oracle virtualbox, hvor meget ram til 64 bit guest?
oracle virtualbox, hvor meget ram til 64 bit guest?
ubuntu 14.04 64 bit
oracle virtualbox
Fx win 7 64 bit skal have omkring 2gb ram, når det installeres på en computer.
Skal win 7 64 bit og fx ubuntu 64 bit også have 2gb ram som guests, når de installeres på oracle virtualbox?
Eller hvor meget ram skal computeren have, før man kan installere 64 bit guests på oracle virtualbox?
Tak.
oracle virtualbox
Skal win 7 64 bit og fx ubuntu 64 bit også have 2gb ram som guests, når de installeres på oracle virtualbox?
Eller hvor meget ram skal computeren have, før man kan installere 64 bit guests på oracle virtualbox?
Tak.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: oracle virtualbox, hvor meget ram til 64 bit guest?
gtr skrev:ubuntu 14.04 64 bit
oracle virtualbox
Kig i System Requirements (Systemkrav) for hvert styresystem.
Oveni skal du lægge den mængde RAM, som bruges af især tunge programmer såsom browsere med mange faneblade åbnet, og LibreOffice.
gtr skrev:Eller hvor meget ram skal computeren have, før man kan installere 64 bit guests på oracle virtualbox?
Jeg plejer at lave beregningen således:
Summen af: Systemkrav for host styresystemet, samt maximum værdien for alle gæste-styresystemer du vil køre samtidigt + summen af krav fra alle tunge programmer du kører samtidigt i både host styresystem og alle aktive gæste styresystemer.
Læg en 10% ekstra til, til alle små-programmernes krav til hukommelse.
Har du mindre fysisk RAM end det du når frem til, så må du enten:
- udskifte RAM i computeren, så den kommer til at få den nødvendige mængde fysisk RAM, eller ..
- bruge en anden computer med mere RAM, eller ..
- ikke bruge mere end typisk max et gæste-styresystem af gangen.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Fredericia
Det kommer an på hvad du skal bruge dem til. Når jeg installerer Ubuntu 14.04 64 bit til uv brug så er 1 Gb rigeligt. Men der anvender vi heller ikke specielt tunge programmer på klienterne.
Det samme kan ikke siges om WIndows7 der er ressourcetungt - der vil jeg sige minimum 2 Gb RAM.
Og jeg har med stor succes installeret Ubuntu server på virtuelle maskiner helt ned til 256 Mb RAM .
Det samme kan ikke siges om WIndows7 der er ressourcetungt - der vil jeg sige minimum 2 Gb RAM.
Og jeg har med stor succes installeret Ubuntu server på virtuelle maskiner helt ned til 256 Mb RAM .
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
Tak for svarene.
lath
Kan du skønsmæssigt svare på, hvis computeren har 4gb ram, og computeren skal bruges almindeligt og 1 virtualbox guest, fx windows, samtidigt, vil du da installere 32 bit eller 64 bit guests?
Under installering af virtualbox guests sætter du 2gb ram for guest?
lath
Kan du skønsmæssigt svare på, hvis computeren har 4gb ram, og computeren skal bruges almindeligt og 1 virtualbox guest, fx windows, samtidigt, vil du da installere 32 bit eller 64 bit guests?
Under installering af virtualbox guests sætter du 2gb ram for guest?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Jeg ville nok stadig installere 64bit og give den 2GB. Ved Ubuntu ville jeg så give den 1GB
-
@gtr
Hvis du vil køre seriøst med virtuelle maskiner så ville jeg anbefale at opgradere computeren til 8Gb - Det er den eneste "rigtige" løsning.
Win7 kan køre med 2 Gb RAM virtualiseret, men det er på ingen måde en "god" oplevelse!
Hvis du vil køre seriøst med virtuelle maskiner så ville jeg anbefale at opgradere computeren til 8Gb - Det er den eneste "rigtige" løsning.
Win7 kan køre med 2 Gb RAM virtualiseret, men det er på ingen måde en "god" oplevelse!
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
Tak for svaret thj.
Det jeg gerne vil høre er, om jeg skal vælge virtualbox guests, der er 32 bit, når computeren har 4gb ram.
Det jeg gerne vil høre er, om jeg skal vælge virtualbox guests, der er 32 bit, når computeren har 4gb ram.
-
- Admin
Du vil næppe kunne mærke forskel, men hvis du kun giver Windows 1GB ram så vælg 32bit, ellers så vælg 64bit.
-
Jeg tror din virtuelle maskine vil maskine samme RAM hastighed som din rigtige maskine.
