Opgraderings fejl
-
- Geografisk sted: København
Opgraderings fejl
Hej ubuntu forum.
jeg har lige forsøgt at opgraderer mit ubuntu til den eneste udgivelse. men et eller andet er gået galt, og jeg kan ikke længere få adgang til at logge ind.
Når jeg tænder computeren får jeg rigtig nok valget mellem ubuntu og windows, men når jeg så vælger ubuntu får jeg følgende skærmbillede (se vedhæftede fil)
Så jeg ville høre om der var nogen der kunne hjælpe mig, så jeg kan få mit ubuntu tilbage
Mvh
jeg har lige forsøgt at opgraderer mit ubuntu til den eneste udgivelse. men et eller andet er gået galt, og jeg kan ikke længere få adgang til at logge ind.
Når jeg tænder computeren får jeg rigtig nok valget mellem ubuntu og windows, men når jeg så vælger ubuntu får jeg følgende skærmbillede (se vedhæftede fil)
Så jeg ville høre om der var nogen der kunne hjælpe mig, så jeg kan få mit ubuntu tilbage
Mvh
- Vedhæftede filer
-
- Skærmbillede
- DSC_0160.jpg (1.09 MiB) Vist 597 gange
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Opgraderings fejl
Det er noget svært at se den egentlige fejl i toppen af skærmen, så alt jeg rigtig kan sig er at linux ikke var i stand til at finde den partition hvor Ubuntu er installeret. Det kan skyldes en fejl på disken, manglende filer, forkert konfiguration eller noget helt tredje.
Hvilken version har du specifikt opgraderet fra og til?
Kan du tilgå partitionen hvis du starter computeren fra en Live disk?
Hvilken version har du specifikt opgraderet fra og til?
Kan du tilgå partitionen hvis du starter computeren fra en Live disk?
-
Hej Jenbo. Jeg brugte ikke disk til installationen eller usb, jeg installerede det direkte fra nettet. Jeg har heller ikke prøvet at åbne med en live disk, jeg skal i så fald først have nogle instrukser omkring hvordan jeg gør, da jeg ikke har gjort det før.
Jeg er ikke sikker på hvad den nye version hed, men jeg havde 12.4 LTS (64 bit).
Mvh
Jeg er ikke sikker på hvad den nye version hed, men jeg havde 12.4 LTS (64 bit).
Mvh
-
- Admin
Ok det forklarer en del.
Du har installeret vi Wubi hvilket mest er til at prøve ubuntu i en periode. Det er ikke længere understøttet, blandt andet pga. Det ikke fungerer med Windows 8. Det fra rådet at opgradere denne type installationen da det ofte giver problemer med opstarten som du nu oplever.
At starte maskinen fra en live disk er det samme som med installation, du vælger blot "prøv" frem for "installere" når den spørger hvad du ønsker.
Den nyeste udgivet ubuntu er 14.04.
Den eneste rigtige måde at få ubuntu op at køre på din maskine er at lave en rigtig installationen, enten fra en USB eller dvd. Hvis du har nogle filer eller indstillinger du ønsker at bjerge fra din wubi installationen må du lige sige til så skal jeg prøve at guide dig igennem, det er nemmelig lidt mere omstændigheder end ved en normal installationen. Når du er færdig med at tage backup bør du så afinstallere wubi ubuntu i Windows så du få pladsen tilbage inden du installere ubuntu på ny.
Du har installeret vi Wubi hvilket mest er til at prøve ubuntu i en periode. Det er ikke længere understøttet, blandt andet pga. Det ikke fungerer med Windows 8. Det fra rådet at opgradere denne type installationen da det ofte giver problemer med opstarten som du nu oplever.
At starte maskinen fra en live disk er det samme som med installation, du vælger blot "prøv" frem for "installere" når den spørger hvad du ønsker.
Den nyeste udgivet ubuntu er 14.04.
Den eneste rigtige måde at få ubuntu op at køre på din maskine er at lave en rigtig installationen, enten fra en USB eller dvd. Hvis du har nogle filer eller indstillinger du ønsker at bjerge fra din wubi installationen må du lige sige til så skal jeg prøve at guide dig igennem, det er nemmelig lidt mere omstændigheder end ved en normal installationen. Når du er færdig med at tage backup bør du så afinstallere wubi ubuntu i Windows så du få pladsen tilbage inden du installere ubuntu på ny.
