Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 2. aug 2014, 14:48

@Ivan

Hvis det er imap, der gør det, så vil jeg sige, at hos mig er det altså ikke bare langsomt, jeg mister også data.
Nu har jeg bedt Thunderbird om at gemme kladder og sendt post i lokale mapper og håber, at det hjælper.
Er det sådan, man undlader at anvende imap eller hur..?



@Claus Henriksen

Hvor stor en vedhæftet fil må man så sende via Thunderbird, hvis man gerne vil være sikker på, at programmet kan håndtere den..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 2. aug 2014, 14:54

Ivan skrev:Man kan jo også lade være med at anvende imap.
Uanset klient har jeg altid set imap som en gang langsomt djævelskab, nok fordi at jeg aldrig har haft fantastiske uploadhastigheder.

Det er fantastisk når man gerne vil tilgå ens mail både hjemme fra og på arbejde, samt mobilen...

Jakob77 skrev:Nu har jeg bedt Thunderbird om at gemme kladder og sendt post i lokale mapper og håber, at det hjælper.
Er det sådan, man undlader at anvende imap eller hur..?

Så vil den ikke bruge imap til nettop de funktioner, men hvis du har sat din konto op med en imap server anvender du stadig imap til at synkronisere mails. Alternativet er pop3 men det tillader ikke at man gemmer mails, skal sættes op på en bestemt måde for at du kan tilgå mails andre steder fra og understøtter kun synkronisering af om man har læst en mail eller ej.

Jakob77 skrev:Hvor stor en vedhæftet fil må man så sende via Thunderbird, hvis man gerne vil være sikker på, at programmet kan håndtere den..?

Det er ikke Thunderbird, men din udbyder der sætter grænsen, det er meget sandsynligt at de ikke tillader at du gemmer mere en 20mb pr mail og der for det ikke lykkes at gemme mailen efter afsending.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 2. aug 2014, 17:04

@Ajenbo

Når jeg kan kanalisere kladder og sendt post til en lokal mappe og på den måde undgå nogle imap problemer, burde jeg så ikke også kunne gøre det samme med indbakke og papirkurv på een eller anden ligetil måde..?
Jeg synes ikke, at det ligger lige for i menuen, men der findes både en Indbakke og en papirkurv under Lokale mapper.




@Claus Henriksen

Jeg tror forresten, at jeg har et par lidt mere interessante spørgsmål til dig. :)
Har Xubuntu i distributionen mulighed for at bestemme, hvordan indstillingerne skal være i Firefox og Thunderbird, eller afgøres den slags suverænt af Mozilla..?
Hvis det engang lykkes mig at klikke rigtigt alle steder på den grafiske brugerflade i Thunderbird, så jeg bliver tilfreds, har jeg så mulighed for at bede om en status i form af et terminaloutput, der kan anvendes til at opbygge et fremadkompatibelt konfigurations script, som ved senere opgraderinger kan give mig de samme indstillinger igen..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 2. aug 2014, 17:27

Jakob77 skrev:Når jeg kan kanalisere kladder og sendt post til en lokal mappe og på den måde undgå nogle imap problemer, burde jeg så ikke også kunne gøre det samme med indbakke og papirkurv på een eller anden ligetil måde..?
Jeg synes ikke, at det ligger lige for i menuen, men der findes både en Indbakke og en papirkurv under Lokale mapper.

Mails i indbaggen bliver lagt der af servern og ikke din computer. Hvis du er bedøvende ligeglad med at have backup og adgang til de samme mails fra flere forskellige steder samt en let måde at overføre mails til en anden mailklinet/computer så skift fra imap til pop3. Så hentes de blot til din lokale maskine.


Jakob77 skrev:Jeg tror forresten, at jeg har et par lidt mere interessante spørgsmål til dig. :)
Har Xubuntu i distributionen mulighed for at bestemme, hvordan indstillingerne skal være i Firefox og Thunderbird, eller afgøres den slags suverænt af Mozilla..?

Det er dem der laver pakken der bestemmer hvordan standard indstillingerne etc. skal være, de kan også lave patches til programmet. De vil dog for det meste holde sig rimelig tæt op af hvordan orginalen er.
Jakob77 skrev:Hvis det engang lykkes mig at klikke rigtigt alle steder på den grafiske brugerflade i Thunderbird, så jeg bliver tilfreds, har jeg så mulighed for at bede om en status i form af et terminaloutput, der kan anvendes til at opbygge et fremadkompatibelt konfigurations script, som ved senere opgraderinger kan give mig de samme indstillinger igen..?

