Musik redigere
-
- IRC nickname: finnbjerke
- Geografisk sted: Moss Norge
Musik redigere
Jeg mangler at program som kan vise "Beats pr Minut" så jeg kan skære mine lydfiler til og "loope" dem. Sagt på dansk jeg spiller nogle ting på guitar og så vil have det gentaget ved at klippe, tilskære og kopiere. AUdacity kan ikke gøre det elegant nok
Kardemommeloven er en god ting.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Musik redigere
Kan du ikke kaste lidt lys over hvad du egentlig skal bruge informationen om BPM til i den forbindelse? Det vil da næppe være præcist nok til at du kan loope efter den information. Du vil sikkert også prøve at undgå klik ved at lokalisere zero-crossings. Hvis det skal blive godt, skal du tage øjne og ikke mindst ører til hjælp.
Lidt shortcuts i Audacity som du sikkert kan få brug for her:
CTRL+Musehjul: Zoom ind og ud
z: Find zero-crossing
CTRL+t: Trim
CTRL+c: Kopiér
CTRL+v: indsæt
SHIFT+SPACE: Afspil (loop-mode)
Så lidt ufedt sender jeg dig tilbage til audacity med en tutorial i hånden (jeg kan i hvert fald ikke komme i tanke om et værktøj jeg ville foretrække over audacity til opgaven).
http://wiki.audacityteam.org/wiki/Looping
Lidt shortcuts i Audacity som du sikkert kan få brug for her:
CTRL+Musehjul: Zoom ind og ud
z: Find zero-crossing
CTRL+t: Trim
CTRL+c: Kopiér
CTRL+v: indsæt
SHIFT+SPACE: Afspil (loop-mode)
Så lidt ufedt sender jeg dig tilbage til audacity med en tutorial i hånden (jeg kan i hvert fald ikke komme i tanke om et værktøj jeg ville foretrække over audacity til opgaven).
http://wiki.audacityteam.org/wiki/Looping
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvis du kender beat burde du vel også kunne udregne tidsrummet der skal markeres.
-
tak for input
Jeg forsøgte at installere rosegarden på denne lille bærbare men processen stopper... Audacity har ikke BPM.
Jeg indspiller en stump musik på min harddiskrecorder, bruger metronom på så jeg ved antal beats pr minute. F.eks kan jeg indspille 32 takter med 120 Beat pr minut. Denne fine wave fil fører jeg så over på min Ubuntu PC. Disse 32 takter vil jeg gerne kopiere præcist så de spilles lad os sige 8 gange. Så kan jeg synge til det og træne min stemme. Det skal passe på microsekund helst, derfor "beats pr minute" at nagive det i sekudner bliver uipræcist er min erfaring.
Jeg ved ikke om jeg forklarer mig godt nok jeg præver..
1. Indspil 32 takter på guitar med 120 beats pr minut
2. læg bas på de 32 takter
3. få wave filen på Ubuntu PC med de 32 takter - kopier så der er 8 x 32 takter gentaget præcist og i sync
Jeg forsøgte at installere rosegarden på denne lille bærbare men processen stopper... Audacity har ikke BPM.
Jeg indspiller en stump musik på min harddiskrecorder, bruger metronom på så jeg ved antal beats pr minute. F.eks kan jeg indspille 32 takter med 120 Beat pr minut. Denne fine wave fil fører jeg så over på min Ubuntu PC. Disse 32 takter vil jeg gerne kopiere præcist så de spilles lad os sige 8 gange. Så kan jeg synge til det og træne min stemme. Det skal passe på microsekund helst, derfor "beats pr minute" at nagive det i sekudner bliver uipræcist er min erfaring.
Jeg ved ikke om jeg forklarer mig godt nok jeg præver..
1. Indspil 32 takter på guitar med 120 beats pr minut
2. læg bas på de 32 takter
3. få wave filen på Ubuntu PC med de 32 takter - kopier så der er 8 x 32 takter gentaget præcist og i sync
-
- Admin
Det kan være du skal kigge på noget software til mixing af musik i stedet, eks. Mixxx, Qtractor.
