Forsinkelse 2

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Niels Andersen

Forsinkelse 2

Indlæg af Niels Andersen »

Hej alle
Jeg er ligeledes ny i dette forum, og tillader mig, at blande mig her. Jeg har tidliger kørt med 12.04 uden de store problemer, men har nu instaleret 14.04 og har det samme problem som brugeren her beskriver. Jeg har skrevet kommandoen som AJenbo skriver og får dette svar.

01:00.0 VGA compatible controller [0300]: Matrox Electronics Systems Ltd. Millennium G550 [102b:2527] (rev 01)

Håber det giver mening og løsning på problemet

Hilsen
Niels
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Forsinkelse

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Hej Niels og velkommen til forum.

Jeg flytter dig lige til din egen tråd.

AlvinBloch skrev:Jeg har lige installeret ubuntu 14
Men det er uhyggelig langsomt . Uansat om det er i et program af libreoffice eller jeg prøvet i selve ubuntu så er går det meget langsomt . Jeg kan følge skærmbilledet for svinde i ryk ud af "skærmen"
Håber jeg har udtrykt meget en smule forståeligt

Gå til: Systemindstillinger - Software og opdateringer - Yderligere drivere

og se om der er en Skærmdriver der.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Forsinkelse 2

Indlæg af zob »

Så vidt jeg kan se er dit grafikkort omkring 13 år gammelt. Hvis det også er tilfælde for resten af computeren skal vi måske have ledt dig i retning af en udgave af f.eks. ubuntu som er mere velegnet til ældre maskiner. Kan du også prøve et køre følgende, så vi kan se var meget RAM og hvilken processor du har:

Kode: Vælg alt

lshw -short -C cpu -C memory -C display

Du behøver ikke bekymre dig om advarslerne om at du skal være root. I første omgang skulle den give info nok uden.

Dit grafikkort?
http://ixbtlabs.com/articles/g550/index.html
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Det kunne også være interresant at, se resultatet af kommandoen i punkt 2 fra denne guide https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/28/grafikdriver-mangler/
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

zob skrev:Så vidt jeg kan se er dit grafikkort omkring 13 år gammelt. Hvis det også er tilfælde for resten af computeren skal vi måske have ledt dig i retning af en udgave af f.eks. ubuntu som er mere velegnet til ældre maskiner. Kan du også prøve et køre følgende, så vi kan se var meget RAM og hvilken processor du har:

Kode: Vælg alt

lshw -short -C cpu -C memory -C display

Du behøver ikke bekymre dig om advarslerne om at du skal være root. I første omgang skulle den give info nok uden.

Dit grafikkort?
http://ixbtlabs.com/articles/g550/index.html

Nu da jeg har dig online, så kan du måske lige lokkes til at, kontrollere kommandoen i guiden, og se om dem som du netop har nævnt er med. Elllers opdatere vi den lige :)

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Niels Andersen

Nævnte komando giver.

H/W path Device Class Description
============================================
/0/0 memory 1019MiB System memory
/0/1 processor AMD Athlon(tm) XP 2000+
/0/1/0 memory 128KiB L1 cache
/0/1/1 memory 256KiB L2 cache
/0/100/1/0 display Millennium G550

Det du skriver til sidst Christian forstod jeg ikke
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Christian.Arvai skrev:Nu da jeg har dig online, så kan du måske lige lokkes til at, kontrollere kommandoen i guiden, og se om dem som du netop har nævnt er med. Elllers opdatere vi den lige :)

Jeg tænker det var henvendt til mig?

@Christian
Så vidt jeg kan se er den del af min kommando der er grafikrelateret allerede med.
Der er jo utallige måder man kan få den samme info på. Dette var bare en meget nedbarberet måde at få at vide hvilken processor og hvor meget RAM Niels har (og får at få det nævnt sammen gentog jeg grafikkortet). Du kan jo prøve at køre den selv og tjekke forskellen mellem at køre den med den option der hedder -short og uden. Ligeledes får du endnu mere info hvis du kører den som root (sudo). Men altså hvis du kun vil have grafikrelaterede ting med, så er der ikke mere info at hente i denne kommando.
Niels Andersen

Kommandoen i punkt 2 giver

niels@niels-KT400-8235:~$ sudo apt-get install -y pastebinit ; echo "" > ~/GPUinfo ; echo "" >> ~/GPUinfo ; echo "" >> ~/GPUinfo && lsb_release -a >> ~/GPUinfo ; echo "" >> ~/GPUinfo && uname -a >> ~/GPUinfo ; echo "" >> ~/GPUinfo && sudo lspci -knn | grep -A 3 VGA >> ~/GPUinfo ; echo "" >> ~/GPUinfo && cat /proc/driver/nvidia/version >> ~/GPUinfo ; echo "" >> ~/GPUinfo && lspci -v >> ~/GPUinfo && echo "" >> ~/GPUinfo && lspci -vv >> ~/GPUinfo ; echo "" >> ~/GPUinfo && lshw -C display >> ~/GPUinfo ; echo "" >> ~/GPUinfo && xrandr >> ~/GPUinfo ; pastebinit -b http://paste.ubuntu.com ~/GPUinfo
[sudo] password for niels:
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Følgende NYE pakker vil blive installeret:
pastebinit
0 opgraderes, 1 nyinstalleres, 0 afinstalleres og 1 opgraderes ikke.
14,9 kB skal hentes fra arkiverne.
Efter denne handling, vil 168 kB yderligere diskplads være brugt.
Henter:1 http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ trusty/main pastebinit all 1.4-3 [14,9 kB]
Hentede 14,9 kB på 0s (53,4 kB/s)
Vælger tidligere fravalgt pakke pastebinit.
(Læser database ... 225019 filer og kataloger installeret i øjeblikket.)
Preparing to unpack .../pastebinit_1.4-3_all.deb ...
Unpacking pastebinit (1.4-3) ...
Processing triggers for man-db (2.6.7.1-1) ...
Sætter pastebinit (1.4-3) op...
No LSB modules are available.
cat: /proc/driver/nvidia/version: Ingen sådan fil eller filkatalog
WARNING: you should run this program as super-user.
WARNING: output may be incomplete or inaccurate, you should run this program as super-user.
xrandr: Failed to get size of gamma for output default
http://paste.ubuntu.com/8197239/
niels@niels-KT400-8235:~$