Lav et backup af din indstillinger, de ligger i ~/.thunderbird

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 6. aug 2014, 20:51

@Ajenbo


Jeg tror måske godt, at jeg kan blive tilfreds med imap, hvis jeg bare kan få Thunderbird til at gøre, som jeg vil have den til. Det skal jeg teste forfra, men med de sidste ændringer ser det heldigvis ud til at gå den rigtige vej nu.
Det ville dog have været rart med automatik til at flytte eller kopiere mails fra server indbakke til lokal indbakke og tilsvarende med papirkurven.

Jeg erkender, at der kan være fordele og en ekstra backupmulighed med imap. Mit mailhotel lader også til at foretrække imap af sikkerhedsmæssige grunde. Men du forstår nok også godt, at jeg ingen glæde har af, at der er backup af en tom plads, hvor den mail, som jeg skal bruge, burde have ligget. Derfor kan Thunderbirds evne til at håndtere mails være ganske afgørende for min oplevelse af imap.
Har du prøvet at gemme mailen med 35 mb vedhæftet fil i kladdemappen. Og tænkt, at det var dog træls så lang tid, hvorefter du vælger at gå off-line med Thunderbird, så du kan få fred for nettet, når du skal arbejde videre på mailen..? Prøv det og få et billigt grin. ;)
Men dybest set synes jeg heller ikke, at det er ok, at Thunderbird lægger nogensomhelst kladde ud på nogensomhelst server, uden først at bede om tilladelse til det.



Jeg fandt dette, som nogle måske kan have glæde af til valg af mailserver og opsætning:
https://support.mozilla.org/da/kb/kontoindstillinger-diverse-udbydere



Hvis man gerne vil kunne tilgå sine mails fra så mange steder som muligt, så vil jeg nok mene, at en browseradgang kan være at foretrække.
Det kan være forskelligt fra hotel til hotel, hvad der tilbydes, og jeg er temmelig blank på erfaringer.
Jeg har fundet noget, som på nedenstående billede. Er der nogen, som har forslag til, hvorfor man her evt. bør vælge den ene frem for de andre..?

Webmail.jpg
Webmail.jpg (20.78 KiB) Vist 181 gange




Angående lokal backup af mails, kontoindstillinger, adresser mv., så tager jeg backup af mappen:
/home/brugernavn/.thunderbird

Kan jeg forvente, at en filbackup taget på den måde i dag stadig er kompatibel og kan bruges efter næste eller flere opgradering..?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Christian.Arvai » 6. aug 2014, 20:55

Jakob77 skrev:Er dette filnavn gyldigt..? :

Screenshot - 24-06-2014 - 13:37:46.png

Mellemrum og kolon er vist både lidt uartige og unødvendige..?

Nej, men løsningen er bl.a. beskrevet her https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=34&t=19008#p131304
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 6. aug 2014, 23:24

Jakob77 skrev:Det ville dog have været rart med automatik til at flytte eller kopiere mails fra server indbakke til lokal indbakke og tilsvarende med papirkurven.

Det er det mail filtere er til for.

Jakob77 skrev:Har du prøvet at gemme mailen med 35 mb vedhæftet fil i kladdemappen. Og tænkt, at det var dog træls så lang tid, hvorefter du vælger at gå off-line med Thunderbird, så du kan få fred for nettet, når du skal arbejde videre på mailen..? Prøv det og få et billigt grin. ;)

På min private mail har jeg ikke haft problemer med det, selv med 95mb mails. Men på arbejde er jeg begrænset til 25MB.

Jakob77 skrev:Men dybest set synes jeg heller ikke, at det er ok, at Thunderbird lægger nogensomhelst kladde ud på nogensomhelst server, uden først at bede om tilladelse til det.

Så lad være med at sætte den til at huske adgangskoden, så vil du altid skulle godkende med koden inden den gør noget på nettet.

Jakob77 skrev:Er der nogen, som har forslag til, hvorfor man her evt. bør vælge den ene frem for de andre..?

Jeg har godt nok kun lettere erfaring med dem, men her er min mening. RoundCube har en god balance mellem funkion og enkelt hed og et rimelig design, den minder faktisk meget om Thunderbird. Horde kan en del, måske for meget, men er ikke slig lækker at have med at gøre. Squirldmail er den gamle dreng, den er ikke særlig lækker og på mange måde meget basal, men letvægtig.


Jakob77 skrev:Angående lokal backup af mails, kontoindstillinger, adresser mv., så tager jeg backup af mappen:
/home/brugernavn/.thunderbird

Kan jeg forvente, at en filbackup taget på den måde i dag stadig er kompatibel og kan bruges efter næste eller flere opgradering..?

