VirtualBox Hvad vil i gerne se?

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: VirtualBox Hvad vil i gerne se?

Indlægaf AJenbo » 17. aug 2014, 18:28

Syndes det virker som om du får dækket det basale godt så folk kan komme i luften med VirtualBox.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: VirtualBox Hvad vil i gerne se?

Indlægaf martin joergensen » 17. aug 2014, 19:11

Der er lidt mumlen, lidt øh og ahh

Men det bliver bedre med tiden :)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: VirtualBox Hvad vil i gerne se?

Indlægaf thj01 » 17. aug 2014, 19:32

Lyden er meget lav.... og dåseagtig. Selv når jeg skruer helt op for min laptop kan jeg næsten ikke høre hvad du siger. Men nu er jeg også en gammel mand på 44 ;)

Det ville være en god ide at anskaffe dig en god mikrofon, sådan at du får fuld tone på og der kommer noget bund i din stemme

Og som en lille ide til næste gang - lav et flowchart over det du vil gøre, sådan at du ikke pludselig selv bliver forvirret over hvilket program du skal starte... og hvor det ligger ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: VirtualBox Hvad vil i gerne se?

Indlægaf martin joergensen » 17. aug 2014, 20:28

Tak for responsen :D

Jeg har prøvet med forskellige indstillinger.
Under Lyd indstilling -> Optagelse kan man booste sit mikrofon og jeg synes at lyden bliver dårligere.

Jeg synes nu lyden er fin når afspiller på min maskine, selvom jeg er en mand på snart 30 :)

Men ja, jeg må ud og investere i en rigtig professionel mikrofon, jeg bruger i øjeblikket et headsæt.
Nogle anbefalinger?

Jeg har fundet en løsning, på hvordan man montere USB til gæste systemet.

Det handler om at tilføje ens "bruger" til gruppen "vboxusers"
Dette kan gøre med den simple terminal kommando.

Kode: Vælg alt

sudo usermod -aG vboxusers <username>
<username> udskiftes til din brugernavn

Herefter er det kun og log ud, og ind igen, men husk man kan kun bruge USB enheden på et system.

Jeg ejer desværre ikke en printer, så hvis nogle vil prøve og teste dette, og give respons tilbage om det virker.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: VirtualBox Hvad vil i gerne se?

Indlægaf AJenbo » 17. aug 2014, 20:38

har du ikke en usb disk eller noget du kan teste med?

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: VirtualBox Hvad vil i gerne se?

Indlægaf Ivan » 17. aug 2014, 20:46

Nu var det ikke fordi at jeg ikke kendte løsningen, kun at det er tit folk har besvær med det

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=18849

NB sudo adduser brugernavn vboxusers har jeg observeret skal bruges igen ved enopdatering af virtualbox
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: VirtualBox Hvad vil i gerne se?

Indlægaf martin joergensen » 17. aug 2014, 22:09

Jeg kan montere min USB stik gæsten, og Windows laver sin ding lyd, men får fejl, om det er et Windows driver problem eller på hosten kan jeg dog ikke lige sige :)

Jeg vil undersøge det nærmere, men lige nu står Windows og opdatere hver gang jeg genstarter :cry:

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: VirtualBox Hvad vil i gerne se?

Indlægaf Jakob77 » 18. aug 2014, 00:03

Jeg er enig i, at lyden er lidt lav, men en ganske udmærket video. Jeg blev i hvert fald en god del klogere, og jeg synes, at tingene blev fortalt på en god måde. :)

Det må bestemt også være en udsøgt fornøjelse at kunne starte Windows 7, som et halvsnollet underprogram til Ubuntu og køre lidt rundt med det i et vindue. ;)

Jeg ser også godt, der kan være seriøse formål, hvor man f.eks. kan have behov for at holde liv i ældre programmer og hardware, som udviklerne og tiden måske er stukket af fra.

Men hvordan går det, hvis der f.eks. installeres DOS, og hvor meget kan man justere på hardwaren. Kan man simuleret skifte f.eks. clockfrekvens og CPU..?
Det er ikke så vigtigt, jeg er bare nysgerrig og tænker lidt på nogle primitive old gamle computerspil, som jeg tror, måske ville kunne vække gensynsglæde hos nogle i deres originale simple form.

Tankerne går også til den dyre MS-Officepakke, som jeg købte til W98, og som aldrig kom til at køre så godt under XP. Med W98 kunne den måske blive god igen under Ubuntu. Men nu har jeg jo LibreOffice, som ser ud til at kunne konvertere MSO filerne som slik, så argumenterne for det er svækkede.

Fremadrettet er det måske mere Windows 7, som er interessant til speciel hardware, som f.eks. en strømforsyning med speciel software kun til Windows eller måske et kamera eller en printer osv.
Men der bør vi som Ubuntufolk måske også øve os på at blive lidt mere hårde i filten og bare sige nej tak til det skrammel. Ofte er det ikke vigtigere, end det kan undværes. Det er i hvert fald den kurs, som jeg for mit vedkommende har valgt at sætte og vil forsøge at holde.
Kan man i det hele taget købe en Windows 7 til formålet..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: VirtualBox Hvad vil i gerne se?

