Jakob77 skrev:AJenbo skrev:Jakob77 skrev:Jeg er ikke engang sikker på, at du har mulighed for at styre Super L's funktion. Det har vi i Xubuntu.
Hvis ikke jeg husker helt galt så har jeg tidligere skrevet til dig at man godt kan ændre hvad Super L gør i Ubuntu Unity.
Ja, din klæbehjerne fornægter sig jo ikke.
Jeg er med mine erfaringer fra 12.04 blot ikke helt overbevist endnu, og mine maskiner kan dårligt slæbe Ubuntu Desktop, så jeg kan ikke teste det.
Så er det nok der for du ikke forstår hvor praktisk det er.
Jakob77 skrev:Bliver det ikke noget med, at hvis du holder fingeren et splitsekund for længe, så zapper den ikoner og du får ingen terminal..?
Jeg forstår nok ikke hvad du mener her, men der er ikke nogen ikoner der bliver slettet og du kan holde den nede lige så længe du ønsker og stadig få den ønskede effekt ud af det.
Jakob77 skrev:Jeg undrer mig også over, hvorfor udviklerne ikke holder sig til f.eks. F1 tasten, som er standard til hjælp i stedet for at beslaglægge taster tættere på brugeren.
Nu er F1 som du selv nævner reserveret til hjælp, så det giver meget lidt mening at skulle fjerne denne standard funktion for i stedet at lave handlinger i en brugerflade. Desuden er F-tasterne ikke praktisk placeret mht. tastatur kombinationer etc. i forhold til hændernes position på tastaturet (10-finger systemet).
Jakob77 skrev:Enhver kan beslaglægge taster. Kunsten må nærmere være at bevare Ubuntus fleksibilitet og kompatibilitet.
Jeg høre dig ikke pive over at man i Xubuntu har valgt at beslaglægge ctrl til genveje som ctrl+c, det er jo lige så ind infleksibelt. Og igen, DEN KAN ÆNDRES DEN ER IKKE BESLAGLAGT, DET ER BLOT STANDARD!
Jakob77 skrev:Kan du se, hvor meget vi på den måde kunne gøre, hvis vi kunne skrive detaljerede og fremadkompatible konfigurations scripts..?
F.eks. et script, som kan indstille Super L tasten til, hvad man ønsker efter en installation eller blot ved brugerskift.
Når man ændre ved standard opsætningen må man også forvente at der ikke bliver taget helt lige så meget hensyn til ens måde at bruge systemet og det der for løbende kan blive nødvendigt med tilpasninger for at tingende fungere på lige præcis den måde som du ønsker.
Men igen, du kan nettop indstille super tasten til det som du ønsker, og det kan være pr. bruger så det er skifter ved brugerskift. Du kan også gøre det med andre taster end lige nettop super tasten, eks. kunne du gøre det med F-tasterne.
At Canonical har valgt som standard at have super tasten til at være den der bruges til hoved navigationen i deres brugerflade gøre det blot mere kompatibelt med den måde som mange er vand til at arbejde med tasten i Windows, hvilket jo nok er til stor hjælp for mange af dem der er tidligere Windows brugere. Eks. kan man nu låse skræmen ved at trygge super+l.
Som kombinations tast er Super tasten meget mere anvendelig end blot at have 1 bruger defineret funktion. Her er den oversigt man kan få ved at holde tasten nede. På følgende billede kan du se et ud udvalg af de genveje der som standard er i Ubuntu:
Som du kan se gør det at man let kan definere 10 handlinger for kombinationen af super og nummer tasterne, man laver blot en genvej med den kommando man ønsker (eks via alacarte) og tilføjer den til panelet.