Ja, mig bekendt kan Thunderbird stadig starte op uden videre fra en mappe taget fra en version 2.0, og ellers er der mulighed for at importere og konvertere med et hav af værktøjer. I modsætningen til Outlook er det ikke et hemmelig format Thunderbird bruger til at gemme mails i.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 7. aug 2014, 10:02

@Ajenbo

Hvis jeg med default indstillingerne gemmer en 35 mb mail ( sender en vedhæftet fil til postmodtager ) on-line på en imap mailadresse, så bliver den godt nok gemt på serveren.
Men når jeg så umiddelbart efter går off-line og vil redigere den, så får jeg denne besked:

Thunderbird-off-line-problem.jpg
Thunderbird-off-line-problem.jpg (78.33 KiB) Vist 165 gange


Det er knapt, jeg er sikker på, at jeg forstår deres forklaring. Men jeg undgår problemet nu, hvor jeg har kanaliseret kladder og sendt post ned i lokale mapper:

Thunderbird-mappekanalisering.jpg
Thunderbird-mappekanalisering.jpg (79.66 KiB) Vist 165 gange




Ligesom jeg forhåbentlig også en anden gang undgår, at jeg mister en sendt mail, fordi Thunderbird ikke kan få lov til at gemme den på serveren.



De filtre, som du skriver om, der kan få det samme til at ske med indbakken og papirkurven, kender jeg ikke.
Kan du sige lidt mere om dem..?
Ellers må jeg nok bare gøre det manuelt, når jeg synes. Måske er det også det bedste. Så er jeg også lidt med i det moderne gejl og ikke bare en gammel sur stodder, der er forstenet i sine egne off-line holdninger. ;)
Det må trods alt være kladde og sendt post, der er de mest kritiske ( størst risiko for tab af data ).







Lidt om søgesyntaks:


Der ligger en fil i min hjemmemappe eller i en undermappe dertil, men jeg kan ikke huske navnet på den. Det begynder med "faktura_Y", og det er en pdf-fil.
Jeg åbner Thunar 1.6.3 for at søge efter filen ( Fil -> Find i denne mappe ).

Som gammel dos bruger angiver jeg denne syntaks for filen, der skal findes:

faktura_Y*.pdf

Men intet kommer frem.
Hvad er der galt med syntaksen..?


Og hvis jeg intet kan huske af filnavnet, men blot kan huske, at jeg skrev i dokumentet: "Ajenbo har lært mig"
Hvordan søger jeg så efter den stump tekst i samtlige filer i mappen og alle undermapper dertil..?

Som gammel dos bruger og fan af Norton util kunne jeg ikke stå for fristelsen og måtte forsøge med "ts" i terminalen, men det gik ikke så godt.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Ivan » 7. aug 2014, 11:16

Kig i ""Funktioner" > "Meddelelsesfiltre" for filtrene
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 7. aug 2014, 13:16

Jakob77 skrev:når jeg så umiddelbart efter går off-line og vil redigere den, så får jeg denne besked:
Thunderbird-off-line-problem.jpg


Den har ikke haft tid til at hente mailen indhold, hvis det er vigtig for dig at alle er fuldt tilgængelig når du går offline, så sæt den til at hente alle beskeder inden den går offline.
Jakob77 skrev:De filtre, som du skriver om, der kan få det samme til at ske med indbakken og papirkurven, kender jeg ikke.
Kan du sige lidt mere om dem..?

Ivan har skrevet hvor du kan finde opsætningen til filtere. For papirkurven skal du ind under indstillinger for din konto og så kunder punktet Serverindstillinger ændre "Når jeg sletter en meddelese" til en lokal mappe.

Jakob77 skrev:Jeg åbner Thunar 1.6.3 for at søge efter filen ... Hvad er der galt med syntaksen..?

Bare så du ikke tror jeg viger udenom så kender ikke Thunar og kan der for ikke hjælpe dig med den. Selv bruger jeg Nautilus og gnome-search-tool, eller terminalen.

Jakob77 skrev:Som gammel dos bruger og fan af Norton util kunne jeg ikke stå for fristelsen og måtte forsøge med "ts" i terminalen, men det gik ikke så godt.

Bemærk at sødning i filer der ikke er ren tekst kræver indeksering af indholdet hvilket kræver servicer m.m. Det er ikke noget der som standart er sat op i Ubuntu (så vidt jeg ved) og slet ikke Lubuntu.

For at søge indhold i filer via terminalen skal du bruge grep:

Kode: Vælg alt

grep -r "Ajenbo har lært mig" *

(-r gør at den tager undermapper med)

For at søge efter filnavne i terminalen:

Kode: Vælg alt

find . -type f -name "faktura_Y*.pdf"

(citations tegn er ikke nødvendige her men det er en god vane til hvis man har et navn med special tegn som mellemrum eller &)

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 7. aug 2014, 16:05

AJenbo skrev:Ivan har skrevet hvor du kan finde opsætningen til filtere. For papirkurven skal du ind under indstillinger for din konto og så kunder punktet Serverindstillinger ændre "Når jeg sletter en meddelese" til en lokal mappe.


