Hvilket virtualiseringsprogram er "bedst"?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Dan Hansen
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Hvilket virtualiseringsprogram er "bedst"?

Indlæg af Dan Hansen »

Jeg personlig bruger Oracle VirtualBox, men der findes vel også VMWare og noget der hedder Hyper-V.

Hvilke er bedst? Og hvorfor?

Mvh Dan
Senest rettet af Dan Hansen 18. maj 2014, 09:03, rettet i alt 1 gang.
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvilket virtualiseringsprogram er best?

Indlæg af AJenbo »

Qemu-kvm er den der bedst integrere med Linux. Dens bagside er at den ikke har understøttelse af grafik acceleration.

VirtualBox er sådan lidt gennemsnit med fart stabilitet og funktionalitet. Hvis tingende køre ok er den fin. Men den kan være lidt besværligt med installation was Windows.

VMware er den der funger bedst med grafik acceleration og den køre også generelt hurtigt. Bagsiden er at der nogle gange går kløjes i installationen efter en opdatering af Linux.

Hyper-V kan du kun køre på Windows
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

Sidder og læser om VMware, og tænker på om jeg måske skulle prøve den isteden for Oracle Virtualbox.

Dog ser jeg den koster lidt, 89,95 € ( http://store.vmware.com/store/vmwde/en_IE/DisplayProductDetailsPage/ThemeID.29219600/productID.285606200 ) for plus-versionen, men den findes også i en gratis version; https://my.vmware.com/web/vmware/free#desktop_end_user_computing/vmware_player/6_0

Hvad er forskellen på disse to? At den ene kun er til privat brug, mens den anden er beregnet for kommerciel brug? (ref; http://www.vmware.com/products/player/faqs ) - hvilket vel betyder at dersom jeg skal bruge det til fakturering skal jeg have en licens ...
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

VMware har flere udgaver af deres programmer, alle har det til fælles at der skal betales for erhverv, men ellers strækker de siger fra at køre en enkelt VM lokalt til at administrere større server farme.
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

Ser i betingelserne til VB at den er gratis - også til kommerciel brug ( #6 https://www.virtualbox.org/wiki/Licensing_FAQ ), så jeg holder mig vel til den indtil videre tror jeg :)
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Du kan også bruge xen: https://help.ubuntu.com/community/Xen
Tip: dom0 er host styresystemet

Der finde s Xen gæste styresystem images så man kan springe installationen over: http://wiki.xen.org/wiki/Guest_VM_Images

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Så vidt jeg husker kan xen sammen ligenes med qemu-kvm i fordele og bagdele
gaffa

Indlæg af gaffa »

Jeg kunne aldrig finde på at bruge andet end Qemu. Jeg er misundelig på at VMWare har grafik acceleration, og glæder mig til Qemu får det.
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

Hvor stor betydning har grafik acceleration, og hvilke fordele/ulemper er der med Qemu?
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg tror at du ville få et meget mere brugbart svar hvis du fik lyst til at beskrive til hvad og hvordan du skal bruge OS virtualisering.
Hvordan er dit setup, er det mange maskiner, er der ting du skal gøre ofte ved alle maskiner, hvilke programmer skal kunne afvikles på maskinerne (og var det Windows der var gæst og Ubuntu der var host), kan/vil du betale, etc?
På den måde får du et svar der besvarer dine behov. Ellers får du svar som vinden blæser på hvad der virker for andre.

Du ved, ligesom hvis jeg spurgte: Hvad er den bedste cykel? Så ville du måske sige en racer, men hvad nu hvis jeg skal køre i skoven eller skal transportere børn eller en kontrabas på den? Eller bare er en hund efter komfort?

Det kan selvfølgelig være at det mere er et slags hyggespørgsmål. Så kan du bare glemme dette. Det er jo også helt fint.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Skrev lidt om qemu i mit første indlæg. Hvis du tilgår VM over netværket har det ikke den store betydning om der er acceleration af grafikken, da netværket er en støre flashe hals. Uden grafik acceleration svare det til ikke at have installeret driver til Grafikkortet, du kan ikke køre 3D spil og grafikken virker sløv.
Dan Hansen

Indlæg af Dan Hansen »

zob skrev:Jeg tror at du ville få et meget mere brugbart svar hvis du fik lyst til at beskrive til hvad og hvordan du skal bruge OS virtualisering.
Hvordan er dit setup, er det mange maskiner, er der ting du skal gøre ofte ved alle maskiner, hvilke programmer skal kunne afvikles på maskinerne (og var det Windows der var gæst og Ubuntu der var host), kan/vil du betale, etc?
På den måde får du et svar der besvarer dine behov. Ellers får du svar som vinden blæser på hvad der virker for andre.

