@Ivan
Det er nok ikke kvinder.
Jeg må sige, at jeg har også svært ved at se, hvad der er så galt med den ældre brugerflade, men jeg ved jo ikke, hvor meget den nye kan, og så har jeg svært ved at argumentere.
Men indtil videre mindes jeg ikke at have hørt een eneste ting af afgørende positiv betydning. Derimod har jeg selv set en del fra den modsatte grøft, fordi jeg ikke bryder mig om, at der flyttes voldsomt rundt på menuer, beskæres muligheder for personlig konfiguration, eller at der spildes en masse hardwarekapacitet på styresystemet.
@NickyThomassen
Så der er for og imod, men jeg er ikke i tvivl om, at de fleste forbrugere er for. Bare se på smartphones og tablets succes, som i nogen tilfælde bliver skiftet ud hvert år. I sidste ende handler det her om naboen, og at de af forskellige grunde, bare vader ned i Fona, og køber nyt når det gamle driller / er langsomt / mangler en ny og uundværlig funktion. Det er ikke noget vi (os her, nørderne) skal sætte spørgsmålstegn ved, så længe det er lovligt. Det er deres gode ret, og desuden afhænger landets økonomi af det.
Ja, så skidt da med de afrikanere, som ubuntu har hjulpet med at gøre fri, så de nu kan gå og blive blyforgiftede af at afbrænde vestens skrotcomputere, som kunne have kørt mange år endnu, hvis der havde været vilje til det.
Jeg synes, at vi er meget langt ude, hvis vi ikke må redde gamle computere fra at blive til affald, fordi det kunne gå ud over regerings vækstplan.
Jeg går ind for afvækst, må jeg så ikke bruge Ubuntu..?
Jeg håber og tror ikke, at du mente det sådan, som jeg læste det, men nu fik du alligevel lidt eftertanke for en sikkerheds skyld .
@thj01
Og ser man det ud fra en cost-bennefit betragtning, så bliver der spildt dyrebare mandetimer på at holde gammel juks kørende.
Og landet lider jo alvorligt af mangel på arbejdskraft, så det kan vi ikke acceptere, eller hvor vil du hen..?
Skal folk hellere spilde tid på fodbold, eller hvad vil du tillade, at de bruger deres tid til, så de får mere ud af den i forhold til investeringen..?
Jeg synes ikke, at min maskine er noget juks. Men jeg synes, at det er noget juks, at dens grafikdriver er blevet skrottet af styresystemet.
Jeg kan heller ikke se, at der er noget ydmygende eller nedsættende ved at reparere og forbedre gamle biler.
Jeg forventer heller ikke, at Linux kan holde maskiner længere tid i drift end Windows. Men jeg ser, at det faktisk er tilfældet, og det begejstrer mig, og jeg tænker, at der må ligge en kæmpe vigtig mission i det, som ingen er nærmere end Linux til at tage sig af, fordi den kan.Det kan så være, at Linux heller ikke kan eller vil, fordi udviklerne bare
vil fortsætte med at stræbe efter at blive et billigt Windowsplagiat. Eller fordi de betalende kunder forlanger det.
Jeg kan jo kun forsøge at argumentere for det og håbe, at jeg også kan nå en type som dig, selvom du nok hører til dem, der ikke kan få en computer, som er hurtig nok.
"Solidaritet" må nok være nøgleordet.
Det er i øvrigt ikke min hensigt at lægge et loft over, hvad der må udvikles. Jeg mener blot, at man ikke bør stræbe så højt efter nogle luftige stjerner, at man mister forbindelsen til de computere, som står på jorden og bare mangler et brugbart styresystem for at kunne gøre det samme job ligeså godt.
Angående XP, så er den ganske vist solgt sammen med en HP, og det kan være, at du har ret. Men jeg mente, at der forelå en skæringsdato fra Microsoft, som afgjorde, at derefter måtte XP ikke mere sælges som en ny vare..?
@AJenbo
Er bilen over en vis alder, så behøver du ikke bruge sikkerhedssele.
Men den kan altid eftermonteres som ekstraudstyr, og det vil jeg da gerne anbefale.
Jeg skal nok kigge noget mere på de 14.04 neddroslinger og menuændringer. Hvis du virkelig mener, at den kan omstilles til light og den gamle brugerflade, og jeg på den måde kan ende med en lightversion med 5 års support, så er det nok værd at fordybe sig lidt i. Jeg fik bare et andet indtryk. Og lykkes det, så skal jeg også nok prøve at huske at vende tilbage og skrive be be til dig.
Angående det magiske netkort, så bør jeg vist tygge lidt mere på det, før jeg svarer dig. Det ser måske endda ud til, at der kan blive stof til en helt ny tråd, så vi ikke småforplumrer denne yderligere med det. Men jeg er i hvert fald glad for, at vi er enige om, at man godt kan filme en skærm 100% sikkert, uden at kamera og lagermedie bliver smittet med virus. Det var sådan set min væsentligste pointe i første omgang. At der bliver nogle begrænsninger og andre vanskeligheder, har du sikkert ret i. Men tænk på, at alt det sikkerhedsmæssige imod virus, det kan du bare droppe, så længe du kun filmer. Og den gamle computer bliver dermed pludseligt ligeså hurtig, som var den ny igen.
Nej, jeg ved næsten ikke noget om 3D motoren, og mange tak for din forklaring. Men hvis den nye hardware ikke dur til at vise 2D, så er jeg da nok meget glad for, at jeg ikke har købt en ny computer. Det lyder for mig som et grelt tilbageskridt.
@Claus Henriksen
Men at blive kaldt Ubuntu-brugtvognsforhandler vil da være en ære for mig
Forbrugs-samfundet er IMO lidt for overgearet.
Sådan..!
Selvom Ubuntu 14.04 da egentlig er ganske ny.