NumLock igen igen

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: NumLock igen igen

Indlæg af AJenbo »

Det var et forsøg på at forklare det via en metafor, lige som med den du kom med at reparere et fly.

Ind til videre har jeg kun set min og Ivans forslag på at få auto start til at virke. Men du må da meget undskylde at vi kommer med løsnings foslag. Har du forsten prøvet om mit forslag virkede?
ksor
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Indlæg af ksor »

AJenbo skrev:Det var et forsøg på at forklare det via en metafor, lige som med den du kom med at reparere et fly.

Ind til videre har jeg kun set min og Ivans forslag på at få auto start til at virke. Men du må da meget undskylde at vi kommer med løsnings foslag. Har du forsten prøvet om mit forslag virkede?

Jamen, jeg har jo også søgt i det engelske forum, og Mama Mia hvor forslagene vælter frem - man glemmer bare, at det også er folk med forskellige version af OS'et og det virker åbenbart HELT forskelligt i de mange forskellige versioner.

Når nu der ER en dialog til at gøre det i, hvorfor så ikke bruge den, og hvis den ikke virker, så find ud af, hvordan det rettes, så vi kan komme videre til det næste - for der er sandelig nok af fejl at tage fat på at rette !

Det er som om der slet ingen styring er i dette projekt.
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Vi kan jo ikke gøre rede for hvad du måtte finde på nettet. For at vide hvad der kan bruges og hvad der ikke kan er det nok nødvendigt at vide hvor forskellen og ligheden mellem Lubuntu og andre udgaver af Ubuntu starter og slutter, jeg vil forslå du holder dig til Lubuntu specifikke løsninger ind til du er blevet mere fortrolig med systemet.

Ideen med at forslå en anden måde at sætte autostart op var nettop for at vi kunne komme videre med problem løsningen. Jeg er ikke bekendt med det program Ivan forslog så jeg kan dårligt forslå noget for at få det til at virke.
ksor

Indlæg af ksor »

"Programmet" numlockx kan slå NumLock knappen ON når det køres (Jeg ved ikke om det er rigtigt udtrykt, men sådan forstår jeg det indtil videre !)

Jeg har prøvet efter ved at køre programmet i lxterminal - det slår NumLock ON !

Det skulle jo gerne ske ved autostart af programmet numlockx !

Jeg ser to problemer her: 1) KAN numlockx overhovedet autostartes, 2) sker det FØR logon dialogen kommer frem på skærmen.

Kan numlockx laves om til (eller er det allerede ?) en "skrivebordskonfigurationsfil", så den kan ligge som et ikon på skrivebordet ?
Mvh
KSor, Århus V
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Edit
Senest rettet af Ivan 28. apr 2014, 16:32, rettet i alt 1 gang.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
ksor

Indlæg af ksor »

Ivan skrev:
ksor skrev:Kan numlockx laves om til (eller er det allerede ?) en "skrivebordskonfigurationsfil", så den kan ligge som et ikon på skrivebordet ?

åben leafpad
kopier eller skriv følgende i den

[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Type=Application
Name=numlockx
Name[da_DK]=numlockx
Icon=
Exec=numlockx
Comment[da_DK]=

Gem filen på dit skrivebord, fx som numlockx der skal ingen filendelse på

Der må være en skrivefejl - JEG har kopieret dit til leafpad - ved 2-klik på ikonet påskrivebordet kommer msgbox:

Invalid desktop entry file: '/home/jbs/Skrivebord/numlockx'
Mvh
KSor, Århus V
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

ksor skrev:
Ivan skrev:
ksor skrev:Kan numlockx laves om til (eller er det allerede ?) en "skrivebordskonfigurationsfil", så den kan ligge som et ikon på skrivebordet ?

åben leafpad
kopier eller skriv følgende i den

[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Type=Application
Name=numlockx
Name[da_DK]=numlockx
Icon=
Exec=numlockx
Comment[da_DK]=

Gem filen på dit skrivebord, fx som numlockx der skal ingen filendelse på

Der må være en skrivefejl - JEG har kopieret dit til leafpad - ved 2-klik på ikonet påskrivebordet kommer msgbox:

Invalid desktop entry file: '/home/jbs/Skrivebord/numlockx'

Virker nu fint her, Ivans fix. Og kopieres det til ~/.config/autostart starter min session fint op med Numlock ON.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
ksor

Indlæg af ksor »

Nå, så må jeg jo prøve igen.

Men det virker altså bare ikke her !
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

For mig er det nødvendigt at højer klikke, vælge egenskaber og sætte hak ud for Udfør under fanen rettigheder. Sådanne filer bør også have endelsen .desktop

De autostart Forslag vi er kommet med er alle på bruger niveauet, hvilket vil sige de først sker efter du logger ind. Jeg kan lige vende tilbage senere med hvordan det kan gøres under system opstarten så den kommer før logind
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Kør denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo leafpad /etc/lightdm/lightdm.conf

Tilføje denne linje til slut i filen:

greeter-setup-script=/usr/bin/numlockx on
ksor

Indlæg af ksor »

AJenbo skrev:Kør denne kommando:

Tilføje denne linje til slut i filen:

Kommunikation er åbenbart en by i Rusland ... men jeg prøver at tyde, hvad du skriver, og forstår det derhen, at:

Den FØRSTE kommando starter redigering af en fil (åh, der var filen, du taler om !) med sti og navnet:

/etc/lightdm/lightdm.conf

Der kommer et TOMT - gentager et TOMT, vindue frem, hvor jeg indsætter den anden kommando du skriver:

... og ja, det bliver jo "til slut i filen", da den jo er tom - gemmer den og genstarter maskinen ...

og SÅ falder flyveren ned !

Nu står den bare og viser Lubuntu-logoet med de 5 prikker under ... og der sker IKKE mere end at prikkerne skifter farve fra blå til hvid og omvendt fra venstre mod højre !

Heller ikke efter flere genstarter !

AJenbo, jeg håber du har en rigtig go' løsning på dette problem, og her vil jeg tillade mig at sætte et "!"
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg skal selvfølgelig begklage at det ser ud til at mit løsnings forslag ser ud til at have brugt dig i et nyt problem. Når det er sagt så er du måske den mest utaknemmelig person jeg nogen sinde har forsøgt at hjælpe. Hvis ikke vi har et perfekt svar på lige nettop det spørgsmål du stiller så begynder du på at skrive side op og ned om hvor dårlige vi er og hvor latterligt projektet er i stedet for at prøve at arbejde sammen med os om at finde en løsning på it problem. Behøves jeg at nævne for dig igen at dette support forum er på frivillig basis og vi blot er andre brugere som gerne vil hjælpe hin anden?

ksor skrev:Kommunikation er åbenbart en by i Rusland ... men jeg prøver at tyde, hvad du skriver, og forstår det derhen, at:

Jeg kan dårligt se hvordan jeg kunne have gjort det mere tydeligt hvad det var du skulle gøre, og du fandt da også fint ud af det.

ksor skrev:Den FØRSTE kommando starter redigering af en fil (åh, der var filen, du taler om !) med sti og navnet

Det er første gang jeg nævner denne fil, måske blander du det sammen med noget andet? Du har da også før fået henvisninger til hvordan man skal køre en kommando for at redigere en fil uden at lave et stort nummer ud af det, så hvorfor nu?

ksor skrev:Der kommer et TOMT - gentager et TOMT, vindue frem, hvor jeg indsætter den anden kommando du skriver:

... og ja, det bliver jo "til slut i filen", da den jo er tom - gemmer den og genstarter maskinen ...

Hvis du mener det virker underligt at filen er tom, hvorfor fortsætter du så uden at spørge om det er meningen?

ksor skrev:Nu står den bare og viser Lubuntu-logoet med de 5 prikker under ... og der sker IKKE mere end at prikkerne skifter farve fra blå til hvid og omvendt fra venstre mod højre !

Heller ikke efter flere genstarter !

AJenbo, jeg håber du har en rigtig go' løsning på dette problem, og her vil jeg tillade mig at sætte et "!"

Selvfølgelig har jeg det. Vendt lige her mens jeg teste, så skriver jeg et nyt indlæg når jeg syndes den er klar.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Når den hænger ved opstarts skærmen så tryk ctrl+alt+f2 det burde bringe dig til en terminal hvor du kan logge ind med dit brugernavn og din adgangskode.

her efter køre du følgende kommando:

sudo rm /etc/lightdm/lightdm.conf

Du kan så trykke ctrl+alt+del for at genstarte, eller gøre det ved at køre denne kommando:

sudo reboot

Når systemet så er oppe at køre at prøv igen at køre:

Hvis filen så er tom skal der indsættes følgende 2 linjer:

[SeatDefaults]
ksor

Indlæg af ksor »

AJenbo skrev:Jeg skal selvfølgelig begklage at det ser ud til at mit løsnings forslag ser ud til at have brugt dig i et nyt problem.
.
.
Selvfølgelig har jeg det. Vendt lige her mens jeg teste, så skriver jeg et nyt indlæg når jeg syndes den er klar.

Det lyder rigtig, rigtig godt, idet jeg nu lige havde fået næste alt andet "i spil" til at køre rigtigt - og DET er jo herligt.

Jeg venter spændt, og fuld at taknemmelighed.
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ved ikke om du overså det men jeg har allerede skrevet det næste indlæg.