Flytte Højre 'hjørne' til Venstre

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
vovsen
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Flytte Højre 'hjørne' til Venstre

Indlæg af vovsen »

Hej
Når cursoren alligevel er mest i venstre side til at starte programmer, så vil det være noget nemmere hvis man kunne minimere elle afslutte andre prog. lige i nærheden i stedet for at skulle helt over i den anden side af slærmen.
Kendes en kommando der klarer denne operation ?
martin joergensen
Geografisk sted: Kolding

Re: Flytte Højre 'hjørne' til Venstre

Indlæg af martin joergensen »

Nu er Lukke/Minimere/maksimer jo i venstre-top Hvis du bruger Ubuntu.

Du kan blandt andet se jeg lukker minimere flere gange i den her video.
https://www.youtube.com/watch?v=MlBrE-VtEhI
vovsen

Indlæg af vovsen »

Nu er Lukke/Minimere/maksimer jo i venstre-top Hvis du bruger Ubuntu.

[img]OS.png[/img]

Billedet skulle vise Ubuntu 14.04 LTS og at dit venstre hjørne sidder i højre side hér.
Der må findes en nem lille tekststreng der kan bankes af med SUDO i terminalen og så er mit problem LØST!!! :)
Vedhæftede filer
OS.png
OS.png (155.82 KiB) Vist 321 gange
martin joergensen
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af martin joergensen »

Hvis du bruger Unity, er hele meningen at det skal være til venstre, tænk når du maksimere, så kan du jo ikke finde luk i højre side :)

Men er overbevist om denne funktion er i Unity-tweaktool
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Nu forvirrer I mig. Jeg tror vovsen siger at han gerne vil have Luk/minimér/maksimér flyttet tilbage til venstre side (@vovsen hvis det er standard ubuntu du kører må du på et eller andet tidspunkt have lavet det om til at sidde i højre side mere eller mindre med vilje, for som standard sidder de i venstre som du kan se på Martins video).

Ikke desto mindre er svaret korrekt. Hvis du, ved at klikke her, installerer unity-tweak-tool, så kan du under appearance->window controls vælge hvilken side du vil have kontrollerne i.

Ovenstående får lige lov at stå til skræk og advarsel. Men,

EDIT: Det havde ikke nogen effekt. Så ved jeg faktisk ikke hvad den indstilling er til. Hmmm. window controls....? Nå. Hvis man googler det, kan man se er den mulighed er forsvundet fra ubuntu 14.04, altså at flytte dem til højre. Så nu forstår jeg ikke længere spørgsmålet. Kan du stille det igen?
Og kan du eventuelt copy-paste outputtet fra denne kommando herind i tråden:

Kode: Vælg alt

ps -ef | grep unity && echo $DESKTOP_SESSION && sudo grep session= /var/log/lightdm/lightdm.log
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Hvordan har du skiftet tema?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
vovsen

Indlæg af vovsen »

Hej Jeg har to computere der er installeret 14.04 på, hvor feltet sidder i højre side UDEN at jeg har gjort NOGET.
Det er installeret "on the rocks" fra DVDen. Lidt 'tarveligt' at sige jeg har skiftet hjørnet til højre side, når jeg IKKE har gjort det og så på TO maskiner.
@ZOB
evp@M:~$ ps -ef | grep unity && echo $DESKTOP_SESSION && sudo grep session= /var/log/lightdm/lightdm.log
evp 8269 8221 0 23:14 pts/3 00:00:00 grep --color=auto unity
gnome
[sudo] password for evp:
grep: /var/log/lightdm/lightdm.log: Ingen sådan fil eller filkatalog
evp@M:~$ ps -ef | grep unity && echo $DESKTOP_SESSION && sudo grep session= /var/log/lightdm/lightdm.log
evp 8273 8221 0 23:15 pts/3 00:00:00 grep --color=auto unity
gnome
grep: /var/log/lightdm/lightdm.log: Ingen sådan fil eller filkatalog
evp@M:~$
vovsen

Indlæg af vovsen »

Unity-Tweek-Tool er blevet installeret den 27-7-14 men hvad hedder programmet på "Dansk".
Jeg kan ikke finde det på listen i PCen. Jeg har tre muligheder for at starte programmer fra menuer.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Nu bliver jeg virkelig tarvelig og fortæller dig at du enten HAR gjort noget eller du har installeret noget som ikke er standard ubuntu 14.04 (jeg tror på det sidste, hvilket vil forklare hvorfor du ikke kan huske at have gjort noget). Det ser ikke engang ud til at du har lightdm på din maskine som er ubuntus display manager.

