Parallelinstallation XP/ 14.04

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Libelle
IRC nickname: Libelle

Parallelinstallation XP/ 14.04

Indlæg af Libelle »

Er ny i Ubuntu. Har på en ældre Acer bærbar installeret 12.04 uden XP og opdateret til 14.04 uden problemer.

Er nu i gang med en anden Acer Aspire (80 GB Hdd, 1 GB Ram , FAT 32), hvor XP skal forblive. Installationen af 14.04 når frem til at opdele C-drevet, så der bliver tildelt plads til Ubuntu. Der skriver den så til disken, og det tager lang tid. Men hvad er lang tid? I første forsøg ventede jeg i 5 timer uden at kunne se, at der skete noget. Kan ikke se harddisken arbejder. Dog roterer curseren. Er der noget galt eller varer det bare længere ?
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Parallelinstallation XP/ 14.04

Indlæg af Claus Henriksen »

Det kan efter min erfaring tage ret lang tid hvis Windows drevet er godt fyldt op og der lige kun er plads nok til Ubuntu. Har prøvet det tog en nats tid.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hej og velkommen til forummet.

Det er ofte nødvendigt at defragmentere disken inden størrelsen kan ændres, dette kan tage længere tid og afhænger af den data der er på drevet samt harddiskens hastighed. Lampen burde dog indikere stor aktivitet på drevet mens dette bliver udført.

Det kan være farligt at afbryde maskinen under processen da man kan miste data den er i gang med at flytte. I sær med fat32. Generelt vil jeg råde dig til at installere Windows på NTFS da der er flere fordele ved det frem for fat32.
Libelle

Indlæg af Libelle »

Tak for velkomsten.

Der er 46 GB ledig. Den forsøgte aut. at tildele 26,6 GB til Ubuntu, så der skulle vel være plads nok.
Jeg har afbrudt installationen og XP kører.
Som foreslået defragmenterer jeg nu og converterer til NTFS. Ville det så være en ide at kære Lubuntu?

Allerede i starten kommer fejlmelding i retning af nogle drivere og noget kernel xxx, men de skulle vel kunne opdateres undervejs via nettet, hvis ellers installationen var OK.

NB. Da jeg langt om længe fik den til afbryde installeringen så det ud som om det virkede med rigtigt skærmbillede med et par mapper på skrivebordet. Det ene var dog 14.04 mappen med en ufuldstændig pil over - altså alligevel ingen færdig installation.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Når du afbryder installationen vil skrivebordet du ender på være det der køre fra dvd'en og ikke et installeret system. Det du nævner med en ufuldstændig pil giver ikke nogen mening for mig.

Defragmenteringen er noget der udføres automatisk som et trin i tilpasningen af partitionen og en almindelig defragmentering vil ikke nødvendigvis hjælpe da den vil blive udført i den tro at drevet fortsætter med at være samme størrelse.

Tjek lige hvordan dine paritioner er opdelt på drevet nu, det kan være den allerede har fået udført noget af processen.

Du bliver nød til at give os de eksakte fejlbeskeder for at vi kan regne ud hvad problemet er. Efter en installation kan du fint opdatere systemet, men den skulle helst ikke komme op og advare dig under installationen.

Lubuntu kan være en fordel hvis det er en langsom computer med enten under 1GB ram eller uden et velfungerende grafikkort. Nogle føler sig også bedre hjemme med Lubuntu end Ubuntu, så det er lidt op til dig.
Libelle

Indlæg af Libelle »

Jeg er helt tilbage på nul.

Der 1 partition på 80 GB, hvoraf 50 GB er ledig. PC'en er langsom. 1GB ram, Processor er AMD Sempron 33oo+ (800MHz) fra 2005, skærmkort SIS M760GX.

Jeg håber, at Lubuntu kan installeres.

PC'en tilhører en bekendt (pensionist). Derfor forsøger jeg, at hjælpe istedet for at hun skulle købe en ny PC blot pga. af at XP/java/netbank ikke opdateres.

Men ellers tak for den hurtige respons.
Jan

Indlæg af Jan »

lubuntu er et must,hent det herfra og der er java understøttelse med det samme
http://wwvaldemar.dk/dabuntu/?full#9
direkte download
http://wwvaldemar.dk/dabuntu/dabuntu1404-light-desktop-i386-20140504.iso?forcedownload
og du vælger blot indstallere lubuntu ved siden af xp
PS når du logge på netbank skal du først aktivere icetea ved at klikke ovnen på netid ruden og svare yes til 2 spørsmål
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Til den maskine vil jeg også råde dig til at tage Lubuntu. SIS laver ikke særlig god understøttelse til Linux, men når du køre fra installation-disken kan du se om grafikken fungere sådan nogen lunde.
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Ifølge
https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu/AdvancedMethods
er det måske en god ide at prøve http://lxle.net som er skræddersyet til gamle PC er med bla. SIS grafik.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
ojunker
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af ojunker »

Sidste weekend installerede jeg Ubuntu 14.04 i en dual boot installation med Windows XP.
Jeg løb ind i nøjagtigt de samme problemer som Libelle. Installationen foreslog ca. 50 Gb til 14.04. Det var en halvering af den sidste partition. på disken Jeg accepterede og satte installationen i gang.
Den fik lov til at køre i lang tid, som varslet, men det stod efterhånden klart, at der ikke var skygge af aktivitet på harddisken.
Jeg stoppede installationen og konstaterede, at der heller intet var installeret på maskinen.

Jeg fandt derfor på en anden løsning. Jeg downloadede det gratis program Partition Assistent Standard edition, fra Aomei og installerede programmet.
Herefter reducerede jeg med programmet størrelsen på den sidste partition, således at der nu blev ca. 50 Gb ikke-allokeret plads på harddisken.

Herefter satte jeg installationen af 14.04 i gang igen, og denne gang kørte den bare flot igennem uden lang ventetid og uden fejl. Helt perfekt.
Nu blev jeg også promptet for lokalitet, tastatur, brugernavn og adgangskode m.v. Det skete ikke ovenfor. Der gik man efter valg af sprog direkte til opdeling af partition.

Blot til orientering.

Mvh
Ole
Venlig hilsen
Ole

Kører som forsøg UBUNTU 16.04 i dual boot med WinXP på en aflagt XP-maskine
Har tidligere i sidste halvdel af 90'erne og de første par år i 0'erne kørt rigtig meget RedHat Linux.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Hvis man kører live med installations-Ubuntuen ligger der Gpartet i programmer hvor man selv kan formatere harddisken efter behov, ligeledes kan man vælge "andet" når den foreslår en deling af harddiske, så kommer man også til et program hvor man kan formatere harddisken efter ens lyst.
Når lejligheden byder sig.
Libelle

Indlæg af Libelle »

Pludselig løstes problemet, men det blev en lidt "dårlig" installation. De enkelte programmer kan kun startes ved at højreklikke og "åbne". Hvad der er gået galt, ved jeg ikke. Men installationsproblemet har sikkert haft noget at gøre med at partionere/formattere Ubuntudelen.

Tak for alle svarene.