Dual installation af 14.04 på XP-maskine med RAID 0

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
johosted
Geografisk sted: Osted, Lejre

Dual installation af 14.04 på XP-maskine med RAID 0

Indlæg af johosted »

Ved installation af 14.04 32 bit på XP-maskinen med RAID 0 bliver jeg bedt om at tildele diskplads ved at "deleren" og/eller ved anvende det avancerede partitioneringsværktøj med henblik på at ændre på opdeling af HDD.
Det bliver oplyst at der er en mindre partition skjult.
Ved adgang til partitioneringsværktøjet bliver de installerede HDD oplistede.
Hvad anbefales?

Maskinen indeholder en del forskellige filer, så jeg er lidt bekymret for om der sker noget med disse.

Maskinen består af:
MB: ASUS P5AD2-E PREMIUM; CPU: INTEL P4/3.2GHz; RAM: 3 GB KINGSTON DDR2/533 MHz; CHIPSET: INTEL 925XE/ICH6R; HDD: RAID Volume 0; HDD C: WD 250 GB; HDD E: WD 125 GB; HDD F: WD 125 GB; DVD: LITE-ON DVDRW SOHW-1673S; Skærmkort: NVIDIA GeForce 9800 GT; OS: Windows XP Home 32 bit inkl. SP3

Defragmentation af HDD er gennemført. Filsystem er ntfs i flg. ubuntu installer.

Pft. Jens-Ole

Anvender endvidere en ren 14.04 installation på en DELL Lattitude D 830 problemfrit.
DELL Lattitude D830 Intel Core 2 Duo T7500, 4 GB RAM, 80 GB HDD, OS: UBUNTU 14.04 LTS
og en stationær PC med en dual installation af 14.04 og XP der ikke er OK.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dual installation af 14.04 på XP-maskine med RAID 0

Indlæg af AJenbo »

Hvis du kan se de individuelle harddiske og ikke raid enheden er det et software raid og du bør kun håndtere partitionere på disken med det tilhørende software.
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Velkommen til forum johosted, og tillykke med dit nye styresystem.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
johosted

Indlæg af johosted »

AJenbo skrev:Hvis du kan se de individuelle harddiske og ikke raid enheden er det et software raid og du bør kun håndtere partitionere på disken med det tilhørende software.

Tak for din respons. Jeg er ikke en ørn til dette, så om det er de individuelle harddiske eller raid enheden der bliver vist er jeg ikke klar over.

I skemavinduet aflæses:
Grøn linie øverst.
Linie: Enhed: Type: Monteringspunkt: Formatér: Størrelse: Brugt: System:
Grøn linie øverst
/dev/mapper/isw_eafbdjcjd_RAID_Volume0 - - - - - -
/dev/mapper/isw_eafbdjcjd_RAID_Volume0p 1 ntfs - - 240062 MB ukendt XP Home
Orange linie øverst
/dev/mapper/isw_eafbdjcjd_RAID_Volume0p 1 - - - - - -
/dev/mapper/isw_eafbdjcjd_RAID_Volume0p 1 ntfs - - 240062 MB ukendt XP Home
Blå / Grønlinie øverst
blå = sdb1 (ntfs) / grøn = sdb 2 (ntfs)
(125.8 GB) (124.2 GB)
/dev/sdb - - - - - -
/dev/sdb 1 ntfs - - 125830 MB 120 MB -
/dev/sdb 2 ntfs - - 125830 MB 76 MB -

Håber det er forståeligt så du kan guide mig.
Pft. Jens-Ole
DELL Lattitude D830 Intel Core 2 Duo T7500, 4 GB RAM, 80 GB HDD, OS: UBUNTU 14.04 LTS
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det ville være lidt lettere med et billed, hvis i stedet for at gå direkte til installationen vælger at prøve ubuntu, kan du starte installationen fra skrivebordet og så have mulighed for at tage et PrintScreen og lægge det her på forummet.

/dev/mapper er så vidt jeg kan regne ud de fysikse diske og /dev/sdb er RAID enheden. Du har så lavet 2 Windows partitioner på ca. 125GB.

Min vurdering vil så være at du skal justere partitionerne på /dev/sdb så der er en EXT4 partition (/ root) og en SWAP til Ubuntu. Opstartsindlæseren skal så muligvis installeres på de 2 /dev/mapper enheder da det er dem BIOS vil læse fra.