32/64 bit har noget med virtualiseringen ( indstillinger) at gøre ikke hastigheden.
32/64 bit har noget med virtualiseringen ( indstillinger) at gøre ikke hastigheden.
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
Tak for svar.
Jeg installerede win 7 64 bit som quest med ram sat til 2gb. Men den gik ikke. Øjeblikkeligt blev computerens 4gb brugt.
Når jeg installerer win 7 32 bit som guest, skal jeg da sætte ram til 1 eller 1,5gb?
Bør jeg også installere ubuntu guest med 32 bit versionen?
Jeg installerede win 7 64 bit som quest med ram sat til 2gb. Men den gik ikke. Øjeblikkeligt blev computerens 4gb brugt.
Når jeg installerer win 7 32 bit som guest, skal jeg da sætte ram til 1 eller 1,5gb?
-
- Admin
Er du sikker på de var brugt og ikke blot anvendt til disk cache, begynde maskinen at benytte swap?
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
gtr skrev:Tak for svar.
Du ved godt at du altid kan ændre det, ikke? Altså du kan bare prøve noget, og hvis du synes det var for meget eller for lidt, så ændrer du det bare i den virtuelle maskines indstillinger.
Tak for svarene.
zob
Det kan godt være, det ved jeg ikke, jeg kan ændre ram config for guest'en i virtualbox. Men jeg
kan ikke ændre størrelsen af computerens ram.
Hvis man kan ændre guest'ens ram i virtualbox løbende, kan jeg gøre den mindre. Men da vil det være mere
hensigtsmæssigt at installere win 32 bit.
ajenbo
// Er du sikker på de var brugt og ikke blot anvendt til disk cache
Det må du forklare?
Jeg åbnede 'system monitor' og aflæste 'memory', der sagde 4 ud 4gb anvendt.
'System monitor' siger 'swap not available'.
Jeg installerede 14.04 med default settings, dvs jeg har ikke ændret partitioner, eller andet.
Men installeret med full hdd encryption.
På 12.04 installerede jeg også default, og med full hdd encryption. Her var der en swap. Den kom også
i brug, når 'memory' ikke var fyldt op.
zob
Det kan godt være, det ved jeg ikke, jeg kan ændre ram config for guest'en i virtualbox. Men jeg
kan ikke ændre størrelsen af computerens ram.
Hvis man kan ændre guest'ens ram i virtualbox løbende, kan jeg gøre den mindre. Men da vil det være mere
hensigtsmæssigt at installere win 32 bit.
ajenbo
Det må du forklare?
Jeg installerede 14.04 med default settings, dvs jeg har ikke ændret partitioner, eller andet.
Men installeret med full hdd encryption.
På 12.04 installerede jeg også default, og med full hdd encryption. Her var der en swap. Den kom også
i brug, når 'memory' ikke var fyldt op.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
gtr skrev:...
ajenbo
Det må du forklare?
...
Den Ajenbo næsten helt sikkert mener er at når du kører free kommandoen, så er det du mener som fri RAM næsten helt sikkert ikke det samme som kernen melder ud som fri RAM.
Det må have været forklaret millioner af gange på internettet - fordi alle nybegyndere hopper i fælden(=en forkert fortolkning af "fri plads") med samlede ben. Jeg har også været der - for 15 år siden, i 1999.
Jeg har fundet en side(1) der forklarer noget om emnet og giver nogle gode tips, primært: brug også top og vmstat kommandoerne
(1): http://linuxtipsandtrick.blogspot.dk/2011/11/linux-memory-interpreting-freevmstat.html
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
Hvis du kun giver din VM 2GB ram og du stadig mener at din egen maskine bruger mere må du jo også kunne se hvilke programmer der rent faktisk bruger den resterende hukommelse.
Mht til om du skal vælge 64 eller 32bit til installationen kan jeg kun gentage at hvis du regner med at give maskinen adgang til 2gb+ vil jeg forslå 64bit, ellers 32bit. Det har dog ikke den store betydning som du ser ud til at lægge i det. Jeg ville nok selv installere 64bit uanset, blot for at have adgang til at køre både 64 og 32 bit programmer samt de processer udvidelser der i øvrigt er ved 64bit.
Mht til om du skal vælge 64 eller 32bit til installationen kan jeg kun gentage at hvis du regner med at give maskinen adgang til 2gb+ vil jeg forslå 64bit, ellers 32bit. Det har dog ikke den store betydning som du ser ud til at lægge i det. Jeg ville nok selv installere 64bit uanset, blot for at have adgang til at køre både 64 og 32 bit programmer samt de processer udvidelser der i øvrigt er ved 64bit.