-
Hej Jenbo, det lyder godt. Jeg skal lige overveje om jeg har noget jeg gerne vil gemme, men det er der nok hvis det kan gøres forholdsvist let. Jeg vil ikke kunne gøre det lige nu, da jeg ikke ligger inde med en disk, men jeg har en usb nøgle, hvor stor lagerplads skal jeg bruge ?
Hvis du vil skrive hvad jeg skal bruge og gøre i første omgang, vil jeg fremskaffe det, men det kan først blive i morgen så det haster ikke lige i dag, men jeg vil selvfølgelig gerne have det op at køre igen så hurtigt som muligt
På forhånd tak
Hvis du vil skrive hvad jeg skal bruge og gøre i første omgang, vil jeg fremskaffe det, men det kan først blive i morgen så det haster ikke lige i dag, men jeg vil selvfølgelig gerne have det op at køre igen så hurtigt som muligt
På forhånd tak
-
- Admin
En USB er fin, den skal bare være 1GB og det er vist længe siden man kunne få mindre. Det er ikke et krav at den er tom, men det er en god ide da det kan blive nødvendigt at formatere den og de mange system filer der kommer til at ligge på den kan gøre det noget rodet at finde rundt mellem filerne efterfølgende.
Først skal du hente Ubuntu 14.04 iso, det kan du gøre fra følgende link:
http://releases.ubuntu.com/14.04/ubuntu-14.04-desktop-amd64.iso
(Linket er til 64bit udgaven)
Du skal bruge følgende program for at læge ISO korrekt over på USB'en
http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/
Her efter skal du starte maskinen op fra USB enheden, det variere fra maskine til maskine hvordan det gøres, ofte kan det gøres ved at trykke på en tast når computeren starter for at få vist en boot menu, ellers skal du ind i BIOS/UEFI og vælge USB'en som første opstarts enhed.
Først skal du hente Ubuntu 14.04 iso, det kan du gøre fra følgende link:
http://releases.ubuntu.com/14.04/ubuntu-14.04-desktop-amd64.iso
(Linket er til 64bit udgaven)
Du skal bruge følgende program for at læge ISO korrekt over på USB'en
http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/
Her efter skal du starte maskinen op fra USB enheden, det variere fra maskine til maskine hvordan det gøres, ofte kan det gøres ved at trykke på en tast når computeren starter for at få vist en boot menu, ellers skal du ind i BIOS/UEFI og vælge USB'en som første opstarts enhed.
-
- Admin
Når du får startet computeren op og vælger Prøv Ubuntu burde du få et skrivebord. Start med at åbne filhåndteringen (Nautilus). I venstreside burde du kunne se din Windows disk under punktet Enheder, tryk på den. Her burde der være en mappe med navnet ubuntu, og under den en der heder disks. Her i vil du finde root.disk som er den virtuelle disk fra din Wubi installation. Tryk ctrl+l for at få vist sten til den pågældende mappe. Du skal nu åbne en terminal (ctrl+alt+t) først skal du skrive følgende kommando:
Her efter skal du køre føgende kommando, men du skal rette stien til Windows disken så den passer med det du har i Nautilus.
I Nautilus burde du nu kunne havigere til mappen /media/root.disk/home hvor du vil kunne kopiere dine filer m.m fra den gamle installation. Bemærk at det nok ikke er en god ide at lægge dem på skrivebordet fra din live disk da dette kun er midlertidigt og vil forsvinde når du slukker maskinen (ved mindre du har aktiveret persistence da du oprettede USB'en, men det er ikke sikkert du har nok plads etc.), så det ville være mest optimal med en ekstern harddisk eller måske kan du lægge dem på Windows disken.
Genstart computeren i Windows og bekræft at du har fået lavet backup af de filer du skulle bruge. Afinstallere Wubi Ubuntu (samme måde som andre programmer i Windows).
Genstart maskinen fra USB'en og vælg nu at installer Ubuntu. Her skal du vælge hvor meget plads du vil tage fra Windows og dedikere til Ubuntu i stedet, dette kan dog ændres senere. Bemærk at alt efter hvordan din harddisk er sat op fra fabrikken kan det være du er nød til at lave partioneringen af disken manuelt, men den tager vi så der hvis det er tilfældet.
Kode: Vælg alt
sudo mkdir -p /media/root.disk
Her efter skal du køre føgende kommando, men du skal rette stien til Windows disken så den passer med det du har i Nautilus.
