeg så den skal du også lige have med når du gør det grafisk.
Det er muligt at "problemet" med at taste adgangskoden i terminalen blot er at du ikke var klar over at man ikke kan se nogen reaktion (en * for hvert bogstav i koden) i terminalen når man skriver sin kode, men det er for at sørge for andre ikke kommer til at kunne se hvor lang din adgangskode er. For at kunne hjælpe dig yderligere der ville vi også skulle bruge den eksakte fejlbesked, så prøv at kopiere den og sætte den ind her på forummet.
Der udover er det også muligt at installere programmer fra pakke arkivet både grafisk, men også via divs. terminal programmer. Den guide du har fundet tager dig igennem installationen via terminalen med apt-get, du kan dog også gøre det grafisk via software centeret ved at søge på Kino eller bruge dette link: kino. Jeg kan se guiden også skriver du skal installere ffmpeg så den skal du også lige have med når du gør det grafisk.
Det er muligt at "problemet" med at taste adgangskoden i terminalen blot er at du ikke var klar over at man ikke kan se nogen reaktion (en * for hvert bogstav i koden) i terminalen når man skriver sin kode, men det er for at sørge for andre ikke kommer til at kunne se hvor lang din adgangskode er. For at kunne hjælpe dig yderligere der ville vi også skulle bruge den eksakte fejlbesked, så prøv at kopiere den og sætte den ind her på forummet.
-
Kurt Christensen skrev:Hej og velkommen
Hej Kurt. Tak for dit link. Jeg kan se at der sker en noget når jeg benytter linket. Men efter at have tænkt lidt tid, vil den have mig til at vælge et program, som jeg skal åbne linket i. Jeg kan så klokke på "Vælg...", men aner ikke hvad jeg skal vælge eller hvor på min computer jeg skal vælge det
-
AJenbo skrev:En af de største forskelle på at installere programmer i Ubuntu er at i modsætning til Windows findes de fleste programmer i en central database. Det virker lidt lige som en app-stor hvis du er bekendt med dem fra henholdsvis iPhone eller Android telefoner. På den måde skal du ikke ud og søge på nettet efter programmer og udgår der for at ende med noget forkert der kan skade din computer og hele systemet modtager opdateringer fra en fælles kilde. Lige som med Android og Windows er det dog også muligt at hente installations filer (.deb) som ikke kommer fra det centrale arkiv, og som med Windows kan du også være ud for at finde et program hvor der slet ikke er nogen installation men blot en bunke filer.
Hej og mange tak for dit svar - det gjorde mig klar over et par ting om Ubuntu, som jeg ikke vidste.
Det link du kommer med, giver mig dog samme problem som Kurts. Jeg går ud fra at det er det samme som jeres to links henfører mig til?
Det den skriver, efter at jeg har trykket min adgangskode og trykket enter er:
"Pakken ffmpeg har ingen tilgængelig version, men der referes til den i en anden pakke. Det kan betyde at denne pakke blevet (sic) overflødiggjort eller kun kan hentes fra andre kilder.
E: Pakken >>ffmpeg<<installationskandidat"
-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Hej og velkommen til forum.
Vælg computer og gå videre med:
Det link du kommer med, giver mig dog samme problem som Kurts. Jeg går ud fra at det er det samme som jeres to links henfører mig til?
Vælg computer og gå videre med:
Kode: Vælg alt
/usr/bin/software-center
Med Venlig Hilsen
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Klaus
-
AJenbo skrev:En af de største forskelle på at installere programmer i Ubuntu er at i modsætning til Windows findes de fleste programmer i en central database. Det virker lidt lige som en app-stor hvis du er bekendt med dem fra henholdsvis iPhone eller Android telefoner. På den måde skal du ikke ud og søge på nettet efter programmer og udgår der for at ende med noget forkert der kan skade din computer og hele systemet modtager opdateringer fra en fælles kilde. Lige som med Android og Windows er det dog også muligt at hente installations filer (.deb) som ikke kommer fra det centrale arkiv, og som med Windows kan du også være ud for at finde et program hvor der slet ikke er nogen installation men blot en bunke filer.
Jeg har ikke selv noget brug for ffmpeg, da jeg ikke behøver at komprimere mine filer (faktisk skal de gerne være i så rå kvalitet som muligt). Derfor har jeg prøver både med og uden at skrive "ffmpeg" i terminalen. Uden ser det således ud:
"Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Du kan muligvis rette det ved at køre »apt-get -f install«:
Følgende pakker har uopfyldte afhængigheder:
kino : Afhængigheder: libglade2-0 (>= 1:2.6.1) men den bliver ikke installeret
Afhængigheder: libquicktime2 (>= 2:1.2.2) men den bliver ikke installeret
Anbefalede: ffmpeg men den kan ikke installeres
Anbefalede: curl men den bliver ikke installeret
python-ubuntuone-client : Afhængigheder: python:any (>= 2.7.1-0ubuntu2) men den kan ikke installeres
python-ubuntuone-control-panel : Afhængigheder: python:any (>= 2.7.1-0ubuntu2) men den kan ikke installeres
python-ubuntuone-storageprotocol : Afhængigheder: python:any (>= 2.7.1-0ubuntu2) men den kan ikke installeres
rhythmbox-ubuntuone : Afhængigheder: python:any (>= 2.7.1-0ubuntu2) men den kan ikke installeres
ubuntuone-control-panel-qt : Afhængigheder: python:any (>= 2.7.1-0ubuntu2) men den kan ikke installeres
E: Uopfyldte afhængigheder. Prøv »apt-get -f install« uden pakker (eller angiv en løsning)."
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
ubuntun00b skrev:Det link du kommer med, giver mig dog samme problem som Kurts. Jeg går ud fra at det er det samme som jeres to links henfører mig til?
Kurt har skrevet hvordan du kan vælge softwarecenteret så den fremover åbner linksne korrekt. Ellers kan du også blot selv åbne Softwarecenteret og søge efter programmerne.
Det ser ud til at du har nogle programmer der kun er blevet delvist installeret, prøv at køre følgende kode:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get -f install
ffmpeg kan være nødvendig for at indlæse videoen (ikke noget jeg ved), den er i Ubuntu blevet erstattet af libav-tools.
-
Hej igen
Jeg vil blot lige meddele at jeg skam, takket være jeres hjælp, fik det til at virke til sidst. Så tusind tak for jælpen!
Mvh. Jens/ubuntun00b
Jeg vil blot lige meddele at jeg skam, takket være jeres hjælp, fik det til at virke til sidst. Så tusind tak for jælpen!
Mvh. Jens/ubuntun00b
-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Fint du blev hjulpet. Så mangler du bare at sætte "flueben" ud for det svar der hjalp dig.
Med Venlig Hilsen
Klaus
Klaus
-
Klaus Rasmussen skrev:Fint du blev hjulpet. Så mangler du bare at sætte "flueben" ud for det svar der hjalp dig.
Det er hermed gjort. Og tak!