Online lagring der ikke bruger plads lokalt - findes det?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Dan Hansen
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Online lagring der ikke bruger plads lokalt - findes det?

Indlæg af Dan Hansen »

Tænker da lidt som at jeg kan logge på og få tilgang til mine filer, uden at der lagres en kopi på min lokale harddisk som f.ex Dropbox og Google Drive gør det.

Har nogen 100 GB der skal lagres "i skyen", og da jeg vil have tilgang fra bl.a mobil telefon er det dumt hvis alt sammen synkes til lokalt medie hver gang ...

Nogle tip?

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Online lagring der ikke bruger plads lokalt - findes det

Indlæg af AJenbo »

Teknisk set er der ikke rigtig nogen grund til at samtlige af disse services kunne benyttes på begge måder. Jeg tror også mobil udgaverne ofte fungere på denne måde.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg bruger både dropbox og google drive. På min mobiltelefon og tablet (begge android) har jeg ikke skullet gøre noget for at opnå at de ikke synkroniserede til lokale mapper.
I dropbox (og for så vidt også insync til google drive) kan du bruge selective sync til at vælge hvilke filer du synkroniserer lokalt på ubuntu.
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

@Ajenbo: Den forstod jeg ikke rigtig. Hvad mener du?

@zob: her hos mig er det sådan, at hvis jeg laver en mappe i dropbox-kataloget, og jeg der efter lægger filer ind i den, så lægger den de samme filene lokalt på harddisken. Altså dobbelt op ... :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg mener at det skulle kunne lade sig gøre at lave et program der opfatter en DropBox-konto som et netværks drev.
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

Ah - ok. Ja, det havde været en god idé. Eller i det minste kunne få tilgang via ftp ...
Svante

Indlæg af Svante »

Dan Hansen skrev:Tænker da lidt som at jeg kan logge på og få tilgang til mine filer, uden at der lagres en kopi på min lokale harddisk som f.ex Dropbox og Google Drive gør det.

Har nogen 100 GB der skal lagres "i skyen", og da jeg vil have tilgang fra bl.a mobil telefon er det dumt hvis alt sammen synkes til lokalt medie hver gang ...

Nogle tip?

Mvh Dan

Måske Bitcasa....
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

Opdatering: har fundet ud at Google Drev nu støtter upload af mapper hvis man bruger Google Chrome, så alle mapper jeg uploader bliver lagret som jeg ønsker (jeg må logge ind for at komme til dem - ingen synkronisering eller noget andet).

Men tak for alle tip og råd :)

Mvh Dan
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Nå ok. Du mente at du ikke engang ville have filerne på den computer du uploader fra.
Ja, så er det ganske rigtigt bare at drag-droppe til browseren. Det kan du også med dropbox. Hvis du logger ind på dropbox.com så kan du bare trække mapper over på browseren.
Hvis du så efterfølgende ikke ønsker at dine filer automatisk dukker op i dropbox-mapper på de computere hvor du har dropbox installeret skal du vælge IKKE at synkroniseret de uønskede mapper. Dropbox→preferences→account→selective sync.

Der var vist noget med at du var fotograf? Så bør du måske også vide at du kan få 1 terabyte gratis cloud plads (!!!) hos flickr (yahoo).
http://yahoo.tumblr.com/post/50934634700/your-world-in-full-resolution
http://flickr.tumblr.com/

EDIT: I virkeligheden bliver det korte svar på din overskrift: Ja. Næsten dem alle (sikkert dem alle). Du skal bare lade være med at installere den klient der har til formål at synkronisere filerne ned på din harddisk.
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

Ja, jeg ved man kan have indtil 1TB på flickr, men der er nogle begrænsninger (var i hvertfald) i hvordan man lægger op mappestrukturen. Dessuden har jeg en og anden tekstfil med i arkiverne (lidt billedforklaringer etc) som gerne skal med, og så er det dejlig nemt med almindelige mapper i den strukturen man er vant til :)

Kiggede lige på Dropbox, og joda, den har fagtisk også "drag'n'drop" nu, men det kræver jeg logger ind på dropbox via browseren, for derefter at fjerne fluebent på at mappen skal synces før jeg lægger billeder op. Det må jeg så gøre på samtlige computere jeg har Dropbox på, da der enkelte mapper der skal synkes, mens andre ikke skal.

Jeg logger på Google Drev samtidig som jeg logger på Gmail og Kalender (eller bare starter Google Chrome i det hele taget), og skal jeg uploade filer, er der en egen knap for det, og så starter den Nautilus så jeg kan vælge derfra. 100GB hos Google koster 1,99 USD i måneden, mens 100GB hos Dropbox koster 9,99USD. Så ved jeg ikke hvor godt sikkerheden er ivaretaget hos dem, men da jeg aligevel kun bruger det som en slags backup burde det vel holde ... :)
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jeg ville skulle gøre det samme som du nævner om dropbox for google fordi jeg også har en synkroniseringsklient installeret for den (insync). Men ja, uden den funktionalitet slipper du jo for at bekymre dig om hvordan du skal begrænse den.

Jeg har selv 100 GB hos google, fordi det er så uhyggeligt billigt. Og det kan fint anbefales.
Det sted hvor dropbox er klart bedre, er netop på synkroniseringen og det skal du jo ikke bruge.
Senest rettet af zob 2. jun 2014, 22:13, rettet i alt 1 gang.
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

Der er nogle file jeg trænger at synke, og da er Dropbox ypperlig. Så kan jeg bruge Google til "alt det andre". En kombination med andre ord :)