Opdateringsproblemer v 12.04 LTS
-
Re: Opdateringsproblemer v 12.04 LTS
Se, det hjalp.
Da jeg kom ind i Synaptic meldte den at der var en defekt pakke, som viste sig at være en kernel-pakke. Så jeg fjernede den + alle andre end de 3 nyeste af slagsen. Dermed kunne jeg installere resten af opdateringerne. Så mange tak for hjælp til det.
Nu er der så blot et problem tilbage; den melder stadig om den daemon der er stoppet. Jeg genstartede og fik meddelselen
"Beklager, men der opstod en intern fejl i Ubuntu 12.04" Det viste sig at være
Package: accountsservice 0.6.15-2ubuntu9.7
ProblemType: Crash
Maskinen kan dog godt bruges alligevel - indtil videre i hvert fald.
Da jeg kom ind i Synaptic meldte den at der var en defekt pakke, som viste sig at være en kernel-pakke. Så jeg fjernede den + alle andre end de 3 nyeste af slagsen. Dermed kunne jeg installere resten af opdateringerne. Så mange tak for hjælp til det.
Nu er der så blot et problem tilbage; den melder stadig om den daemon der er stoppet. Jeg genstartede og fik meddelselen
"Beklager, men der opstod en intern fejl i Ubuntu 12.04" Det viste sig at være
Package: accountsservice 0.6.15-2ubuntu9.7
ProblemType: Crash
Maskinen kan dog godt bruges alligevel - indtil videre i hvert fald.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Fik du rette fejen med CDrom, eller forsvandt den bare ved opdateringen?
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Cd-rom drevet kakn også være aktiveret under fanen Anden sofware i Softwarekilder. Ellers så prøv lige at vise os resultatet af følgende kommando:
Mht til problemet med at løbe tør for plads kan det være du har lavet flere partitioner så hvad får du ved følgende:
Omkring det program der crasher på din maskine:
http://www.freedesktop.org/wiki/Software/AccountsService/
Kode: Vælg alt
cat /etc/apt/sources.list; ls -1 /etc/apt/sources.list.d/
Mht til problemet med at løbe tør for plads kan det være du har lavet flere partitioner så hvad får du ved følgende:
df -h
Omkring det program der crasher på din maskine:
http://www.freedesktop.org/wiki/Software/AccountsService/
-
Tak til alle for respons!
@Stra
Cdrom-sagen fik jeg klaret i /etc/apt/sources.list
@Christian.Arvai
Ja, jeg er klar over at det kræver ekstra plads at opgradere/opdatere, det undrede mig bare at det skulle være så krævende at opdatere kernen. Men nu har det givet lidt mere luft efter jeg fik fjernet gamle kerner, der var faktisk en del.
@AJenbo
Ja, jeg har /home krypteret på egen partition. Og nu vi er ved det, så har jeg et spm. som jeg vil placere i en ny tråd.
Tak for link til AccountsService
@Stra
Cdrom-sagen fik jeg klaret i /etc/apt/sources.list
@Christian.Arvai
Ja, jeg er klar over at det kræver ekstra plads at opgradere/opdatere, det undrede mig bare at det skulle være så krævende at opdatere kernen. Men nu har det givet lidt mere luft efter jeg fik fjernet gamle kerner, der var faktisk en del.
@AJenbo
Ja, jeg har /home krypteret på egen partition. Og nu vi er ved det, så har jeg et spm. som jeg vil placere i en ny tråd.
Tak for link til AccountsService
-
- Admin
Hvad fik du ved:
df -h
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Du kan lige fyrer denne kode af, for at rydde helt ud i gamle .deb filer.
Kopier koden og indsæt det i Terminalen, sådan at man er sikker på at stien er korrekt!!!!
Prøv at tjekke fri plads før og efter kørsel, så vi kan se hvor meget der slettes.
Kopier koden og indsæt det i Terminalen, sådan at man er sikker på at stien er korrekt!!!!
sudo rm -rf /var/cache/apt/archives/*.deb
Prøv at tjekke fri plads før og efter kørsel, så vi kan se hvor meget der slettes.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Admin
Måske bedre med den kommando der er beregnet til det så man ikke sletter noget forkert:
sudo apt-get clean
-
- Admin
AJenbo skrev:Måske bedre med den kommando der er beregnet til det så man ikke sletter noget forkert:Kode: Vælg alt
sudo apt-get clean
Hvis at det gav problemer havde jeg helt sikkert selv opdaget det, for den streng er en del af et script, som jeg kører mindst to gange om ugen
-
- Admin
det var mere hvis man kom til at skrive en forkert sti
-
- Admin
AJenbo skrev:det var mere hvis man kom til at skrive en forkert sti
Ahh ok, jeg skriver lige i indlægget at den skal kopieres direkte
Jeg har lige smidt et indlæg med mit oprydningsscript her https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=18939
-
Hej igen
Nå, så blev der lidt tid til denne tråd igen. Jeg havde fået ryddet op med autoremove og clean inden jeres forslag, så jeg har nu 3,5 GB fri ud af 13 på systempartitionen, og det er trods alt næsten 3 gange så meget som jeg startede med.
Men hvad er forskellen egentlig på
og
Eller:
Er førstnævnte simpelthen den kommando, der medtager linuxkernen i en opgradering, eller vil man normalt vælge en anden kommando til det? Jeg har erfaring for at den ikke kommer med hvis man kun kører apt-get upgrade.
Nå, så blev der lidt tid til denne tråd igen. Jeg havde fået ryddet op med autoremove og clean inden jeres forslag, så jeg har nu 3,5 GB fri ud af 13 på systempartitionen, og det er trods alt næsten 3 gange så meget som jeg startede med.
Men hvad er forskellen egentlig på
sudo apt-get upgrade -y --force-yes
og
sudo apt-get upgrade
Eller:
Er førstnævnte simpelthen den kommando, der medtager linuxkernen i en opgradering, eller vil man normalt vælge en anden kommando til det? Jeg har erfaring for at den ikke kommer med hvis man kun kører apt-get upgrade.
-
- Admin
sudo apt-get upgrade -y --force-yes
-y
Siger "ja" på forhånd til at udfører en kommando.
--force-yes
Gennemtvinger kørsel af en kommando med "Force" (tvang). Jeg kan ikke lige huske om den gennemtvinger en ny kernel.
-
- Admin
-
Ok, så man skal bruge aptitude. Tak
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
med apt-get hedder det for at upgradere kernel.
sudo apt-get dist-upgrade
stra