Indlægaf AJenbo » 18. aug 2014, 00:22

Jakob77 skrev:Men hvordan går det, hvis der f.eks. installeres DOS, og hvor meget kan man justere på hardwaren. Kan man simuleret skifte f.eks. clockfrekvens og CPU..?
Det er ikke så vigtigt, jeg er bare nysgerrig og tænker lidt på nogle primitive old gamle computerspil, som jeg tror, måske ville kunne vække gensynsglæde hos nogle i deres originale simple form.

Det kan delvist lade sig gøre med professionelt virtualiserings software, men ikke de mindre pakker som VirtualBox. I stedet bør du tage et kig på DOSbox som nettop er lavet til formålet. Det har også en indbygget dos fortolker så der er ikke nødvendigt at installere et styre system.

Jakob77 skrev:Tankerne går også til den dyre MS-Officepakke, som jeg købte til W98, og som aldrig kom til at køre så godt under XP. Med W98 kunne den måske blive god igen under Ubuntu. Men nu har jeg jo LibreOffice, som ser ud til at kunne konvertere MSO filerne som slik, så argumenterne for det er svækkede.

Det er også en mulighed, men jeg tror at du vil opleve at LibreOffice kan håndtere MSO filer generelt bedre end den udgave af MSO (97) som du har problemer med.

Jakob77 skrev:Men der bør vi som Ubuntufolk måske også øve os på at blive lidt mere hårde i filten og bare sige nej tak til det skrammel. Ofte er det ikke vigtigere, end det kan undværes. Det er i hvert fald den kurs, som jeg for mit vedkommende har valgt at sætte og vil forsøge at holde.

Det syndes jeg også er det eneste rigtig at gøre for markedet vil ikke ændre sig hvis ikke de kan se en efterspørgsel.

Jakob77 skrev:Kan man i det hele taget købe en Windows 7 til formålet..?

Ja, og de sælger stadig utrolig godt. Så vidt jeg kan se er der pt. ikke mere end et par tusind tilbage i landet, men der er muligt at der ligger nogle på et hemmelig lager et sted.
https://www.fcomputer.dk/software/os/microsoft/windows-7-home-premium-w-sp1-32bit-licens-1-pc-dansk.html
(går ud fra du skulle bruge en 32bit hvis det skulle være)

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: VirtualBox Hvad vil i gerne se?

Indlægaf Toddvarg » 18. aug 2014, 03:26

martin joergensen skrev:Jeg har fundet en løsning, på hvordan man montere USB til gæste systemet.

Det handler om at tilføje ens "bruger" til gruppen "vboxusers"
Dette kan gøre med den simple terminal kommando.

Kode: Vælg alt

sudo usermod -aG vboxusers <username>
<username> udskiftes til din brugernavn

Herefter er det kun og log ud, og ind igen, men husk man kan kun bruge USB enheden på et system.

Jeg ejer desværre ikke en printer, så hvis nogle vil prøve og teste dette, og give respons tilbage om det virker.

Hvis du installere gnome-system-tools, så får du muligheder til at håndtere grupper grafisk, på samme måde som man kunne i tidligere ubuntu
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: VirtualBox Hvad vil i gerne se?

Indlægaf Jakob77 » 18. aug 2014, 08:39

Hvis man køber en Microsoft Windows 7 Home Premium w/SP1 - 32bit Licens 1 PC Dansk for 900 kr, må den så installeres i virtualboks flere gange på forskellige maskiner, eller må den kun bruges til denne ene maskine evt. kun denne ene gang..?

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: VirtualBox Hvad vil i gerne se?

Indlægaf martin joergensen » 18. aug 2014, 10:12

På en VM, når maskinerne komme online, går det jo ikke at der er flere der har den samme nøgle :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: VirtualBox Hvad vil i gerne se?

Indlægaf AJenbo » 18. aug 2014, 13:23

Du må have den installeret på en maskine af gangen. Du må gerne geninstallere, men gør du det ofte bliver ms suspecte og du skal ringe og forklare hvad du har gang i ind du får lov at fortsætte

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: VirtualBox Hvad vil i gerne se?

Indlægaf Jakob77 » 18. aug 2014, 19:18

Så vidt jeg husker, må sådan en Home edition i hele sin levetid kun installeres på een maskine, og grænsen går ved udskiftning af harddisk eller bundkort.
Men hvordan ligger det med bundkort og harddisk i en Virtualbox..?
Hvad styrer Windows mon efter i den situation..? :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: VirtualBox Hvad vil i gerne se?

Indlægaf AJenbo » 18. aug 2014, 22:52

d. Use with Virtualization Technologies. Instead of using the software directly on the licensed computer, you may install and use the software within only one virtual (or otherwise emulated) hardware system on the licensed computer. When used in a virtualized environment, content protected by digital rights management technology, BitLocker or any full volume disk drive encryption technology may not be as secure as protected content not in a virtualized environment. You should comply with all domestic and international laws that apply to such protected content.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster