Pakkehåndtering defekt
-
Pakkehåndtering defekt
Er absolut ny bruger af linux. Har installeret Ubuntu på en ældre Dell. Ubuntu er 14.04 lts versionen og en 32 bit version og installationen skete via en DVD. Maskinen kan køre Ubuntu, men er godt nok sløv - maskinen viser et fejlsymbol (øverst) og beder mig køre en Pakkehåndtering ??? eller gå i en terminal og køre apt-get. Har jeg prøvet unden det ønskede resultat. Fejlbeskeden er Fejl: "Brockencount>0"
Har under instaillinger og sw sikret at kun vigtige og anbefalde sw kan opdateres. Under fanen Anden sw er de ingen fluebeb sat for accept.
Please, what to do?
Har under instaillinger og sw sikret at kun vigtige og anbefalde sw kan opdateres. Under fanen Anden sw er de ingen fluebeb sat for accept.
Please, what to do?
Med venlig Hilsen
Axel
Lifebook E8420 Ubuntu 20.04 LTS 64-bit
Processor: Intel® Core™2 Duo CPU P8600 @ 2.40GHz × 2
Grafik: Mobile Intel® GM45 Express Chipset
Axel
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Pakkehåndtering defekt
Hej og velkommen til forummet.
Hvilke grafikkort er der i maskinen og hvilken driver anvender du. Hvis det er en ældre maskine kan det være lubuntu er et bedre valg.
Trekanten vises når der er problemer med at hente opdateringer, det kan være problemer med at forbinde til internettet, eller at der er opstået en fejl under en installartion.
En pakke håndtering er et program til at administrer hvilke software der er installeret, eks software centeret. Men jeg tror den mener opdaterings håndteringen.
Kør følgende kommando og vis os resultatet:
Hvilke grafikkort er der i maskinen og hvilken driver anvender du. Hvis det er en ældre maskine kan det være lubuntu er et bedre valg.
Trekanten vises når der er problemer med at hente opdateringer, det kan være problemer med at forbinde til internettet, eller at der er opstået en fejl under en installartion.
En pakke håndtering er et program til at administrer hvilke software der er installeret, eks software centeret. Men jeg tror den mener opdaterings håndteringen.
Kør følgende kommando og vis os resultatet:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get clean; sudo apt-get update; sudo apt-get upgrade
-
Hej igen. Har prøvet med dine koder, og pakkelister indlæses som meldes færdig. Men, den melder uopfyldte afhængigheder og siger'Afhængigheder: liniux-image-3-13-0-30 -generic er ikke installeret. Har prøvet med apt-get -f install, og får så følgende,
E: Kunne ikke åbne låsefilen /var/lib/dpkg/lock - open (13:Adgang nægtet) og E: kunne ikke åbne administrationsmappe (/var/lib/dpkg), er du rod (root)?
E: Kunne ikke åbne låsefilen /var/lib/dpkg/lock - open (13:Adgang nægtet) og E: kunne ikke åbne administrationsmappe (/var/lib/dpkg), er du rod (root)?
Senest rettet af axelf 1. jul 2014, 13:28, rettet i alt 1 gang.
Med venlig Hilsen
Axel
Axel
-
- Geografisk sted: Kolding
Når du indtaster den kommando Ajenbo skriver vil du blive spurgt om din adgangskode
Når du indtaster denne vil du ikke kunne se det. Men indtast din kode og tryk enter.
Du kan også bare bruge software opdateringen " Grafiks program " til dette :;D
Når du indtaster denne vil du ikke kunne se det. Men indtast din kode og tryk enter.
Du kan også bare bruge software opdateringen " Grafiks program " til dette :;D
-
Hej Martin. Tak for dit input, men jeg fik kommandoerne til at køre ( jeg så godt at min adgangskode ikke blev vist).
Med venlig Hilsen
Axel
Axel
-
- Admin
Du skal skrive sudo forand kommandoen for at de har rettighed til at installere noget på systemet (der for den skriver adgang nægtet):
Problemet er at den har været blevet afbrudt under en installation.
Kode: Vælg alt
sudo apt-get -f install
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Hej og velkommen til forum.
