Error: PAE is disabled on this Pentium M

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
ksor
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Re: Error: PAE is disabled on this Pentium M

Indlæg af ksor »

Claus Henriksen skrev:Tippet om firefox-locale-da var klippet fra et tidligere tip til dig. Derfor ingen forklaring.
Og ja, du kan sikkert også finde mange andre gamle tråde herinde der kan hjælpe dig.

Jamen kære Claus og AJenbo, når I skriver sådan er det jo fordi I VED, hvad det handler om !

Hvordan skulle jeg som novice vide, at jeg i denne streng:

sudo apt-get install -y firefox firefox-locale-da icedtea-plugin lubuntu-restricted-extras

hvor MINE tanker jo er på NemID og tilgang til banken - SAMTIDIG får en delstreng - firefox-locale-da - som jeg måske senere kan bruge til noget sprogroderi med menusproget i Firefox.

Jeg bemærker også, at jeg bliver henvist til at læse mere om brugen af terminalen - den grafiske tilgang vil langt bedre tiltrække nye brugere - terminalen 'terminerer' dem i stedet for :P !

Men tråden handler ikke om "modtagelsen af nye" brugere, så ... men jeg er meget villig til at deltage i, at gøre fremtidig "modtagelser" betydelig bedre end min egen har været.
Mvh
KSor, Århus V
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Ha ha. Det var dog utroligt. Er dette en joke? Mener du virkelig du er blevet dårligt modtaget?
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
ksor

Indlæg af ksor »

Claus Henriksen skrev:Ha ha. Det var dog utroligt. Er dette en joke? Mener du virkelig du er blevet dårligt modtaget?

Måske forkert udtrykt, men enhver anden, tror jeg, ville løbe skrigende bort - og hvad værre er, han/hun vil tale med andre om det, til stor skade for det, du formodentlig gerne ville med dit skriv om udbredelsen af linux varianterne.

Tværtimod, har jeg jo flere gange rost netop DIN måde, med den lange programliste m.m., men hvad mener du selv om den med "firefox-locale-da" - den var ikke heldig, set fra en pædagogisk synsvinkel :P :P

Det har ikke være en særlig pædagogisk modtagelse, jeg har fået - og det er noget helt andet !
Mvh
KSor, Århus V
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Mht det med firefox dansk installationen følte jeg blot du utilsigtet gjorde grin med dig selv, så jeg ville ikke køre rundt i det. Men det kan du vist ikke selv se men er derimod igang med at give en ret dårlig anmeldelse af min og andres gratis support.

Jeg må konstatere mine pædagogiske evner og vilje ikke rækker til at supportere dig, så jeg svarer nok ikke længere på dine spørgsmål.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
ksor

Indlæg af ksor »

Claus Henriksen skrev:Mht det med firefox dansk installationen følte jeg blot du utilsigtet gjorde grin med dig selv, så jeg ville ikke køre rundt i det. Men det kan du vist ikke selv se men er derimod igang med at give en ret dårlig anmeldelse af min og andres gratis support.

Jeg må konstatere mine pædagogiske evner og vilje ikke rækker til at supportere dig, så jeg svarer nok ikke længere på dine spørgsmål.

Det er jeg da oprigtig meget ked af at høre.
Mvh
KSor, Århus V
bjasto

Indlæg af bjasto »

> " Det har ikke være en særlig pædagogisk modtagelse, jeg har fået - og det er noget helt andet !"

Du har lige fra starten - i samtlige dine mange mange tråde - været helt ekstremt selvcentreret og kværulantisk.
Jeg troede faktisk, at du blot var en troll og sprang derfor dine indlæg over.
Til gengæld er jeg dybt imponeret over de andres langmodighed i deres besvarelser. Jeg ville være eksploderet for længst.

Bjarne
ksor

Indlæg af ksor »

bjasto skrev:> " Det har ikke være en særlig pædagogisk modtagelse, jeg har fået - og det er noget helt andet !"

Du har lige fra starten - i samtlige dine mange mange tråde - været helt ekstremt selvcentreret og kværulantisk.
Jeg troede faktisk, at du blot var en troll og sprang derfor dine indlæg over.
Til gengæld er jeg dybt imponeret over de andres langmodighed i deres besvarelser. Jeg ville være eksploderet for længst.