Kode: Vælg alt
sudo mount -o loop /media/Windows/ubuntu/disks/root.disk /media/root.disk
I Nautilus burde du nu kunne havigere til mappen /media/root.disk/home hvor du vil kunne kopiere dine filer m.m fra den gamle installation. Bemærk at det nok ikke er en god ide at lægge dem på skrivebordet fra din live disk da dette kun er midlertidigt og vil forsvinde når du slukker maskinen (ved mindre du har aktiveret persistence da du oprettede USB'en, men det er ikke sikkert du har nok plads etc.), så det ville være mest optimal med en ekstern harddisk eller måske kan du lægge dem på Windows disken.
Genstart computeren i Windows og bekræft at du har fået lavet backup af de filer du skulle bruge. Afinstallere Wubi Ubuntu (samme måde som andre programmer i Windows).
Genstart maskinen fra USB'en og vælg nu at installer Ubuntu. Her skal du vælge hvor meget plads du vil tage fra Windows og dedikere til Ubuntu i stedet, dette kan dog ændres senere. Bemærk at alt efter hvordan din harddisk er sat op fra fabrikken kan det være du er nød til at lave partioneringen af disken manuelt, men den tager vi så der hvis det er tilfældet.
-
Hej jenbo, jeg har fået lavet en USB med ubuntu, men har ikke fået det installeret helt endnu.
Situationen er den, at jeg stadig er i windows. Når jeg klikker på USB'en med ubuntu i filhåndteringen som hedder (install ubuntu (:E)), så vises indholdet af usb'en, hvor jeg så kan klikke på en fil med ubuntu ikonet. Her spørger maskinen så om jeg vil tillade at et program laver ændringer, hvilket jeg siger ja til. Herefter kan jeg vælge 3 muligheder, genstart, genstart senere eller få hjælp til at starte fra cd/usb. Hvis jeg markerer den sidste, skriver den 'du er ved at fjerne ubuntu' og jeg kan så vælge at fortsætte med at af installerer.
Jeg går ud fra at det er det gamle ubuntu 12.4 LTS som den her vil fjerne, men jeg ville lige høre først hvad jeg skal gøre ?
Mvh
Situationen er den, at jeg stadig er i windows. Når jeg klikker på USB'en med ubuntu i filhåndteringen som hedder (install ubuntu (:E)), så vises indholdet af usb'en, hvor jeg så kan klikke på en fil med ubuntu ikonet. Her spørger maskinen så om jeg vil tillade at et program laver ændringer, hvilket jeg siger ja til. Herefter kan jeg vælge 3 muligheder, genstart, genstart senere eller få hjælp til at starte fra cd/usb. Hvis jeg markerer den sidste, skriver den 'du er ved at fjerne ubuntu' og jeg kan så vælge at fortsætte med at af installerer.
Jeg går ud fra at det er det gamle ubuntu 12.4 LTS som den her vil fjerne, men jeg ville lige høre først hvad jeg skal gøre ?
Mvh
-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Du skal IKKE opgradere fra Windows!!!!
Du skal boote på USB'en og vælge install oven i Ubuntu med bevarelse af Home.
Du skal boote på USB'en og vælge install oven i Ubuntu med bevarelse af Home.
Med Venlig Hilsen
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Klaus
-
Hej Klaus, jeg kan ikke få lov til at åbne ubuntu fra boot menuen, når jeg starter maskinen. Jeg har et ubuntu installeret, vi wubi, som ikke vil starte længere, efter at jeg forsøgte at opgraderer.
Det kan jeg stadig ikke, selvom jeg lader usb'en sidde i maskinen når jeg starter op - jeg går ud fra, at det er det du mener når du skriver, at jeg skal boote på usb'en ?
Mvh
Det kan jeg stadig ikke, selvom jeg lader usb'en sidde i maskinen når jeg starter op - jeg går ud fra, at det er det du mener når du skriver, at jeg skal boote på usb'en ?
Mvh
-
- Admin
Din maskine er sat op til at starte fra harddisken som første punkt, du skal have det ændret så den starter fra USB'en i stedet.
-
Hej Jenbo, det lyder fornuftigt. Jeg har tid nu hvis du vil guide mig igennem det
-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Er det en laptop? Og hvis det er, hvilket mærke og model? Mange kan vælge boot-sekvens ved at trykke F12 under boot.
Med Venlig Hilsen
Klaus
Klaus
-
Hej Klaus, ja det er en lenovo T410.
Jeg prøver lige om den vil lade mig gøre det på den måde
-
- Geografisk sted: Vejle
Seeker skrev:Hej Klaus, ja det er en lenovo T410.
Det kan den, siden det er en lenovo
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen