thj01 skrev:Jeg har brug for nogle superkloge netværksmennesker - for jeg har et problem
.
På min computer har jeg installeret en webserver for at kunne arbejde med HTML og PHP og jeg arbejder også med Virtualbox.
Nu er problemet, at min /etc/resolv.conf er blevet ændret sådan at der står:
Kode: Vælg alt
# Dynamic resolv.conf(5) file for glibc resolver(3) generated by resolvconf(8)
# DO NOT EDIT THIS FILE BY HAND -- YOUR CHANGES WILL BE OVERWRITTEN -
nameserver 127.0.1.1
Men der burde stå 127.0.0.1.
Af en eller anden mystisk årsag kan jeg også tilgå min www server med både adresserne 127.0.0.1 og 127.0.1.1 - men det fucker Virtualbox op, som kun vil acceptere 127.0.0.1.
Så prøver jeg at ændre nameserver til 127.0.0.1 - og så mister jeg internetforbindelsen på computeren.
Hvordan fikser jeg det? eller er problemet reelt at jeg ikke kan have både en WWW server og Virtualbox kørende på samme tid? - altså er det Apache2 der fucker up?
Først så er hel del programmer afhængig af at 127.0.0.1 eksisterer som et netværksinterface af loopback(=lo) typen.
Det ser ud til at være iorden, da du kan oprette en forbindelse til webserveren via 127.0.0.1.
At der står 127.0.1.1 må skyldes en eller anden fejl.
Det du ser er en lokal DNS cache der kører på Ubuntu maskiner.
Du kan godt afinstallere serverens lokale DNS cache.
Det har den virkning at serveren i stedet går ud og spørger en DNS server hver gang i stedet for at bruge DNS cachen. Har maskinen en meget hurtig netforbindelse kan det måske godt betale sig at spare den lokale DNS cachen væk.
Ændringer i /etc/resolv.conf har aldeles omgående virkning for alle programmer der kører, hvilket betyder at de ikke behøver at skulle genstartes.
Du kan placere ofte/meget brugte DNS opslag i /etc/hosts. Du skal være sikker på at IP adressen ikke ændrer sig, hvis du gør det.
Jeg har brugt /etc/hosts engang jeg havde Yousee som internetudbyder, da de havde meget ustabile/upålidelige DNS servere.
/etc/host filen var det man brugte før DNS serverne kom til. Man sendte så en opdateret hosts fil rundt via email.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og
indlejede systemer, hvor indlejrede systemer
er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags