Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlæg af Jakob77 »

Jeg fik et godt tip af Ivan til at fjerne loginprompten med passwordkrav fra bootup og omstille til autologin.
Se dette link:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=130318#p130318

På nedenstående billede kan man se den sidste version af mit efterhånden næsten top trimmede kontroltårn på Xubuntu skrivebordet.
Det er der nok ingen andre end mig, der kan finde ud af at lave, men er der spørgsmål, så står jeg selvfølgelig til disposition. ;)

Xubuntu1404-m-vindsyrke.jpg
Xubuntu1404-m-vindsyrke.jpg (23.34 KiB) Vist 612 gange

Til gengæld kunne jeg godt bruge et par tips til, hvordan jeg håndterer min maildatabase fra Outlook Express i Windows XP, når den nu skal flyttes over i Xubuntu og køre så stabilt og sikkert som muligt så mange år ud i fremtiden som muligt.
Måske lidt grundlæggende, hvilket mailprogram skal jeg vælge..?
Det skal også helst være pære let at flytte databasen fra den ene PC til den anden. Altså ikke bare fra xp til ubuntu, men også fra den ene xubuntu maskine til den anden xubuntu maskine. :)
Senest rettet af Jakob77 23. jun 2014, 21:03, rettet i alt 1 gang.
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips

Indlæg af Ivan »

Installer Thunderbird på XP'en
Importer fra OE til Thunderbird
Kopier Thunderbirds profil fra XP til Xubuntu
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thunderbird/Kopier_profil

Det var / er hvad jeg ville gøre

Køre stadig med samme profil som jeg har haft siden Thunderbird v.1 var i beta.
Senest rettet af Ivan 22. jun 2014, 22:34, rettet i alt 1 gang.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips

Indlæg af AJenbo »

Det er måske en mindre detalje, men det logind du har slået fra er bruger logind som sker efter boot op af systemet.

Det ser forresten udfra dit billed som om du køre 1024x768, det skulle da være en rimelig fornuftig opløsning så ud over 3D effekter hvad er det så du for alvor mangler fra dit grafikkort?
Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlæg af Jakob77 »

lidt vildt@Ivan

Mange tak, det var en god måde, om ikke den eneste mulige.
Det var kun serverforbindelserne, jeg skulle lave om. Resten faldt meget pænt på plads.
Men det var også både tiltrængt og nemt på mit webhotel. Jeg skulle kun angive mailadresse og password, så satte Thunderbird selv det hele op på et sekund.
Lidt værre er det med de gamle TDC-adresser, dem skal der nok tre TDC teknikere og bil til at flytte up to date. ;)

Det kan nok heller ikke være helt forkert at vælge et mailprogram, som er i familie med Firefox.
Jeg mener, at Ubuntu Desktop i stedet valgte Evolution, men jeg ved ikke hvorfor.

@AJenbo

Jeg vil gerne kunne redigere andre billeder i Gimp end lodrette kontroltårne uden at skulle scrolle sidevejs. ;)
Men det er jo et hardware/driver problem, som vi heldigvis allerede har under grundig behandling i en Dell tråd. Det skal Xubuntu ikke have skylden for. :)
Ivan

Indlæg af Ivan »

Opret en ny mailkonto til tdc'en (filer > ny>ny mailkonto)

åben derefter kontoindstillingerne for tdc konto'en og tilføj de andre adresser via "rediger Identiteter" da tdc desværre bruger alias'er

Der kan så efterfølgende laves meddelelsesfiltre til sortering af mail, hvis det er ønsket
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du bliver nød til at være lidt mere præcis? Hvis det er en opløsningen du gerne vil køre men ikke kan vælge hvilken er det så og hvilen køre du nu. Hvilken type skærm er der sluttet til.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

@AJenbo

Jeg er på 64-bit'eren nu, og jeg er ved at drukne i flyttede data, og jeg forsømmer at hyppe kartofler, men jeg vender frygteligt tilbage angående den ældre Dell senere, når der er kommet mere vind til sejlene. :)

@Ivan

Jeg sad i flere timer og forsøgte for at få lov til at oprette en mailadresse på TDC's hjemmeside ( labyrint ), men det var ligegyldigt, hvad jeg forsøgte, så var de alle optaget.
I går pudsede jeg så abonnenten på dem pr. telefon, og der har allerede været fire servicemedarbejdere på sagen, uden det endnu er lykkedes at få adgang til de gamle mailadresser, så der kan ændres password mv.
Åbenbart et meget stort og vanskeligt projekt for TDC.

Thunderbird:

Jeg kunne godt tænke mig at få Thunderbird til default at køre off-line.
Når jeg stiller den til off-line og lukker den og åbner den igen, så står den igen til on-line.
Et tip..?

