Kan du forklare libreboot.org mainboard skemaet?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
gtr

Kan du forklare libreboot.org mainboard skemaet?

Indlæg af gtr »

http://www.coreboot.org/Supported_Motherboards#Laptops

Hvad betyder farverne i kolonne latest known good?
Hvis farven er grøn, antager jeg, at det betyder, at bios'en vil virke. Men hvad betyder rød? Betyder det at bios'en ikke virker, eller man ikke ved, om den virker?

Når en processor er nævnt i processorkolonnen, betyder det, at kun hvis mainboardet har den processor, vil bios'en virke? Fx lenovo x200 kan man få med mange forskellige processorer, men i kolonnen er kun nævnt intel pentium m.

Hvilken betydning har det, hvis kolonnerne S og F er røde eller grønne?

Fx er macbook 2.1 processorfarven grøn i kolonnen latest known good. Det betyder altså, at man kan få en free software macbook 2.1 computer, hvis man også installerer et free software styresystem på computeren? Kan man det, er jeg overrasket. Jeg har haft den mening, at apple var den computer, der var mindst mulighed for at ændre til en free software computer.

Med free software menes her free software foundation's krav til free software.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan du forklare libreboot.org mainboard skemaet?

Indlæg af AJenbo »

For mentlig om den er blevet test for nyligt. De røde er nok pga. der er "uendelig" lang tid siden nogen har testet.

Pentium M er en hel serie af CPU'er.

Læs kommentar 3 og 4 i bunden af tabellen.

Sammen med en af Corboot udviklerne opdagede jeg at Apple computere ikke indeholder en Super chipe og tastatur og trackpad er sluttet til som USB enheder. Det betyder at det er betydeligt lettere at lave BIOS'er til dem da det ofte er Super chippen man mangler dokumentation til.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Sammen med en af Corboot udviklerne opdagede jeg at Apple computere ikke indeholder en Super chipe og tastatur og trackpad er sluttet til som USB enheder. Det betyder at det er betydeligt lettere at lave BIOS'er til dem da det ofte er Super chippen man mangler dokumentation til.

O.T.

USB stacken er ikke helt nem, men i forhold til en black-box chip, så ved jeg også godt hvad jeg ville foretrække (ja, det er det med dokumentation til=USB hub + USB chips).

Jeg tror der er en stor fordel i udviklingen af motherboard printet bare at indsætte ekstra USB hub chips ned på motherboardet og så route USB kobber baner ud til de ekstra komponenter man nu har.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
gtr

Indlæg af gtr »

Tak for svarene.
Kommentarerne havde jeg læst. Det betyder altså ikke mere, end at rommen enten er nem eller ikke nem at skifte. Samt at nogle rommer kan man flashe med en bestemt enhed.

Der er også udgaver med processorer, der ikke er pentium m.

Jeg havde forventet, at det er almindeligt, at fx tastatur er tilsluttet via usb på en notebook.