Bjarne

Selvcentreret er jeg dog aldrig blevet kaldt, men jeg vil gerne medgive, at kværulant og stædig ofte er blevet sagt.

Her ser jeg nu mere, at jeg vedholdende forfølger et bestemt mål, og det er noget ganske andet.

I har fuldstændig misforstået min tidligere vedholdenhed og her til sidst, hvor det tilsyneladende er gået op i en spids, misforstår i min kritik - det er blot et forsøg på at hjælpen til nye brugere bliver mere på deres præmisser - det er på et helt andet niveau, de skal have det.

Det er rigtig ærgerligt, at det budskab ikke bliver modtaget eller bliver misforstået som negativ kritik - det er jeg ked af.

En troll - slet ikke !
Mvh
KSor, Århus V
walker1

Indlæg af walker1 »

Jeg har fået nøjagtig det problem. Jeg hentede full size Ubuntu 14.04 og forsøgte at boote via USB.
Den tygger temmelig længe, og så ... PAE ikke enabled!
Ingen valg mulig før det, og derefter kun Delete alt Control. :?

Maskinen er fra ca. 2004 og det er en IBM t41. Opgraderet til hele 1 GB RAM, så brugen af PAE er formodentlig aldeles uinteressant.

Hvor henter jeg en dansk 12.04?
Siden her vil jo kun af med 14.04!
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

walker1

Indlæg af walker1 »

Danke Schön. Og dog. Er den på dansk?
Og jeg synes at høre, at 12.04 findes både med og uden PAE, men det fremgår ikke af den liste, der linkes til.

Nu jeg tænker over det. Min anden maskine er fra omkring 2010 (Lenovo S10-2) og er udstyret med en Intel Atom processor. Da jeg ikke sidder ved siden af den, kan jeg ikke flere data lige nu.

Men kan den have samme problem?

I det hele taget lader det til at være temmelig omsonst at skulle tvinges til PAE, når man ikke har brug for det!?

Den kraftigste maskine, jeg bruger i daglig tale på arbejdet har vist 4 GB total. Alt derude kører 32 bit. Company policy.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er ikke som med Windows hvor du skal have en bestemt installations disk for at installere et bestemt sprog. Du vælger selv sproget som første trin i installationen. Dog skal du være forbundet til internettet for at den kan hente alle de nødvendige filerne, det kan dog også gøres efter installationen.

Alt siden Pentium Pro har PAE med undtagelse af en lille serie Pentium 3 maskiner. Spørgsmålet har så været om man skulle understøtte disse maskiner eller alle dem som har 4GB ram og opefter. Hade de valgt PAE fra ville vi i stedet sede med en masse der beklagede sig over at de ikke kunne få fuldt udbytte af deres maskiner.

Hvis din Atom hade haft samme problem ville den også have stoppet inden den kom så langt som du beskriver.

Jeg tror vist du skal have fat i alternative disken for at den ikke er med PAE.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

@walker1. Det kan være at det her også hjælper dig, det løste det for en i en anden tråd:
Du skal skrive "forcepae" og ikke "--forcepae". Hvis ikke det virker så prøv den anden metode:
https://help.ubuntu.com/community/EnablingPAE#Installing_on_Pentium_M_laptop_.28without_forcepae.29
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

ksor skrev:
momsemor skrev:Ellers finder du et system, der understøtter non-pae, f.eks Bodhi Linux
http://www.bodhilinux.com/downloads_desktop.php

Søg i Google på: non-pae Linux

Nu downloader jeg det, men har du nogen erfaring med, om følgende kan derpå:

Netværk
Tilgå Windows shares
Tilgang til bank
Tilgang til e-boks
Findes nogle spil - kabale minestryger o.lign.

EDIT:
Wav, det ser da godt nok vældig flot ud !
men kan det det ovenstående ?

Den kan alt det, ja - det er bare et spørgsmål om opsætning. Du kan bruge synaptic programmet til at installere pakker med.

Desktoppen hedder Enligtenment (Dansk: oplysning, som i Oplysningstiden), og er meget kapabel.
Den kan fungere med så lidt som 16 MB RAM, og lader du den indlæse nogle flere moduler, så den bliver mere behagelig af arbejde med, og så spiser den måske op til en (anslået) 200 MB RAM - du har så en 800 MB til sjov minus det grafikkortet og kernen tager fra RAM.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags