Ændring af default boot?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
walker1

Ændring af default boot?

Indlæg af walker1 »

Nu har jeg jo sådan en fin lille Windows-Ubuntu multi-boot maskine. (ver. 14.04)

Til jeg har fået alle (kan næppe tælles på en håndfuld hænder!) mine mærkelige krav til Ubuntu løst, ville det dog være ganske rart, hvis maskinen som default startede i Windows! (Jeg skal nok lade være med at gå i detaljer her. Lad os tage første problem først.)

Hvordan gør man det?

Vel at mærke forklaret, så en Linux sinke som mig kan forstå det.
Jeg taler f.eks heller ikke MAC, Unix eller Eunucs. (det var en gammel Dilbert :P )
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ændring af default boot?

Indlæg af AJenbo »

Kode: Vælg alt

sudo gedit /etc/default/grub

Her skal du ændre linjen "GRUB_DEFAULT=0" til det nummer som Windows er på listen når maskinen starter. Bemærk at 0 er den første, det vil sige hvis Windows er det andet valgt på listen skal du ændre linjen til "GRUB_DEFAULT=1".
Gem filen og luk. Her efter skal du køre følgende:

Kode: Vælg alt

sudo update-grub
walker1

Indlæg af walker1 »

Ser fint ud, men hvor finder jeg 'Terminalen'? Alt foregår åbenbart i den, men hvor er den gemt?

Jeg kan end ikke hitte rundt i de forskellige drev herinde. Hvor er de gammel kendte C: osv.?
Og husk, jeg har stadig kun 600 pix i højden, så det kan være begrænset, hvad jeg får vist i venstre side. (det ved jeg heller ikke noget om)

Jeg har selv søgt lidt, men kommer kun frem til grub-customizer, som SoftwareCenter ikke aner hvad er.

I samme softwareCenter, kan jeg se, at Terminalen er installeret, men ikke hvordan man starter den. Forsøgt vedlagt var et snapshot af min desktop. (lykkedes ikke) Det billede, jeg lagde ind som baggrund i går er der heller ikke.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Du finder terminalen i programmer som i alle andre styresystemer og klikker på den, derefter kopierer du kommandoerne ind en af gangen og trykker enter, når den spørger efter dit kodeord kan du ikke se at du skriver det.
ctrl+alt+t åbner også terminalen.
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
Kurt Christensen

http://www.ubuntugeek.com/how-to-install-grub-customizer-in-ubuntu-13-04.html
Virker tilsyneladende ikke i 14.04, virker i hvert fald ikke i 14.10 endnu.
walker1

Indlæg af walker1 »

Kurt Christensen skrev:Du finder terminalen i programmer som i alle andre styresystemer og klikker på den, derefter kopierer du kommandoerne ind en af gangen og trykker enter, når den spørger efter dit kodeord kan du ikke se at du skriver det.
ctrl+alt+t åbner også terminalen.

Jeg skal åbenbart endnu længere ned, for at starte :cry:
(Ctrl-Alt-T virker 8-) )

Men hvor finder jeg Programmer?
Med lidt held har jeg fået vedhæftet et screendump af min desktop. (bøvl med navnet her på forum!)
Om den billedebaggrund huskes til næste boot, er endnu ikke testet.

Skal jeg til at lede på Computer?
Vedhæftede filer
screendump.png
screendump.png (455.81 KiB) Vist 341 gange
Brugeravatar
Kurt Christensen

Du klikker på Ubuntu-tegnet øverst i launseren og skriver eventuelt navnet på programmet eller noget der minder om.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det er ikke fordi alt skal gøres i terminalen, men det er på mange måder lettere at kommunikere præcist på den måde når man skriver i et forum, og så virker det også kan det også bruges på tværs af flere forskellige skrivebordsarbejder så som Xubuntu, Lubuntu og Kubuntu.

Mange af de mere basale ting, som hvor man finder og åbner programmer, er allerede blevet dækket et utal af gange så du brude let kunne finde frem til det ved en google søgning eller måske på youtube. Men det ville også være godt at gå lidt på opdagelse så du kan få en fornemmelse af hvordan tingende fungere, nu er også et godt tidspunkt da du ikke har noget vigtig på din installation og der for kan nulstille uden problemer.
walker1

Indlæg af walker1 »

Under alle omstændigheder fungerer det nu, og jeg ved, hvordan jeg sætter Ubuntu i front igen, skulle den tid komme.

Denne tråd er nu sat blandt mine bogbærker!