Du ved, ligesom hvis jeg spurgte: Hvad er den bedste cykel? Så ville du måske sige en racer, men hvad nu hvis jeg skal køre i skoven eller skal transportere børn eller en kontrabas på den? Eller bare er en hund efter komfort?

Det kan selvfølgelig være at det mere er et slags hyggespørgsmål. Så kan du bare glemme dette. Det er jo også helt fint.

Joda, jeg er klar over at man ikke kan spørge "hvad er den bedste cykel", eller hvad er bedst af bøf eller pølse, for det er jo som du siger enten en smagsag eller et spørgsmål om hvad man ønsker eller skal. :)

Selv tænkte jeg at have tre virtuelle maskiner, en med Windows så jeg kan bruge mit faktureringsprogram, en med en anden Ubuntuinstallation på dansk, og endelig en til på engelsk. Dette med tanke på at lære mig disse bedre, og skulle jeg være så heldig at en dag komme på det punkt at jeg selv kan hjælpe andre, er det fint det er på det sprog jeg vil anta de kommer til at bruge, nemlig dansk. Engelsk fordi det er et sprog der bruges på en del forum etc ... Jeg bruger for øvrig lige nu Ubuntu 14.04 LTS 64-bit, og har en lille fil-/print server med samme stående (bare som server)

Nu læser jeg imidlertid at virtualisering er så utrolig meget mere end bare at "lave" flere computere på én, og synes dette er utrolig spændende og ønsker at lære mer om temaet. Jeg har rigtignok tidligere arbejdet med Citris på samme måde, så helt ukendt er det dog ikke, men jeg må da sige at utviklingen har gået noget fremad siden den gang, hvor man sad og rodede rundt på doble isdn-linjer ... :)

Lige precic i denne tråden "jagter" jeg lidt på personlige meninger, ikke nødvendigvis fakta, og det er også derfor jeg har lagt den "off topic".

Jeg har ellers en del venner der lever i Windows verdenen, og de anbefaler udelukkende VMware, men da jeg er tilhænger af at overholde licensbetingelser (også i Linuxverdenen), tror jeg at jeg holder mig til Virtualbox indtil videre, og heller kigger lidt nærmere på Qemu (men da mest for sjov og med tanke på læring).

Men uanset - tak for indspil. Det er gode punkter at huske til en anden gang, og det er jo altid et godt udgangspunkt at analysere hvilke opgaver man skal løse, før man kigger på hvilke programmer der kan gøre hvad :)

AJenbo skrev:Skrev lidt om qemu i mit første indlæg. Hvis du tilgår VM over netværket har det ikke den store betydning om der er acceleration af grafikken, da netværket er en støre flashe hals. Uden grafik acceleration svare det til ikke at have installeret driver til Grafikkortet, du kan ikke køre 3D spil og grafikken virker sløv.

Ok, det bliver lidt som at køre VB uden "guest addisition" med andre ord :)
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvilket virtualiseringsprogram er "bedst"?

Indlæg af thj01 »

Jeg har anvendt både VMware og Virtualbox ... og jeg foretrækker Virtualbox.

Anvender man virtualbox på Windows7 så får man noget knas med 3d acceleration, med mindre man installerer det når windows er i safe-mode. Og det er windows der ikke opfører sig ordentligt i dette tilfælde. Generelt har jeg oplevet at Virtualbox er lige en anelse mere stabilt (netværket), men det kan lige så godt være mit setup.

Det ovenstående gælder Windows7 som host, og jeg ved ikke om det samme gælder Linuxplatformen.

Der gælder for dem begge at de er tier 2 virtualiseringsværktøjer (dvs. de kører ikke direkte på hardware, men igennem OS.

PS. Jeg glæder mig til at nogen sætter sig ned og skriver en no-BS guide til at anvende xen og kvm, der involverer et grafisk/web brugerinterface. For de guides jeg har fundet er simpelthen for bøvlede at sætte sig ind i....!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Det lyder næsten som om at Proxmox VE var noget du kunne bruge
http://www.proxmox.com/proxmox-ve
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg tror mere problemet med installation af virtualbox software i windows ligger med den måde virtualbox har lavet deres drivere, det virker til at den er nød til at overskrive nogle system filer og der klar alle konkurenterne sig uden så her er det ikke nødvendigt med fejlsikker tilstand.