Ingen adgang til filer

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Normann Louis Olsen
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

Ingen adgang til filer

Indlæg af Normann Louis Olsen »

Efter den sidste opdatering af min Ubuntu 14.04 LTS kan jeg ikke åbne mine filer.

Ved klik på Filer(den ikon med billede af arkivskuffen) får jeg en oversigt over mine mapper: Seneste, Hjem, Skrivebord, Billeder, Dokumenter osv. men der sker intet, når jeg klikker på en mappe.

Hvad kan/skal jeg gøre for at få adgang til foto og dokumenter mm igen via ikonen Filer?

(jeg kan stadig åbne fx tekstfiler ved at åbne LibreOffice og derfra hente filen)
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ingen adgang til filer

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Gør det nogen forskel, hvis du starter filer med:

Kode: Vælg alt

gksu nautilus
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

jeg vil nok fra fråde sudo, det er ikke officelt undersøttet af nautilus, og det vil få den til at tro /root er hjemmemappen så vi får måske ikke fejlen at se.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

AJenbo skrev:jeg vil nok fra fråde sudo, det er ikke officelt undersøttet af nautilus, og det vil få den til at tro /root er hjemmemappen så vi får måske ikke fejlen at se.

Jeg ligger så lidt mellem jer - Jeg vil gerne vide om der er forskel ved kørsel af:

nautilus

og

gksu nautilus

så vi kan se om det er rettighederne der driller.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

En 2-i-1 kommando kan gøre det:

sudo ls -l /home;sudo ls -l /home/$USER

Der skal kun stå resultatet af:

echo $USER

... som bruger navn, og gruppe navn

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Normann Louis Olsen

Mange tak for råd og dåd, som jeg må tænke meget over, inden jeg forsøger mig.

I mellemtiden sender jeg dette skærmdump med et udsnit af skærmen, som den viser sig, når jeg klikker mig igennem.
Vedhæftede filer
Filoversigt.jpg
Filoversigt.jpg (10.48 KiB) Vist 490 gange
Venlig hilsen
Louis
Normann Louis Olsen

Endnu engang tak for jeres indlæg, som jeg har forsøgt at udnytte efter bedste evne, dog uden at det har hjulpet mig.

gksu nautilus

Programmet "gksu" var ikke installeret, det har jeg gjort ved at skrive sudo apt-get install gksu i terminalen(det foreslog terminalen selv).

Når jeg derpå taster gksu nautilus i terminalen får jeg åbnet Filer, men uden mine dokumenter mm. Jeg kan se filsystemet, der, hvor der er adgang til bin, boot, cdrom mm.

nautilus
Når jeg taster nautilus i terminalen giver den en række svar som dette:
(nautilus:3394): GLib-CRITICAL **: Source ID 93 was not found when attempting to remove it
Samtidigt popper Filer op på skærmen, men det er den ubrugelige udgave, som var årsagen til at jeg har ulejliget dette forum.

sudo ls -l /home;sudo ls -l /home/$USER

Terminalen svarer:
[sudo] password for louis:
totalt 4
drwxr-xr-x 48 louis louis 4096 Aug 27 10:52 louis
totalt 34236
drwxrwxr-x 6 louis louis 4096 Dec 17 2013 12usr
drwx------ 8 louis louis 4096 Aug 25 15:16 Billeder
osv
osv

Når jeg klikker på Filer får jeg den ubrugelige udgave.

echo §USER

Indtastning af echo §USER i terminalen resulterer i:

louis@louis-HP-Pavilion-g6-Notebook-PC:~$ echo §USER
§USER
louis@louis-HP-Pavilion-g6-Notebook-PC:~$

Når jeg klikker på Filer får jeg den ubrugelige udgave.

Jeg har forsøgt mig med Synaptic-pakkehåndtering, om der dér skulle være noget, jeg kan bruge. Jeg har ikke fundet noget.

Jeg har en mistanke om, at problemet måske skyldes, at jeg ved sidste opdatering fravalgte et enkelt emne. Jeg har siden opdateret ”uopfordret” .

Men altså alt sammen uden succes.
Venlig hilsen
Louis
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg forstår slet ikke hvad det er vi skal se på det meget grinede billed du har uploadet, den viser jo ikke fil sektionen. Det eneste jeg kan se er at du vælger de verse standard mapper og det ser ud til at fungere fint ud fra hvad jeg kan se. Jeg forstår faktisk efterhånden ikke hvad det er der ikke vises som du forventer det.

Normann Louis Olsen skrev:gksu nautilus
Når jeg derpå taster gksu nautilus i terminalen får jeg åbnet Filer, men uden mine dokumenter mm. Jeg kan se filsystemet, der, hvor der er adgang til bin, boot, cdrom mm.

Som nævnt vil den placere dig it hjemme mappen for root, du skal så selv navigere til /home/louis for at se dine filer.

Normann Louis Olsen skrev:nautilus
Når jeg taster nautilus i terminalen giver den en række svar som dette:
(nautilus:3394): GLib-CRITICAL **: Source ID 93 was not found when attempting to remove it
Samtidigt popper Filer op på skærmen, men det er den ubrugelige udgave, som var årsagen til at jeg har ulejliget dette forum.

Kommandoen åbner nettop filhåndteringen (nautilus), det vi gerne vil se er om den skriver noget i terminalen når du forsøger at tilgå en af dine mapper hvor du oplever problemet.