Jeg vil også gerne kunne flytte Thunderbirds datamappe ned i en undermappe, men kan ikke finde menuen, hvor jeg kan ændre sti.
Et tip..?

Java og Flash:

Java og flash har jeg ikke styr på endnu, selvom jeg har gjort det flere gange.
Det nemmeste for mig er terminalkommandoer.
Men uanset, om jeg benytter terminal eller softwarecenteret, så ender det alt for ofte med, at jeg installerer noget mere oveni, før jeg får det til at virke i praksis.
Måske ville det være en god skik, hvis en terminalkommando for installation altid som en selvfølge blev ledsaget af en modsvarende terminalkommando, som afinstallerer, hvad den første kommando installerede, og så kan brugeren altid selv rydde op igen og starte forfra, hvis det ikke virker..?
Eller er det umuligt at rydde helt op igen..?
Jeg synes, at det føles sikkerhedsmæssigt utrygt, at der er flere forskellige installationer med ukendte evner til selvopdatering oveni hinanden, og jeg finder aldrig ud af, hvilken metode, der er bedst i sig selv.
Er det normalt for netbanker, at man skal køre en ekstra javainstallation for at komme ind..?

Xubuntu bug:

Kan næsten ikke tro, at jeg så rigtigt: Gemmer default screenshots under ugyldige filnavne.
Deeet var flovt, hvis det da kan bekræftes. ;)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du kan ændre mapperne her:
Rediger->Kontoindstillinger->Kopier & mapper

Hvis ikke du har styr på hvad du installere tror jeg ikke det er en god ide at afinstallere ting ud fra samme princip.
Følgende kan bruges til at få en liste af de installations kommandoer du seneste har brugt:

Kode: Vælg alt

history | grep 'apt-get install'

Så er det bare at ændre install til purge og til sidst køre:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get autoremove --purge

Jeg kan ikke helt følge dig mht til ekstra java installationer og xubuntu bugs, der mangler lige som noget konkret info om hvad det er du gør.
Ivan

Indlæg af Ivan »

Jeg forventede nu også i mit svar at folk kender deres mailadresser og passwords.

Hvis der stadig er adgang til gamle adresser i en OE er der mulighed for at aflæse det via mail passview
http://nirsoft.net/utils/mailpv.html et fint værktøj, som har hjulpet mig adskillige gange.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

@Ivan

Jeg kan ikke se, at der er noget galt med dit svar. Jeg er meget benovet over, at du i det hele taget havde et konstruktivt forslag angående TDC's hjemmeside. Men jeg burde jo ikke behøve et gammelt password for at oprette en ny mailadresse.

Thunderbird driller mig lidt med off-line.
Jeg var off-line og skrev en mail, som jeg lagde i udbakken til senere udsendelse. Men hov, så kom jeg i tanke om, at der skulle ændres noget, men det kunne jeg ikke få lov til, selvom jeg flyttede den tilbage til kladdemappen. Og da jeg klikkede på fortryd, så kom der to tomme mails i udbakken.
Efterfølgende kunne jeg slet ikke få lov til at gemme mails som kladder, men efter at have åbnet og lukket Thunderbird nogle gange ser det nu ud til at være gået i orden igen.
Men det lignede databasekuk, og jeg tabte altså en mail, og det har jeg lidt svært ved at kapere.
Tabte jeg mon også andet, blev der sendt noget i utide, har databasen taget skade osv. En noget rystende oplevelse, fordi den handler om datatab.
Man skal nok i hvert fald lige vænne sig til, at man ikke må alt det, som menuerne giver indtryk af, at man kan.
Det kunne være lidt sjovt, hvis du kunne genskabe fejlen, men jeg vil ikke anbefale det.

Jeg fornemmer, at du har forbindelse til de højere Xubuntu magter og derfor også inberetter relevante bugs. Please. :)

Er dette filnavn gyldigt..? :

Screenshot - 24-06-2014 - 13:37:46.png

Mellemrum og kolon er vist både lidt uartige og unødvendige..?

@AJenbo

Tak, sagde den blinde. ;)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Vend dig til at gemme som klade ind til du rent fagtisk vil sende noget.

Et problem med thunderbird skal indrapporteres til Mozila, og du skal have præcise instrugser til hvordan man kan genskabe problemet.