-
- Redaktør
Hvis du lige ser videoen en gang til så tror jeg du vil bemærke at det bliver forklaret der hvordan du gør. Markér det område du gerne vil loope (brug ører og øjne - zoom), trim overskydende materiale væk (CTRL+t), kopiér (CTRL+c) og indsæt 32 gange enten med CTRL+v eller med det endnu mere egnede værktøj fra menuen "Effects", der hedder "Repeat" - skriv 32. Færdig.
Uanset om du kender beats pr minut og du antager at du har spillet præcist på mikrosekundet og at det metronom du bruger er 100% i overensstemmelse med computeren, skal du alligevel bruge ører og øjne hvis du spørger mig, så igen grund til at gå så matematisk til værks, det er ikke nødvendigvist mere præcist end din musikalse fornemmelse. Det er selvfølgelig en anden sag hvis du ikke kan høre hvor du gerne vil loope, men det kan jeg næsten ikke tro, du har jo selv indspillet det. Stol på din ører og drop BPM tanken.
Hvis du insisterer på at komplicere sagerne med anden software, vil jeg anbefale ardour eller det meget meget lovende Bitwig Studio, som jeg ikke har haft råd til endnu, men som du kan hente en demo af til ubuntu her:
http://www.bitwig.com/en/bitwig-studio/download.html
Uanset om du kender beats pr minut og du antager at du har spillet præcist på mikrosekundet og at det metronom du bruger er 100% i overensstemmelse med computeren, skal du alligevel bruge ører og øjne hvis du spørger mig, så igen grund til at gå så matematisk til værks, det er ikke nødvendigvist mere præcist end din musikalse fornemmelse. Det er selvfølgelig en anden sag hvis du ikke kan høre hvor du gerne vil loope, men det kan jeg næsten ikke tro, du har jo selv indspillet det. Stol på din ører og drop BPM tanken.
Hvis du insisterer på at komplicere sagerne med anden software, vil jeg anbefale ardour eller det meget meget lovende Bitwig Studio, som jeg ikke har haft råd til endnu, men som du kan hente en demo af til ubuntu her:
http://www.bitwig.com/en/bitwig-studio/download.html
-
Tak venner
Det er OK at loope udfra sekunder og måle antal sekunder selv. Men det er altså langt lettere at bruge beats pr minut, det kan Rosegarden, men det kan audacity ikke (endnu) Det er sådan Cubase og andre PC programmer til fremstilling af musik fungerer.
Jeg har feks 10,3 sekunder wave som jeg vil gentage og gentage og gentage, det er en ganske præcist antal "beats."
ROSEGARDEN vil ikke installere på min Ubuntu 13.10 så prøver jeg da 14.04 og ser hvordan det går.
Det er OK at loope udfra sekunder og måle antal sekunder selv. Men det er altså langt lettere at bruge beats pr minut, det kan Rosegarden, men det kan audacity ikke (endnu) Det er sådan Cubase og andre PC programmer til fremstilling af musik fungerer.
Jeg har feks 10,3 sekunder wave som jeg vil gentage og gentage og gentage, det er en ganske præcist antal "beats."
ROSEGARDEN vil ikke installere på min Ubuntu 13.10 så prøver jeg da 14.04 og ser hvordan det går.
-
måske jeg ikke forklarer mig godt nok her?
Altså metronom på 120 beats pr minut, jeg indspiller akkorderne en gang på min Zoom R8 harddisk recorder. Wave filen flyttes til ubuntu klippes til og kopieres (dvs loopes) så jeg har noget synge til (i bilen!) Dette projekt kunne funke dersom der var BPM i audacity.
Altså metronom på 120 beats pr minut, jeg indspiller akkorderne en gang på min Zoom R8 harddisk recorder. Wave filen flyttes til ubuntu klippes til og kopieres (dvs loopes) så jeg har noget synge til (i bilen!) Dette projekt kunne funke dersom der var BPM i audacity.
