Partionsvalg til gemmemappe

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Partionsvalg til gemmemappe

Indlæg af Kurt Christensen »

På min harddisk har jeg en partion på 50 GB hvor jeg gemmer billeder og filer. Jeg valgte FAT 32-formatet fordi jeg troede det var det bedste til dette formål og fordi det kunne ses fra min windows-partion også. Men i en anden tråd sagde AJenbo, at han ville foretrække NTFS-formatet. Hvorfor ville han dette og hvad ville I vælge til sådan et formål?
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Partionsvalg til gemmemappe

Indlæg af AJenbo »

Pga. FAT ikke har nogen journal og chancen for datatab der med er højere. Der er også en del andre fordele så som understøttelse af filer over 2GB og symlinks.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Et link til dem der gerne vil nørde lidt i emnet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_systems
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Som Anders ville jeg også vælge NTFS, da det er det bedste af Microsoft's filsystemer i dag. EXT3 + 4 er dog en del bedre end NTFS, men dem kan Windows ikke umiddelbart læse.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg var lige inde og kigge på filsystemer og opdagede at Microsoft er begyndt at arbejde på en afløser til NTFS som heder ReFS. Det kan på mange måder sammenlignes med BTFS. Det er pt. kun Windows 8.1 der understøtter dette nye filsystem.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg ville afprøve denne løsning, til at læse ext4 inde fra Windows http://www.howtogeek.com/112888/3-ways-to-access-your-linux-partitions-from-windows/?PageSpeed=noscript
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Christian.Arvai skrev:Jeg ville afprøve denne løsning, til at læse ext4 inde fra Windows http://www.howtogeek.com/112888/3-ways-to-access-your-linux-partitions-from-windows/?PageSpeed=noscript

Jeg har nogle gange haft problemer med at det stoppede med at virke og så er det ikke forud installeret på alle maskiner hvilket er et problem hvis det er en ekstern disk.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Ok, jeg har så ikke sel oplevet problemer, men 50/50 er ikke gode odds for programmet. Så vil jeg også foreslå NFTS.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing