Er der egentlig noget i vejen for, at man kunne lægge 32 og 64 bits versioner på den samme Minimal CD og så lade brugeren vælge ved bootup, hvis ikke det giver sig selv, at det skal være 32..?
Eller er det noget med, at der kun er plads til den ene på bootup sporet, og det kan man ikke omgå..?
Men umiddelbart er det fristende at skønne, at der i hvert fald kunne blive plads til meget mere end nu. Flere distributioner og bedre og mere udførlige beskrivelser til de forskellige valgmuligheder..?
Og måske et kontonummer og et telefonnummer, så man nemt kan sende pengegaver til nettrafik.
Jeg er dog ikke sikker på, at Minimal CD er en værre trafiksluger end den anden metode, hvor man først skal downloade en DVD til brænding.
Installation fra Minimal CD (14.04)
-
- IRC nickname: Jakob77
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Installation fra Minimal CD (14.04)
Det skulle være muligt at lægge flere udgaver på samme medie og så have en 32 bit opstart der lader dig vælge, eller automatisk vælger hvad næste trin i processen skal være. Målet med minimum cd'en er dog at have så lille et installations medie som muligt (det er ikke kun DVD'er og CD'er dsom bruges til at installere fra) så at lægge 32 og 64bit på den vil fordoble størrelsen. Som det er nu kan 32bit være på et 32MB SD-kort.
Donerings muligheden finder du på Ubuntu's download side:
http://www.ubuntu.com/download/desktop/contribute/?version=14.04&architecture=amd64
Donerings muligheden finder du på Ubuntu's download side:
http://www.ubuntu.com/download/desktop/contribute/?version=14.04&architecture=amd64
-
Så vil jeg nok foreslå, at man lægger "Minmal CD" til grund for at bygge en "Multiinstallations CD", som kan det hele.
Det ser heller ikke ud til for mig, at noget af det, jeg efterspørger, kan være en ulempe for ældre maskiner, nærmere stærkt tværtimod, og en del ældre maskiner har ikke engang et DVD drev.
Og "Minimal CD" betegnelsen bør så måske ændres til f.eks. "CD med minimal mængde installationssoftware" ( virker ved boot fra CD, men er også det rette download til små USBsticks og memorycards på under xx mb. Selve installationen fordrer internetforbindelse. )
Findes der en dansk hjemmeside med en uddybende forklaring til installationen og dens menuer, så vil et link dertil på downloadsiden nok også være et godt plaster på såret, hvis ikke forklaringerne på dansk kan eller må bygges ind i selve CD'en i større omfang.
Hvad kan den software, man kan vælge
Hvor meget fylder den
Vil den gøre maskinen langsommere
Er den et tillægsprogram og beregnet til at køre sammen med noget andet
Er der risiko for, at den konflikter med anden software på CD'en
Hvordan slettes den igen uden at efterlade spor
Sådan noget info tror jeg må være vigtigt, hvis man vil give brugerne mod på at prøve lidt mere.
Jeg holder mig f.eks. strengt til kun et enkelt valg til en maskine, fordi jeg ikke vil have mere snavs liggende end nødvendigt, og jeg vil ikke have en langsommere bootup.
Lovede de ved installationen, at f.eks. den ekstra distribution kunne fjernes sporløst igen, så ville jeg måske blive lidt mere modig. Men jeg skønner altså selv i dag, at der sandsynligt kan være mere behov for en advarsel.
Det ser heller ikke ud til for mig, at noget af det, jeg efterspørger, kan være en ulempe for ældre maskiner, nærmere stærkt tværtimod, og en del ældre maskiner har ikke engang et DVD drev.
Og "Minimal CD" betegnelsen bør så måske ændres til f.eks. "CD med minimal mængde installationssoftware" ( virker ved boot fra CD, men er også det rette download til små USBsticks og memorycards på under xx mb. Selve installationen fordrer internetforbindelse. )
Findes der en dansk hjemmeside med en uddybende forklaring til installationen og dens menuer, så vil et link dertil på downloadsiden nok også være et godt plaster på såret, hvis ikke forklaringerne på dansk kan eller må bygges ind i selve CD'en i større omfang.
Hvad kan den software, man kan vælge
Hvor meget fylder den
Vil den gøre maskinen langsommere
Er den et tillægsprogram og beregnet til at køre sammen med noget andet
Er der risiko for, at den konflikter med anden software på CD'en
Hvordan slettes den igen uden at efterlade spor
Sådan noget info tror jeg må være vigtigt, hvis man vil give brugerne mod på at prøve lidt mere.