Dit fil navn er fuldt gyldigt på et linux system, men ikke på en windows disk. Hvilket problem oplever du?
Ivan

Indlæg af Ivan »

Jeg indberetter intet, da launcpad kræver fremmedsprog.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

@AJenbo

Thunar 1.6.3 meldte fejl og skrev at filnavnet var ugyldigt.
Det har nok været til eller fra et USB stick, som jeg ikke ved, hvordan er blevet formatteret, formentlig med XP.
Jeg kunne ikke umiddelbart genskabe fejlen, og hvis du siger, at filnavnet er gyldigt i linux, så må det jo være godt nok, selvom jeg stadig ikke ser nogen grund til at gøre screenshot filnavne mindre universelt kompatible.

Angående Thunderbird, så opdagede jeg, at der er chatkonti, som default står on-line. Dem har jeg nu slået fra, fordi de formentlig var med til at forsøge at oprette internetforbindelse.
Jeg anede ikke, at jeg havde chatkonti, eller hvor de kommer fra.
Hvorfor sætter de dog sådan noget skrammel default on-line i et seriøst mailprogram..??

Jeg har søgt forgæves efter det automatiske indrapporteringssystem, som jeg også vil slå fra, så jeg er sikker på, at det heller ikke kræver internetforbindelse i utide.
Men på vejen fandt jeg under Rediger-> Præf -> Avanceret -> Netværk og diskplads -> Off line
hvor jeg kunne sætte den til at huske sidste indstilling, men ikke altid starte off-line
Så skal jeg måske bare huske altid at være off-line, før jeg lukker.

Jeg er nok efterhånden ved at få lidt kolde fødder med Thunderbird, fordi jeg synes, at den er alt for ivrig efter at gøre en hel masse på internettet, som jeg ikke vil have, at den skal gøre.
Jeg ville have foretrukket, at der var knappet til efter installationen, så det var mig som bruger, der skulle knappe det op, som jeg ønskede. Det her er besværligt og føles utrygt, fordi jeg aldrig ved, om jeg har fået det hele med.
Og så tabte vi en mail sammen og har måske lavet databasekuk. Det er også noget, der hurtigt kan få den første forelskelse til at falme.
Kender du evt. Evolution og kan sige, om den er bedre på de punkter, som jeg døjer med i Thunderbird..?

Angående indberetning af bugs, så må det nok også blive dig, for du har nemt ved det, og det er vigtigt, og der er ikke andre, som kan.
Men du har selvfølgelig krav på meget præcise beskrivelser på dansk af konkrete bugs, så du har god dokumentation.
Enig..? :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Din usb stik har sikkert været et FAT32. Jeg kan ikke se hvorfor man skulle begrænse filnavne til den laves fælles nævner, 13:37:46 er tros alt den korrekte måde at skrive et klokkeslæt på.

Når du er så bekymret for at maskinen skal oprette forbindelse er det så pga. du er den sidste dansker der stadig har et analog modem? Det eneste Thunderbird gør på nettet er at synkronisere indholdet mellem den selv og din server. Personligt har jeg ikke været glad for at bruge Evolution.

Jeg skal ikke til at holde styr på de problemer som andre måtte opleve, jeg har nok på mit fad, især ikke hvis ikke jeg ved hvordan man genskaber det så ser jeg bare dum ud når jeg rapportere problemet.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

@AJenbo

Jeg er ikke bange for internettet, men jeg har respekt for det, fordi jeg ved, at det er derfra næsten alle dårligdommene kommer. Især med en hurtig forbindelse mener jeg, at man skal være ekstra forsigtig.
Mit syn på det kan minde om at gå over gaden. Det er jeg ikke bange for, når jeg har et reelt ærinde, men på den anden side er det heller ikke et sted, hvor jeg vil rakke rundt konstant bare for, at alle skal kunne se, at jeg er med, hvor der sker noget.

Angående vores bug indberetningssystem her i forum, så troede jeg de første år, at det var en selvfølge, at det eksisterede og var effektivt. Alle de dygtige hjælpere ville selvfølgelig reagere prompte overfor udviklerne, hvis et af deres programmer vovede at slå en forkert prut hos en af deres brugere.
Synes du ikke, at det burde være sådan..?
Det synes jeg, og jeg vil tænke over, hvordan det kan blive det, og jeg vil gerne opfordre dig og andre til at gøre det samme.
Der skal selvfølgelig være et filter på den måde, at fejl, som vi ikke kan genskabe, skal behandles mere forsigtigt, hvis de bringes videre.
Men et problem kan måske godt være nævneværdigt, selvom det ikke stringent til enhver tid kan genskabes på enhver computer.
I mine øjne bør udviklerne være lykkelige for enhver response fra loyale brugere. Det skaber i hvert fald ikke meget udvikling eller tryghed, hvis ingen tør at henvende sig til dem, fordi de bliver stok fornærmede ( udstiller folk som dumme ), hvis man kommer med andet end roser til deres programmer.