Formattering af harddisk.....

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
LarsE

Formattering af harddisk.....

Indlæg af LarsE »

Hej - jeg installerede for nogle år side 12.04 LTS og er nu gradvis kommet frem til 14.01.1 og det har kørt helt fint. Nu synes jeg imidlertid, at min maskine er blevet langsommere (især i opstarten) og vil gerne re-installere 14:04 LTS fra en diskette. Skal jeg formattere harddisken først eller er det ikke nødvendigt ??
(Jeg er IKKE specielt nørdet og har aldrig skrevet coder direkte ind...)
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Formattering af harddisk.....

Indlæg af Jimmyfj »

Hvis du vil lave det, der kaldes en "Clean Install", altså installere hele systemet forfra, er det ikke nødvendigt, at du formaterer disken på forhånd.

Hent en Ubuntu 14.04.x ISO-fil, brænd den ud på en DVD (ved lavest mulige hastighed) og genstart maskinen med DVD'en i drevet.

Vælg "Installér Ubuntu", punkt to, og lad installationen om at formatere disken for dig under install.

Når instaleren kommer til punktet, hvor du kan slette den nuværende installation, eller installere ved siden af den, vælger du at slette den nuværende installation.

Hvis du vil kan du her vælge at bede installeren om at oprette en krypteret LVM. Vælger du det skal du have et password klar du kan skrive, som skal skrives hver gang du starter maskinen, inden boot/opstart kan gå videre.

Når du kommer til siden "Hvem er du?" kan du, nederst på siden vælge at kryptere din hjemme-mappe, (færdiggøres første gang du er inde på skrivebordet (GEM den hex-kode systemet beder dig skrive, efter du har angivet kode til at kryptere /home)).
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det er ikke nødvendigt, et af valgene under installationen er at slette alt og installer forfra. Husk dog backup af dine filer
LarsE

Indlæg af LarsE »

Tak Jimmi og Ajenbo.......SUPER !!!
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

:mrgreen: :D
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500