Jeg vil på det kraftigste råde dig til at tage backup inden du foretagere nogen ændringer.
johosted

Indlæg af johosted »

AJenbo skrev:Det ville være lidt lettere med et billed, hvis i stedet for at gå direkte til installationen vælger at prøve ubuntu, kan du starte installationen fra skrivebordet og så have mulighed for at tage et PrintScreen og lægge det her på forummet.

/dev/mapper er så vidt jeg kan regne ud de fysikse diske og /dev/sdb er RAID enheden. Du har så lavet 2 Windows partitioner på ca. 125GB.

Min vurdering vil så være at du skal justere partitionerne på /dev/sdb så der er en EXT4 partition (/ root) og en SWAP til Ubuntu. Opstartsindlæseren skal så muligvis installeres på de 2 /dev/mapper enheder da det er dem BIOS vil læse fra.

Jeg vil på det kraftigste råde dig til at tage backup inden du foretagere nogen ændringer.

Har lavet back-up. Har også lavet printshots, men jeg får ikke lov til at vedhæfte disse filer uanset hvilket filformat jeg forsøger mig med.

Det du anbefaler vedr. justering af partitions var grunden til at jeg oprindeligt bad om hjælp.

Mvh. Jens-Ole
johosted

Indlæg af johosted »

Klaus Rasmussen skrev:Velkommen til forum johosted, og tillykke med dit nye styresystem.

Hej, har forsøgt at vedhæfte screenshots til en forespørgsel. Ligegyldigt hvilket filformat jeg forsøger mig med får jeg at vide at filen ikke kan vedhæftes.
Hjælp.
Pft. Jens-Ole
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Gem den som png, problemet er sikkert at der er nogle tegn i filnavnet som forummet ikke tillader så omdøb dem bil billed1.png etc.
johosted

Indlæg af johosted »

Hej,

Vedhæfter filer der viser hvorledes partioneringen af min dual installation er blevet (filerne er fra en simuleret dual installation).

Ubuntu er ustabil og lukker ned efter et stykke tid. Er det partioneringerne der kan være skyld i dette?
Har jeg valgt forkerte partioneringer og kan disse ændres? Ser frem til at høre nærmere.

Billed 1 har jeg uden held forsøgt at vedhæfte. Billedet har jeg taget med kamera og fylde 12MB. Prøver at mindske filen og eftersender den.
Billed 2 - 4 viser hvorledes partioneringerne er udført.

Mvh. Jens-Ole
Vedhæftede filer
billed4.png
billed4.png (644.64 KiB) Vist 299 gange
billed3.png
billed3.png (640.37 KiB) Vist 299 gange
billed2.png
billed2.png (650.63 KiB) Vist 299 gange
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg tvivler på det skyldes partitionerne, prøv at oprettet et nyt emne omkring problemet og beskriv i detaljer hvad der sker. Kig også eventuelt i syslog efter hvad problemet kan skyldes. Og nævn hvilket grafikkort og driver du anvender.
johosted

Indlæg af johosted »

Vedhæftet billed1, der viser startmulighederne for dual installationen.

Mvh. Jens-Ole
Vedhæftede filer
billed1.png
billed1.png (760.26 KiB) Vist 296 gange
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det ser i øvrigt ud til at du har installeret 2 udgaver af 14.04
johosted

Indlæg af johosted »

Ang. ustabilitet som jeg beskrev tidligere, tyder det på at jeg har startet Ubuntu med den i linie 5 viste kommando (vist på billed1.

Har i skrivende stund kørt med Ubuntu startet med kommandoen fra linie 1 i ca. 3 timer uden problemer.

ad syslog, hvor og hvilken fil skal jeg lede efter?
ad skærmkort: NVIDIA GeForce 9800 GT
ad skærmkortdriver: X.Org X-driver-Noveau-skærmdriver fra xserver-xorg-video-noveau
ad ændring af partionering: Billed1 viser flere installationer af 14.04 - kan / skal disse bibeholdes eller ændres?

Skal jeg oprette et nyt emne??
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du bør installere den proprietære driver fra nvidia da den ofte er mere stabil.

Hvis ikke du har noget at bruge den ekstra ubuntu installation til vil jeg da forslå du fjerner den og udvider din anden til at bruge hele pladsen. Pas dog på du ikke sletter den hvor boot scriptet ligger på og at du bruger et værktøj der fungerer med dit raid
johosted

Indlæg af johosted »

Hej AJenbo.

Driverændring kan jeg klare, men at fjerne den ekstra Ubuntu installation - det skal jeg have hjælp / instrukser for at gennemføre uden at det går galt.

Pft. Jens-Ole