Opgraderings fejl

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opgraderings fejl

Indlæg af AJenbo »

AJenbo skrev:Når du åbner gpartet så højreklik på /dev/sda2, vælge informationer og tag et billede af vinduet (du kan bruge print screen).
Seeker
Geografisk sted: København

Indlæg af Seeker »

aaa11.jpg
aaa11.jpg (973.3 KiB) Vist 212 gange
tak, det havde jeg lige glemt at du bad om tidligere :-) det ser sådan her ud
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du har sat Windows i Dvale kan det være der for du ikke kan få adgang til drevet. Det kunne også være hvis drevet er krypteret. Er det Windows 7? Prøv eventuelt også at scanne disken for fejl i Windows.
Seeker

Indlæg af Seeker »

Ja det er windows 7. Jeg har ikke gjort noget for at sætte windows i dvale og kan køre windows uden problemer.
Jeg kan godt forsøge at scanne for eventuelle fejl, hvis du vil forklare hvordan.
Som sagt så behøver jeg ikke at få de ting som lå i det gamle ubuntu (som er slettet nu), og som jeg lagde på en fil i windows, der er back up så det vigtigste er at få det til nye program til at køre :-)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Problemet er at Ubuntu installations disken ikke ordenligt kan få adgang til dit Windows drev pt. og der for ikke kan skrumpe det så der bliver plads til at installere Ubuntu ved siden af. Jeg er ikke helt sikker på hvad der kan forårsage det, men hvis der er fejl på disken kunne det være forklaringen.
I windows scanner du en disk for fejl ved at højerklikke på den i denne computer, vælge egenskaber og der efter værktøjer, så tjek nu, sikre dig at der er sat hak ud for at den må rette eventuelle fejl og tryk så start. Den vil eventuelt på kræve at du genstarter computere. Når den er færdig så sørg for at du vælger "Luk computeren" år du slukker. Her efter kan du se om det virker med at starte op fra USB'en og installere Ubuntu ved siden af Windows.
Seeker

Indlæg af Seeker »

Når jeg åbner for værktøjer kommer der denne medelse frem om der ikke er noget galt på disken, hvis det er det rigtige sted :-)
ubuntu.jpg
ubuntu.jpg (896.68 KiB) Vist 190 gange
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg tror du har gjort det for Denne Computer frem for C:-drevet. Måske det her hjælper:
Billede
Seeker

Indlæg af Seeker »

Hej, jeg kunne ikke få lov til at lave fejlsøgning mens disken (c:) var i brug, så den gav mig muligheden for at lave en fejlsøgning ved opstart, hvilket ikke gav noget resultat. Hvis der er noget andet jeg kan gøre må i sige til til.

På forhånd tak.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvad får du hvis du åbner disk håndtering i Windows:
http://pcsupport.about.com/od/windows7/ht/disk-management-windows-7.htm

Hvis du kan tilgå disken fra en anden Windows maskine kan du måske få lov at skrumpe drevet der fra.
Seeker

Indlæg af Seeker »

Hej igen, jeg har ikke opgivet men venter lige med at lave partitionen til jeg kan få en til at gøre det for mig. Men jeg ville lige høre hvor meget plads der skal være til ubuntu ?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Den kræver 5GB, men hvis du også vil installere nogle programmer vil jeg forslå 15GB, oven i det skal du så have plads til eventuelle dokumenter etc. Selv kan jeg normalt klare mig med 64GB, men hvis jeg også vil installere spil bør det nok være 96GB.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

AJenbo skrev:Den kræver 5GB, men hvis du også vil installere nogle programmer vil jeg forslå 15GB, oven i det skal du så have plads til eventuelle dokumenter etc. Selv kan jeg normalt klare mig med 64GB, men hvis jeg også vil installere spil bør det nok være 96GB.

Jeg kan se jeg bruger 11 GB på både 12.04 og 14.10 med en 'del' programmer, og så har jeg et fat-partion på 50 GB til at gemme i, både fra Ubuntu og Windows. Så hvis man ikke vil gemme en masse på partionen, så vil 15 GB være rigeligt.
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Men hvis man ikke er så sikker i partitionering, så vil jeg foreslå at man vælger den deling med Windows installationsprogrammet foreslår, og hvis det tilbydes, så give Windows 35 GB, og så bagefter, når installationen virker, krympe Ubuntu og oprette en Fat-partion til at gemme filer, film, billeder, og musik i.
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ved mindre man også skal have skrive adgang til disken fra mac vil jeg råde en til at bruge NTFS frem for FAT. Har man fuld adgang til de Mac's som man syndes skal have adgang til ens filer ville jeg så stadig vælge NTFS da man kan installere en driver der også giver Mac skrive rettighed til NTFS.