Normann Louis Olsen skrev:totalt 4
drwxr-xr-x 48 louis louis 4096 Aug 27 10:52 louis
totalt 34236
drwxrwxr-x 6 louis louis 4096 Dec 17 2013 12usr
drwx------ 8 louis louis 4096 Aug 25 15:16 Billeder
osv

Er mappen Billeder en af dem du har problemer med? ellers bliver du nød til at kopiere resten med også så vi kan se dem, du må også meget gerne markere det du kopiere fra terminalen som Code så det er letter at læse. Hvis du også har problemer med mappen Billeder så kør lige denne kommando:

sudo ls -l ~/Billeder

Normann Louis Olsen skrev:Når jeg klikker på Filer får jeg den ubrugelige udgave.

Ingen af de kommandoer du har fået forslået er til at løse et eventuelt problem men til at diagnosticere så der ikke nogen grund til at teste om de virker efterfølgende.

Normann Louis Olsen skrev:echo §USER

Det var $USER du skulle skrive, prøv eventuelt at kopiere kommandoerne så du ikke kommer til at skrive forkert. Det eneste denne kommando gør er dog at finde ud af hvilket bruger navn du har og det ved vi allerede (louis), så ingen grund til at gøre det igen.

Normann Louis Olsen skrev:Jeg har en mistanke om, at problemet måske skyldes, at jeg ved sidste opdatering fravalgte et enkelt emne. Jeg har siden opdateret ”uopfordret” .

Men altså alt sammen uden succes.

Det burde ikke have noget at sige. Det eneste jeg ind til nu kan bemærke er at du har fået sat rettighederne for mappen Billeder på en måde hvor andre bruger ikke får adgang til den, men de burde ikke give dig problemer med at få adgang.
Normann Louis Olsen

AJenbo skrev:...... Det eneste jeg kan se er at du vælger de verse standard mapper og det ser ud til at fungere fint ud fra hvad jeg kan se. Jeg forstår faktisk efterhånden ikke hvad det er der ikke vises som du forventer det.

Nej, kommunikation er en vanskelig disciplin. Det gør det ikke lettere, at jeg ikke kender ikke alle de fagudtryk, der knytter sig til emnet.

Jeg prøver igen med en lidt anden formulering:

Når jeg højreklikker på ikonet Filer på mit skrivebord får jeg en oversigt over mapper mm. i min computer: Billeder, Dokumenter, Hentede filer, Musik, Videoklip, Åbn et nyt vindue, Filer, Frigør fra opstarter.

Der kunne jeg før i tiden blot klikke på fx Dokumenter, hvorefter jeg fik en ny skærm med en oversigt over alle mine dokumentmapper, og derfra kunne jeg så åbne det ønskede dokument.

Det kan jeg ikke mere på min HP Pavilion g. Det fungerer på min gamle Dell stationære computer, som er opdateret fuldt ud på Ubuntu 14.04 LTS.
Venlig hilsen
Louis
Klaus Rasmussen
Admin

Som jeg forstår dit problem: Du kan ikke starte Filer ved at trykke på ikonet, og du kan heller ikke starte Filer ved at højreklikke og vælge et af linksne. Er det korrekt?

Hvis ja, så prøv at afinstallere Nautilus og reinstallere:

sudo apt-get purge nautilus && sudo apt-get install nautilus
Med Venlig Hilsen
Klaus

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Normann Louis Olsen skrev:Når jeg højreklikker på ikonet Filer på mit skrivebord

Ok, det er så program panelet (launcher) og ikke skrivebordet.
Normann Louis Olsen skrev:Det kan jeg ikke mere på min HP Pavilion g. Det fungerer på min gamle Dell stationære computer, som er opdateret fuldt ud på Ubuntu 14.04 LTS.

Mangler ikonet? Kommer menuen ikke når du højerklikker? Åbner vinduet ikke? Tilgår den ikke den rigtige mappe? Kan du heller ikke på anden vis tilgå din dokumenter? Hvad sker det i stedet for det du forventede?

Skriv også gerne resultatet fra den kommando jeg forslog i sidste indlæg, hvis altså der er problemer med at se indholdet af mappen Billeder?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Klaus Rasmussen skrev:Som jeg forstår dit problem: Du kan ikke starte Filer ved at trykke på ikonet, og du kan heller ikke starte Filer ved at højreklikke og vælge et af linksne. Er det korrekt?

Hvis ja, så prøv at afinstallere Nautilus og reinstallere:

Pas på, hvis du fjerner nautilus fjerner du også nautilus-sendto, nautilus-share og ubuntu-desktop hvilket kan give problemer ved en senere opgradering. Kommandoen installere dem ikke igen efterfølgende, det skal den selfølig heller ikke hvis ikke den allerede var det (anden distro, tidligere fjernet den selv).
Normann Louis Olsen

Klaus Rasmussen skrev:Som jeg forstår dit problem: Du kan ikke starte Filer ved at trykke på ikonet, og du kan heller ikke starte Filer ved at højreklikke og vælge et af linksne. Er det korrekt?

Ja, det er korrekt og derfor fulgte jeg dit råd:

Klaus Rasmussen skrev:Hvis ja, så prøv at afinstallere Nautilus og reinstallere:

Resultatet er, at Ikonet nu er helt væk! Nu bliver det spændende! (Når jeg kigger i Synaptic-pakkehåndtering ser nautilus helt fornuftigt ud, men jeg kigger måske det forkerte sted)
Venlig hilsen
Louis
Klaus Rasmussen
Admin

Ja når du afinstallerer programmet forsvinder ikonet. Kør kommandoen i terminalen:

nautilus

Så skulle Filer gerne starte og ikonet dukke op i programstarteren. højreklik på det og vælg fastgør til opstarter.
Med Venlig Hilsen
Klaus

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er dig selv der står for at fastgøre programmer til panelet i venstre side, find programmet ved at trykke på ubuntu ikonet øverst til venstre og skriv filer.