Ved du hvad du har installeret, ellers må vi finde ud af det på anden vis. Måske har du navnet på den oprindelige ISO-fil du brændte til DVD. Du har sikkert brugt det samme installationsmedie på de to maskiner hvilket forklarer hvorfor de er ens.

Hvad får du på outputtet af denne her:

cat /var/log/installer/media-info

Angående unity-tweak-tool og flere drillerier (jeg synes ikke du skal bruge tid på nedenstående, du har vist ikke engang unity installeret - og drillerierne er kedelige):
Lidt mere kækt og undskyld hvis jeg er næsvis, kunne jeg også sige at hvis du kørte standard ubuntu kunne du bare trykke på SUPER (også kaldet windows-) tasten og begynde at skrive unity, så ville du se unity-tweak-tool med det vuns i dash'en. Men sådan en har du vist ikke...

Jeg ved ikke hvad den hedder på dansk, men hvis du sørger for at stave rigtig kan du bare starte den fra en terminal ved at skrive:

unity-tweak-tool
vovsen

Indlæg af vovsen »

evp@M:~$ cat /var/log/installer/media-info
Ubuntu-GNOME 14.04 LTS "Trusty Tahr" - Beta amd64 (20140324)evp@M:~$
evp@M:~$

Nope zob, det var ikke dine bemærkninger jeg reffede til. Du tager jo mit problem alvorligt. Tak for det ! :D
Selv om jeg lige har rundet de 70 så husker jeg ret godt. Har et ret godt og meget solidt humør.
Jeg havde/har installeret Unity-tweak-tool men nu hvor det er lykkedes mig at få det startet leverer maskinen følgende fejlmeddelelse på ordren:
Error: schema com.canonical.notify-osd not installed
(Fjernede prog og geninstallerede det.) Der er åbenbart en generel fejl i min version.
Det triller ellers meget tilforladeligt.
Det bliver opdateret dagligt, hvis der er noget at hente. Kan se det er Betaversionen, men den skulle da gerne lade sig opdatere eller ???
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

OK. Den version af ubuntu, som du installerede oprindeligt er denne her:
http://ubuntugnome.org/

Standard versionen ville have været den man får herfra: http://www.ubuntu.com/

Jeg ved at der nogen her på forum der bruger den version. Er der måske nogen af dem der ved hvordan det fungerer i ubuntu-gnome? Ellers må vi lige kikke på det senere i dag.
Indtil videre kan du godt afblæse unity-tweak-tool. Det er mest møntet på standard ubuntu.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Der findes et gnome tweak tool, det kan være den kan bruges, din maskine ser dog også helt forkert ud i forhold til at skulle være ubuntu-gnome.

Billede

Jeg ville faktisk råde dig til at hente og installere den officielle udgave
vovsen

Indlæg af vovsen »

Jammen dog. Her sad jeg og mente det var Originalt hvad jeg havde gang i, i og med det blev opdateret hele tiden = at nogen arbejdede seriøst med produktet, som i øvrigt triller fint nok blot med en anelse irritationsmoment. ;-D

Kan jeg oå en 'nem' måde bringe mine installerede programmer med ind i installationen af det rigtige OS.

Der er vel en fil der styrer de "løse" parametre som det vil være klogt at få slettet inden installationen, så den ikke forurenes fra start.
Alternativet er at jeg tømmer /home for indhold under installationen. Alle vigtige datafiler ligger sikret andre steder.
Jeg har / på 20 -> 50 GB til selve inst. plus swap på 10 GB og /Home, som jeg styrer under indledningen til installationen.
Hvis jeg formatterer /Home slettes alle forureninger, og systemet triller jomfrueligt. Ellers kommer der jo en masse fra det tidligere med.
What to do best ?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Du har i hvert fald i sin tid brugt intallationsmediet fra ubuntu-gnome, som man kunne se på outputtet fra den kommando du kørte tidligere.

cat /var/log/installer/media-info

Det er dog ikke sådan at det er uoriginalt. Det er bare ikke standard ubuntu, men en "afledning": http://www.ubuntu.com/about/about-ubuntu/derivatives

Så der bliver skam arbejdet professionelt med den. Af samme årsag kunne du måske starte med at se om du kan bruge det værktøj ajenbo nævner inden du kaster dig ud i at installere ubuntu (standard). Måske var der endda en grund til at du ikke installerede det i første omgang. Der er i hvert fald nogle som ikke synes om den unity desktop den kommer med (hvor du f.eks. ikke længere har ikoner på skrivebordet og du ikke længere har klassiske menuer som oplister dine programmer). Jeg er dog personlig ganske glad for det.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Man kan sagtens have genveje på skrivebordet med unity, men tror faktisk ikke man kan det med gnome3 da jeg ikke mener den bruger Nautilus til skrivebordet.