Hilsen
Niels
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

@Niels
Jeg ved ikke. Faktisk har du processorkraft og hukommelse nok til at opfylde "system requierements" til ubuntu 14.04. Grafikkortet er, efter al sandsynlighed, ikke i top til formålet, uden at jeg har undersøgt det nærmere.

Jeg ville dog personligt, med den lidt aldrende computer (jeg gætter på at den er mindst 10 år gammel, sandsynligvis 12), vælge at installere enten Lubuntu eller Xubuntu og for alt i verden i en 32-bit version med kun 1 GB RAM.

Her er et link til direkte download af:
Xubuntu:
http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/14.04/release/xubuntu-14.04.1-desktop-i386.iso

Lubuntu:
http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/releases/14.04.1/release/lubuntu-14.04.1-desktop-i386.iso

Du kan selv prøve at google screenshot af de respektive distributioner. Jeg kan selv rigtig godt lide xubuntu, men lubuntu er endnu mindre ressourcekrævende og ligner meget windows xp hvis man har været vant til det (og lubuntu vil, alt andet lige, nok køre endnu bedre på din computer).

Hvis du insisterer på at du helst vil have det mere "moderne" unity interface fra standard ubuntu, må du lige sige til. Ellers er det min holdning at du står dig bedst ved at skifte til en af de to nævnte distributioner.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

zob skrev:
Christian.Arvai skrev:Nu da jeg har dig online, så kan du måske lige lokkes til at, kontrollere kommandoen i guiden, og se om dem som du netop har nævnt er med. Elllers opdatere vi den lige :)

Jeg tænker det var henvendt til mig?

@Christian
Så vidt jeg kan se er den del af min kommando der er grafikrelateret allerede med.
Der er jo utallige måder man kan få den samme info på. Dette var bare en meget nedbarberet måde at få at vide hvilken processor og hvor meget RAM Niels har (og får at få det nævnt sammen gentog jeg grafikkortet). Du kan jo prøve at køre den selv og tjekke forskellen mellem at køre den med den option der hedder -short og uden. Ligeledes får du endnu mere info hvis du kører den som root (sudo). Men altså hvis du kun vil have grafikrelaterede ting med, så er der ikke mere info at hente i denne kommando.

Guiden er specifik om grafik, så hvis at der ikke er mere at hente, er det jo sådan set bare glædeligt at, det allerede var gjort rigtigt :)

Niels Andersen

Ind til vidre tak, jeg vil bruge eftermiddagen på at brænde en skive og indstallere den med mindre I for andre iderer

Hilsen
Niels
Niels Andersen

Så er lubunt 14.04 indstalleret og det har tilsyneladende løst det problem. I skal have tusind tak for de hurtige svar, det var næsten som om I kun sad og ventede på, at jeg skulle skrive. Så skal jeg kun have overbevist min finansminister om, at "hun" skal have ny computer.
Med venlig hilsen
Niels
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Niels Andersen skrev:Så er lubunt 14.04 indstalleret og det har tilsyneladende løst det problem. I skal have tusind tak for de hurtige svar, det var næsten som om I kun sad og ventede på, at jeg skulle skrive. Så skal jeg kun have overbevist min finansminister om, at "hun" skal have ny computer.
Med venlig hilsen
Niels

Det kan vel blive svært når den gamle virker fint igen ;)
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Support fra producenten af dit grafikkort har altid været sparsom. I 14.04 er understøttet mere eller mindre blevet fjernet og du er derfor overgået til software løsning for grafikken hvilket kan være noget træt og forbundet med begrænsninger. Det kan muligvis lade sig gøre at compile den gamle driver men det kan vise sig at blive et større mas. Så hvis du tidligere har haft bedre grafik understøttelse med 12.04 kan det være en ide at holde fast i den frem til den udløber i 2017.

En anden mulighed ville være at skaffe et Radeon eller nvidia grafikkort til maskinen
Niels Andersen

Har du nogle forslag til hvilken model af nævnte fabrikater. Jeg bruger ikke computeren til spille højst lidt video. Det kan jeg dog ikke fra 12.04 som sikkert er lidt af sammen problem som med 14.04. Så grafikkortet behøver sikkert være serlig kraftigt.

Hilsen
Niels