Råd om køb af switch

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
CityTop
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Råd om køb af switch

Indlæg af CityTop »

Jeg ved godt, at off topic sektionen her ikke er et support forum. Men jeg håber, at mit spørgsmål kan accepteres alligevel. Jeg har tidligere skrevet en tråd om ethernet kabling af et hus. Nu skal jeg beslutte mig for en switch. Jeg tror, at 12 eller 16 porte er nok. Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, om den skal have PoE, om den skal være "managed" eller "unmanaged" o.s.v. Vil meget gerne høre råd og tips fra alle, der har erfaring med switche. På forhånd tak!
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Råd om køb af switch

Indlæg af AJenbo »

Det kommer jo lidt an på hvad du skal bruge den til. Poe kan være en fordel hvis man skal sætte overvågning op, eller andet udstyr hvor det ville være nemmere med 1 kabel.

Managed er vist mest til hvis du vil have flere adskilte netværk
CityTop

Indlæg af CityTop »

Tak for kommentar. Lige nu har jeg et andet spørgsmål: de rum, der skal have 2 ethernetstik, har elektrikeren anbefalet mig et dobbeltstik forbundet til kun et cat 6a kabel (der så fører ned til kælderen, hvor switchen skal være). Men jeg læser mange steder, at det er en rigtig dårlig idé og at man absolut skal sørge for et kabel til hvert stik - således dobbeltstik = 2 kabler. Nogen tanker om det?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

1 kabler til 2 stik har nogle klart bagdele:

Pros:
Det bruger kun 1 kabel

Cons:
1) Det begrænser hastigheden til 100Mbit
2) Det vil ikke virke med POE

du kan læse lidt mere her:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=18940&p=130364
CityTop

Indlæg af CityTop »

Tusind tak, @AJenbo! Det er meget vigtig oplysning, fordi der skal trækkes kabler en af de første dage næste uge - jeg vil bede om at få 2 skærmede cat 6a kabler til hvert dobbeltstik, sådan at hvert stik får alle 8 ledere i et kabel. Det får selvfølgelig også ret vigtige konsekvenser for valg af switch, da jeg skal bruge ca. det dobbelte antal porte af, hvad jeg forestillede mig...

Hvis der er nogen i øvrigt, der har anbefalinger vedrørende mærke/model for en god gigabit switch (unmanaged, men gerne med PoE) - det bliver nok 24 porte - så hører jeg meget gerne om det.

EDIT: Jeg har egentlig kun brug for et begrænset (2 el 4) porte med PoE, hvis det gør nogen forskel.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg ville forslå Linksys

Så vidt jeg ved vil det stadig kræve lige så mange porte i routeren uanset om du bruger 2 eller 1 kabel, da de skal splittes ud til normale kabler inden de sluttes til routeren, lidt lige som de er det i enden der sluttes til computeren ;)
martin joergensen
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af martin joergensen »

Eller kan du kigge på Zyxel de laver også nogle rigtige fine switche.
CityTop

Indlæg af CityTop »

Tak for jeres svar.

Jeg er fristet af en switch fra ZyXEL, fordi jeg så kunne købe et VDSL2 modem af samme mærke.

Grunden er, at jeg skal være kunde hos en VDSL2-udbyder, men jeg vil ikke have deres standardmodem/router/VoIP gateway m.m.