Det må jeg hellere lade ligge og se tiden lidt an.
Jeg har ikke lokal mappe, som en valgmulighed, og når jeg klikker på "Ny" efter Ivans tip, så får jeg en formular, som jeg ikke forstår at udfylde.

Thunderbird-mail-filter.jpg
Thunderbird-mail-filter.jpg (40.34 KiB) Vist 148 gange



Hvis andre går videre med det, så hører jeg gerne om det.
Men som bruger bør man nok også ransage, om det er besværet værd, og om der er en dybere mening med det, som det er.
Det kan måske også være en ulempe, hvis man f.eks. modtager 100 mb spam, som man helst er fri for at downloade, men gerne bare vil slette ude på serveren.



Tak for de gode søgetips. :)

Jeg giver Thunar en chance, fordi jeg har respekt for Xubuntu, og Thunar er Xubuntus default valg af stifinder.
Skal jeg nævne en force, som jeg har bemærket, så må det nok blive, at den er drøn hurtig. :)

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Ivan » 7. aug 2014, 16:23

Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Klaus Rasmussen » 7. aug 2014, 16:34

Hvad med: Vælg Mappe for neden?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 7. aug 2014, 17:10

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Ivan har skrevet hvor du kan finde opsætningen til filtere. For papirkurven skal du ind under indstillinger for din konto og så kunder punktet Serverindstillinger ændre "Når jeg sletter en meddelese" til en lokal mappe.


Det må jeg hellere lade ligge og se tiden lidt an.
Jeg har ikke lokal mappe, som en valgmulighed, og når jeg klikker på "Ny" efter Ivans tip, så får jeg en formular, som jeg ikke forstår at udfylde.

Har du husket oprettet en mappe lokalt hvor du ønsker at have dine mails? Ellers så start med at oprette en under dine lokale mapper. Når du opretter et nyt filter så ændre følgende.
Filternavn: Til offline
Hentning af nye meddelser: Filtrer efter spam-klassificering
Skift "Emne" til "Til" og skriv din email addresse i det tomme felt.
Tryk på Vælg mappe... og vælge den mappe du oprettede tidligere.

Jakob77 skrev:Det kan måske også være en ulempe, hvis man f.eks. modtager 100 mb spam, som man helst er fri for at downloade, men gerne bare vil slette ude på serveren.

Du skal hente dem i den eller eller anden forstand for at det kan lade sig gøre at markere og slette dem, så der er ikke rigtig noget at spare her. Men du kan jo også sætte et filter op som fanger største delen af dem og sletter dem automatisk inden den flytter de rasterende mails til din lokale mappe.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 8. aug 2014, 11:12

Jeg takker for flere godt tips til mail filtrering. Der er noget at tage fat i, hvis man vil videre med det.
Men jeg kom til at tænke på, at hvis indhold fra indbakken (imap) også konsekvent flyttes til indbakken (lokalt), så kan det da vist egentlig være lidt ligemeget med papirkurven, for når serveren altid bliver helt tømt som det første, så er der jo ikke noget tilbage at putte i imap papirkurven. :)




@Ivan

Det var ellers et godt link med masser af tips. :)
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird-trin-filtre.php

Og meget mere guf:
http://kimludvigsen.dk/linux/index.php





Kims forslag til hjemmesideredigering:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer.php

Andre tips til hjemmesideredigering for dem, som ikke kan kode ( givet tidligere i denne tråd ):

Wordpress og opdatere siden side via de indbyggede værktøjer.

Open Office

Scite ( ved ikke, om den kræver kodekundskaber? )






Jeg installerede i øvrigt FileZilla ( et FTP program til upload af hjemmesider ) i aftes.
Indtil videre kører det så godt og stabilt, at jeg overvejer at undersøge, hvad der kan være galt med det. ;)





Angående formatering af USB-stick, så kender jeg ikke "Diske". Er det et "Ubuntu Desktop egoistprogram", som Xubuntu ikke har adgang til..?

Jeg har kigget lidt på gparted, og den er jeg ikke så glad for.
Kan man evt. starte gparted med en terminalkommando med nogle argumenter, så den ved, at det er en USB-stick, den prompte skal stille sig klar til at formatere..?
Hvis man formaterer en USB-stick i Windows, hvilket format bør man så vælge..?

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Brandwatch [Crawler] og 0 gæster