Til en nybegynder vil jeg anbefale denne lille guide om Terminalen og kørsel af kommandoer i Ubuntu https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/25/terminalen-grundlaeggende/
Til en nybegynder vil jeg anbefale denne lille guide om Terminalen og kørsel af kommandoer i Ubuntu https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/25/terminalen-grundlaeggende/
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Tusind tak - det hjalp gevaldigt.
AJenbo skrev:Du skal skrive sudo forand kommandoen for at de har rettighed til at installere noget på systemet (der for den skriver adgang nægtet):Kode: Vælg alt
sudo apt-get -f install
Med venlig Hilsen
Axel
Axel
-
Hej Christian. Tusind tak for dit input - lige hvad jeg har brug for.
Christian.Arvai skrev:Hej og velkommen til forum.
Med venlig Hilsen
Axel
Axel
-
Hej igen. Syntes selv at jeg er kommet godt igang - takket været input fra jer. Jeg har dog et lille problem som jeg ikke ved hvordan jeg løser. Har installeret Ubuntu 14.04 på en Latitude D 600 (udvidet til 2 MB RAM), og kan nu se at det er et 'PAE' problem som jeg er rendt ind i.
Har via foraet fundet frem til at det er muligt at enable PAE på D600, da kernelversion er 3.13 og kan læse så læse at det er muligt at enable PAE. Via Ubuntu boot kan jeg få lov til at tilføje 'forcepae' i startlinien ( bla, bla osv quiet splash -- 'forcepae') og efter enter, ja så får jeg blot igen at vide at 'programkernel ikke passer til maskinen.
Er der nogen som har en god idé til hvordan jeg kommer videre?
Har via foraet fundet frem til at det er muligt at enable PAE på D600, da kernelversion er 3.13 og kan læse så læse at det er muligt at enable PAE. Via Ubuntu boot kan jeg få lov til at tilføje 'forcepae' i startlinien ( bla, bla osv quiet splash -- 'forcepae') og efter enter, ja så får jeg blot igen at vide at 'programkernel ikke passer til maskinen.
Er der nogen som har en god idé til hvordan jeg kommer videre?
Med venlig Hilsen
Axel
Axel
-
- Admin
Prøv at se lidt på følgende emne: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=18759
-
Har været igennem alle de sider som nævnes, og kan kun konstaterer at når jeg sætter --forcepae ind som beskrevet og 'enter' for videre installation, ja så stopper det med en fejlmelding som beskrevet tidligere. Er nu pludselig i tvivl om at PAE kan enables på denne pc.
Mener at have fået bekræftet at kernel er 3.13, men måske jeg har begået en fejl. Lige nu er jeg ve at afinstallere Ubuntu med en XP recovery, og vil så se om jeg kan finde noget som hjælper mig videre.
Mener at have fået bekræftet at kernel er 3.13, men måske jeg har begået en fejl. Lige nu er jeg ve at afinstallere Ubuntu med en XP recovery, og vil så se om jeg kan finde noget som hjælper mig videre.
Med venlig Hilsen
Axel
Axel
-
- Admin
Det skal være "forcepae" og ikke "--forcepae". Hvis ikke det virker så prøv den anden metode:
https://help.ubuntu.com/community/EnablingPAE#Installing_on_Pentium_M_laptop_.28without_forcepae.29
https://help.ubuntu.com/community/EnablingPAE#Installing_on_Pentium_M_laptop_.28without_forcepae.29
-
AJenbo skrev:Det skal være "forcepae" og ikke "--forcepae". Hvis ikke det virker så prøv den anden metode:
Har nu slettet Ubuntu og er nu ved at geninstallerer Lubuntu (fornemmer at Ubuntu kræver mere maskinkraft end D600). Ved boot aktiverede jeg f6 og fik sat "-- forcepae" ind - det hjalp genvaldigt. Programmet kvitterede som angivet med warning e.t.c., men min installation er nu næsten færdig.
Det ser du til at da jeg allerede havde Ubuntu installeret ville den ikke accepterer en reboot med f6 og forcepae - ved ikke om det er en korrekt opfattelse, men under alle omstændigheder ser det nu ud til at jeg har fået enablet PAE og kan køre Lubuntu 14.04.
Skisme da lækkert når det gør som man har intentioner om.
Med venlig Hilsen
Axel
Axel