Nogen fotografer her inde?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Dan Hansen
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Nogen fotografer her inde?

Indlæg af Dan Hansen »

... og hvilke program bruger I i Ubuntu?
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Nogen fotografer her inde?

Indlæg af zob »

Jeg er ikke fotograf. Du leder vist efter omtaler af denne type, ikke sandt?
http://codecondo.com/top-photo-editors-for-linux/

Jeg bruger selv Gimp til avanceret billedredigering og shotwell til at holde styr på mine billeder. Hvis jeg var på KDE eller bare havde et behov der gjorde det mindre vigtigt at KDE programmer ser mærkelige ud i Gnome, ville jeg også bruge Digikam.

Hvis jeg har haft brug for at have nogle simple billedmanipulationsmuligheder i højrekliksmenuen i nautilus (stifinderen), har jeg somme tider installeret nautilus-image-converter (som bruger imagemagick, hvilket er et vigtigt værktøj hvis man ønsker at scripte sin billedredigering).

I den mere nørdede afdeling:
http://www.clarkvision.com/articles/linux.for.photographers/
karl
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Indlæg af karl »

Hej
Jeg bruger Corel Aftershot Pro. Det er hurtigt og kan rigtig mange ting, men har også visse ulemper. Der går rygter om en opdatering, så det kan være, de får styr på de mindre ting, som ikke er helt på plads. Det kan afprøves gratis.
Og så bruger jeg Light Zone, som jeg er meget begejstret for. Det er meget intuitivt at bruge, men er anderledes end andre fotoprogrammer. Jeg synes bestemt, du skal prøve det - og så er det gratis.
Begge programmer kan håndtere raw.
Hilsen
Karl
Dell Ubuntu 24.04
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Har set flere skrive gode ting om http://www.bibblelabs.com/
karl
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Indlæg af karl »

Bibble var det gamle projekt, som blev købt af Corell. Nogle mener, Corell ikke har behandlet Bibble godt. Men det bliver ofte nævnt som den bedste software til Linux.
Hilsen
Karl
Dell Ubuntu 24.04
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

Ja, grunden til at jeg spør, er fordi jeg selv har en del billeder der trænger en kærlig hånd rent arkivmæssig set. Tidligere, i Windows, brugte jeg Photoshop 7 til lettere redigering, og Picasa til organiseringen. Jeg har aldrig fået taget mig sammen til at tagge noget, og billederne ligger organiseret i kataloger på mit drev ala:

\Bilder\2014\2014.01.06 (hvilket er alle billeder taget 6. januar 2014)
\Bilder\2014\2014.01.08 (hvilket er alle billeder taget 8. januar 2014)
\Bilder\2014\2014.02.01 (hvilket er alle billeder taget 1. februar 2014 osv ...)

Dette er fordi at når jeg har solgt billeder, så har kunden som regel altid haft en lille idé om hvilken dato det har været taget. Derfor spurgte jeg om der var nogen fotografer her inde, for at kunne vurdere deres råd op mod hva jeg selv kunne læse mig til :)

Som sagt har jeg nu læst til øjet er blevet både stort og vådt, og jeg har downloadet og testet både Shotwell, Aftershot og digiKam. I alle de testene jeg har læst på net, så rangerer de næsten uden undtag i synkende rækkefølge; Aftershot, digiKam og Shotwell. Hvilket også er min erfaring. Dog har jeg landet på digiKam af to årsager, Aftershot koster 500,- DKK (og er vel mer egnet til redigering end arkivering?), og Shotwell nægter at katalogisere duplikater, selv om jeg har lavet disse duplikatene med vilje(!) Desuden får jeg nogle fejlmeldinger på billedsøg (den forstår ikke at nogle filer er fejlmærkede - de hedder *.jpg mens de egentlig er videofiler der skulle haft *.mov i stedet for).

digiKam derimod er gratis, hurtig, og med lidt enklere testing synes jeg også det køre godt og det gør lige hvad jeg ønsker mig. Har ikke fået prøvet ansigtgenkendelsen endnu, men det kommer. Jeg kan også godt lide at hvis jeg tager et billede fra en katalog, kopierer den og giver den et nyt navn i en helt anden katalog, så dukker den stadig op i søgene, selv om jeg gør disse tingene i Nautilus og ikke i selve digiKam.

Til redigering bruger jeg Gimp, hvilket holder længe for mig, da min redigering stort set begrænser sig til små justeringer i farve, skarphed og størrelse (beskærning). Photoshop 7 køre ikke godt i Wine, men jeg har en installation liggende på Windows i VB hvis der skulle blive nødvendig at bruge det. :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

... og ja, Aftershot Pro er det der tidligere hed Bibble. Den er som oftest en suveren vinder i alle tester, og Corel har ord på sig for at ivaretage programmet godt. Dog har jeg bestemt mig for at se hva jeg kan klare gratis nu i første omgang, da det ikke er nogen profesjon med mere på hobby basis jeg pusler med dette :)
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Hvis det er til arkivformål, tror jeg du har fat i det rette med DigiKam. Og faktisk ligger der en masse vejledninger på dansk her:
http://userbase.kde.org/Digikam/Tutorials/da
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

Ja, det er til arkivformål. Har ellers fundet noget der hedder gThumb, som er rigtig godt bare til at bladre i billederne.

Jeg må da sige, at jo mer jeg bruger Ubuntu og dertilhørende programmer, jo mere glad er jeg for alle de problemer jeg har haft med Windows. Nu mangler jeg bare et heftig videoredigeringsprogram, så er den der ... :)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Dan Hansen skrev:Jeg må da sige, at jo mer jeg bruger Ubuntu og dertilhørende programmer, jo mere glad er jeg for alle de problemer jeg har haft med Windows.

Kan godt være jeg miss forstår dig, men siger du at du savner Windows tros de problemer der er med det?
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

Hehe, nej, jeg er glad for at jeg fik problemer i Windows, så jeg endelig fik et spark i r*** og kom over i Ubuntu ... :)
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Dan Hansen skrev:Nu mangler jeg bare et heftig videoredigeringsprogram, så er den der ... :)

Hvis du virkelig mener det med heftig, så er det lightworks du skal gå efter. Det er et professionelt værktøj som har været brugt i produktioner af store film: http://www.lwks.com/index.php?option=com_content&view=article&id=103&Itemid=214
Hent det her (du skal selvfølgelig hente deb filen): http://www.lwks.com/index.php?option=com_lwks&view=download&Itemid=206
Lightworks er både open source og gratis. Det er helt rørende. Men ikke noget for mig trods alt (endnu i hvert fald).

Hvis du er mere som mig og bare skal have et program til det løse og ikke gider at sætte dig ind i en million ting du alligevel ikke kommer til at bruge, vil jeg foreslå openshot:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install openshot
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

Kigger på det lidt senere - har rigelig at se til med digiKam lige nu :D

Tidligere (i Windows) brugte jeg Magix ver 10 og ver 16 (10 fordi den er nem at bruge, 16 fordi den støtter MPEG4), men begge disse krever Firewire, og det har jeg ikke længer (den computeren er pensioneret).

Dog brugte jeg en periode Kino til capturing og Cinelerra til redigering i Mandriva, men det er over fire år siden nu.