Jeg holder mig f.eks. strengt til kun et enkelt valg til en maskine, fordi jeg ikke vil have mere snavs liggende end nødvendigt, og jeg vil ikke have en langsommere bootup.
Lovede de ved installationen, at f.eks. den ekstra distribution kunne fjernes sporløst igen, så ville jeg måske blive lidt mere modig. Men jeg skønner altså selv i dag, at der sandsynligt kan være mere behov for en advarsel.
-
- Admin
Det kan sikkert godt lade sig gøre at lave nogle af disse ændreinger, men du må tage det op med dem der laver softwaren (debian ville være det bedste sted, men også ubuntu udviklerne), det ville nok være bedst at fange dem på dvs. mail lister, IRC eller launchpad.
Minimal cd'en er ikke beregnet til normal brugere, så hvis du vælger at bruge den må du også forvente at skulle læse nogle tekniske manualer og en stor del af det vil være på engelsk.
Minimal cd'en er ikke beregnet til normal brugere, så hvis du vælger at bruge den må du også forvente at skulle læse nogle tekniske manualer og en stor del af det vil være på engelsk.
-
Lige over Xubuntu desktop står der "Video creation and editing suite"
Er der nogen, der kan sige noget om, hvad det er for noget..?
Når man nu bliver nysgerrig, hvad gør man så..?
Læser man så tykke bøger først, eller sætter man bare et mærke og prøver skidtet af..?
Jeg havde ikke lige nogle tykke bøger og er heller ikke meget for dem, så jeg prøvede det af, og det ville ikke starte på den pågældende maskine.
Hvis der findes mange af sådanne tumper, så vil det nok kunne spare en del unødig download at give lidt mere info. til de enkelte muligheder.
-
- Admin
Du kan sikkert også finde et svar ved at Google lidt eller ved at søge i synaptic på en kørende maskine
-
Ivan skrev:Kode: Vælg alt
sudo apt-get install icedtea-7-plugin adobe-flashplugin
Jeg mener, at jeg tidligere med held har brugt denne kommando til at installere Java
Men når jeg prøver den nu på en anden maskine, så svarer terminalen:
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Pakken adobe-flashplugin har ingen tilgængelig version, men der refereres til den i en
anden pakke. Det kan betyde at denne pakke blevet overflødiggjort eller
kun kan hentes fra andre kilder
E: Pakken »adobe-flashplugin« har ingen installationskandidat
Måske terminalkoden trænger til at blive opdateret til noget mere fremadkompatibelt..?
-
- Geografisk sted: Rudkøbing
Koden er korrekt, du har bare ikke aktiveret partner repository'et
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
-
- Admin
Kommandoen du bruger installere både flash og Java og det er flash delen den fejler på så hvis ikke du skal bruge flash så undlad den pakke fra din kommando.
-
- Geografisk sted: Rudkøbing
Hehe overså at han bare ville installere java
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
-
Fjerner jeg flash fra den, så ser den vel sådan ud for java:
Havde jeg fjernet java, så var det nok blevet sådan for flash:
Men jeg mente bare, at flash skulle se sådan ud:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=130718#p130718
Er det så den første til java og den sidste til flash, jeg skal bruge, hvis jeg gerne vil have noget, der virker i mange år frem..?
Det må vist være disse flueben, jeg glemte at sætte, før jeg kørte javainstallationen:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install icedtea-7-plugin
Havde jeg fjernet java, så var det nok blevet sådan for flash:
sudo apt-get install adobe-flashplugin
Men jeg mente bare, at flash skulle se sådan ud:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=130718#p130718
sudo apt-get install flashplugin-installer
Er det så den første til java og den sidste til flash, jeg skal bruge, hvis jeg gerne vil have noget, der virker i mange år frem..?
Ivan skrev:Koden er korrekt, du har bare ikke aktiveret partner repository'et
Det må vist være disse flueben, jeg glemte at sætte, før jeg kørte javainstallationen:
Senest rettet af Jakob77 15. aug 2014, 01:23, rettet i alt 1 gang.
-
- Admin
Alle 3 kommandoer er korrekte, den med adobe-flashplugin (som er den officelle pakke fra adobe) kræver, som før nævnt, at du aktivere partner arkivet, hvilket du også har fået gjort nu.
Efter som at Adobe er stoppet med at lave nye flash udgivelser til Ubuntu ved jeg ikke lige hvor mange år det vil fortsætte med at fungere, men med Chrome kan du få seneste flash og så dør flash forhåbentligt også snart.
Efter som at Adobe er stoppet med at lave nye flash udgivelser til Ubuntu ved jeg ikke lige hvor mange år det vil fortsætte med at fungere, men med Chrome kan du få seneste flash og så dør flash forhåbentligt også snart.