-
- Redaktør
Jeg taler ikke om sekunder, men om noget så gammeldags som ørerne, som jeg dog stadig mener er uundværlige når det kommer til redigering af musik. Men måske er tiden løbet fra mig her.
Prøv bare at lege med tanken om at se bort fra sekunder, og BPM og alle mulige andre "eksterne" måleenheder og i stedet bruge ørerne til at beslutte dig for hvor dit loop begynder og slutter. Måske føles det som lidt af et spring ud i det uvisse, men jeg vil vædde på at du kan gøre det. Når dette skridt er taget er det altså, på spejderære, ikke sværere end at Copy-Paste et stykke tekst (dette ville foregå i audacity). Det begynder at blive lidt frustrerende for mig at vide hvor let det er (jeg har gjort det mange gange og han gør det på videoen ovenfor).
Prøv bare at lege med tanken om at se bort fra sekunder, og BPM og alle mulige andre "eksterne" måleenheder og i stedet bruge ørerne til at beslutte dig for hvor dit loop begynder og slutter. Måske føles det som lidt af et spring ud i det uvisse, men jeg vil vædde på at du kan gøre det. Når dette skridt er taget er det altså, på spejderære, ikke sværere end at Copy-Paste et stykke tekst (dette ville foregå i audacity). Det begynder at blive lidt frustrerende for mig at vide hvor let det er (jeg har gjort det mange gange og han gør det på videoen ovenfor).
-
Rosegarden er løsningen på problemet om "Beats pr minute" samtidig med at man skal bruge sine ører.
Cubase/Windows er den onde løsning som jeg ikke kan lide.
Der er arbejdsmæssige grunde til at BPM er særdeles vigtigt for et ordentligt musikproduktionsprogram
Cubase/Windows er den onde løsning som jeg ikke kan lide.
Der er arbejdsmæssige grunde til at BPM er særdeles vigtigt for et ordentligt musikproduktionsprogram
-
- Admin
Ja, det er når membranen er i den neutrale position. Hvis du klipper wave formen på et andet punkt vil den få nogle voldsomme knæk
-
- Redaktør
Jeps. Det kan være nogle forfærdeligt afskyelige klik som, på mest inerverende vis, forekommer lige der hvor nogen har "svejset" et loop sammen, hvis ikke de har gjort deres arbejde godt nok.
Det er egentlig meget enkelt et spørgsmål om at finde et sted hvor amplituden krydser 0 og klippe der ellers vil der sandsynligvis opstå et klik når man svejser dem sammen.
http://manual.audacityteam.org/o/man/edit_menu_find_zero_crossings.html
PS: Ajenbo kom sgu først. Men du får også min, så du kan se jeg ikke er uhøflig og ikke svarer direkte anspurgt.
Det er egentlig meget enkelt et spørgsmål om at finde et sted hvor amplituden krydser 0 og klippe der ellers vil der sandsynligvis opstå et klik når man svejser dem sammen.
http://manual.audacityteam.org/o/man/edit_menu_find_zero_crossings.html
PS: Ajenbo kom sgu først. Men du får også min, så du kan se jeg ikke er uhøflig og ikke svarer direkte anspurgt.
-
- Admin
Det er nok mere mig der er uhøflig og svare for andre
Teknisk set kunne klippet også gøres andre steder, hvis blot man kan finde samme punkt der hvor lydene sættes sammen. 0 er dog et punkt man kan finde ofte i praktisk talt alle lyde hvilket gør det til en god standard
Teknisk set kunne klippet også gøres andre steder, hvis blot man kan finde samme punkt der hvor lydene sættes sammen. 0 er dog et punkt man kan finde ofte i praktisk talt alle lyde hvilket gør det til en god standard
-
- Redaktør
Og så er der ligeledes ofte implementeret en eller anden form for hjælp til at finde disse ved 0 i software som audacity, wavelab og sony sound forge. Som nævnt i mit første indlæg i denne tråd er det i audacity bare shortcut 'z'.