Hvor gemmer Ubuntu de vitale filer for disse to digitale signaturer?
Jeg installerede først NemID. Og det virkede sådan set upåklageligt, men jeg fik lagt PKCS11-filen i Hentede filer. Det er nok ikke det smarteste sted at lægge den.
Dernæst importerede jeg min Digitale medarbejdersignatur via en exportfil fra Windows. Den blev også installeret, tilsyneladende korrekt.
Begge nøgler kunne ses i såvel Thunderbird som Firefox under Præferencer>Avanceret>Certifikater.
Jeg skulle dog installere begge certifikater både i Thunderbird og Firefox. Det undrede mig. Jeg synes det plejer at være sådan i Windows, at det er nok at installere i et af programmerne.
Da jeg nu ville afprøve medarbejdersignaturen ved at logge på skat.dk, var der overhovedet ingen signaturer at vælge. Jeg kunne ingen finde.
Jeg har slettet begge signaturer i Thunderbird og Firefox, og må på den igen.
Kan nogen hjælpemed oplysninger om gemmested?
NemID og Medarbejdersignatur med nøglefil
-
- Geografisk sted: Aarhus
NemID og Medarbejdersignatur med nøglefil
Venlig hilsen
Ole
Kører som forsøg UBUNTU 16.04 i dual boot med WinXP på en aflagt XP-maskine
Har tidligere i sidste halvdel af 90'erne og de første par år i 0'erne kørt rigtig meget RedHat Linux.
Ole
Har tidligere i sidste halvdel af 90'erne og de første par år i 0'erne kørt rigtig meget RedHat Linux.
-
- Geografisk sted: Rudkøbing
Re: NemID og Medarbejdersignatur med nøglefil
Jeg er 99 % overbevist om at certifikaterne ligger i cert8.db i profilen til hvert af de to mozilla programmer.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
Manjaro på hjemmerullet pc.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Min ligger nu i home/brugernavn/.oces
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Hej Ivan
Tak for svaret. Ja det er 100% rigtigt, at certifikaterne gemmes i de to cert8.db filer i profilerne.
Men der gemmes jo også filer udenfor profilerne.
Hvor lægger man de udpakkede filer fra NemID's konfigurationsprogram?
Jeg synes, at det ser ud som om, jeg mangler et tilsvarende konfigurationsprogram eller en konfigurationsfil til den digitale medarbejdersignatur.
Der er længe siden, at jeg installerede i Windows. Det er ikke til at huske, hvad man gjorde dengang.
Tak for svaret. Ja det er 100% rigtigt, at certifikaterne gemmes i de to cert8.db filer i profilerne.
Men der gemmes jo også filer udenfor profilerne.
Hvor lægger man de udpakkede filer fra NemID's konfigurationsprogram?
Jeg synes, at det ser ud som om, jeg mangler et tilsvarende konfigurationsprogram eller en konfigurationsfil til den digitale medarbejdersignatur.
Der er længe siden, at jeg installerede i Windows. Det er ikke til at huske, hvad man gjorde dengang.
Venlig hilsen
Ole
Ole
-
Jeg prøver at geninstallere.
@Stra
/.oces mappen blev, i Windows i hvert fald, brugt til den medarbejdersignatur, der lå forud for den signatur, som NemID nu administrerer.
Jeg har ikke haft noget liggende i .oces mappen med den seneste signatur.
Nu lægger jeg de udpakkede filer i /home/user/NetsDanid
@Stra
/.oces mappen blev, i Windows i hvert fald, brugt til den medarbejdersignatur, der lå forud for den signatur, som NemID nu administrerer.
Jeg har ikke haft noget liggende i .oces mappen med den seneste signatur.
Nu lægger jeg de udpakkede filer i /home/user/NetsDanid
Venlig hilsen
Ole
Ole
-
Så kører det.
NemID kører som det gjorde før.
Når man logger på skat.dk bliver man promptet for at installere et par filer.
Det viser sig, at jeg havde sagt ja til at køre med nøglekort. Det var jo forkert.
Nu svarede jeg i stedet for nej og markerede, at nej'et skulle huskes fremover.
Derefter fik jeg mulighed for at svare ja til køre med nøglefil og at huske det fremover.
Det kører nu også som det skal.
Man kan godt blive lidt ærgerlig over, at man somme tider er lige lovlig hurtig i vendingen.
Men tak for svarene.
NemID kører som det gjorde før.
Når man logger på skat.dk bliver man promptet for at installere et par filer.
Det viser sig, at jeg havde sagt ja til at køre med nøglekort. Det var jo forkert.
Nu svarede jeg i stedet for nej og markerede, at nej'et skulle huskes fremover.
Derefter fik jeg mulighed for at svare ja til køre med nøglefil og at huske det fremover.
Det kører nu også som det skal.
Man kan godt blive lidt ærgerlig over, at man somme tider er lige lovlig hurtig i vendingen.
Men tak for svarene.
Venlig hilsen
Ole
Ole