Findes en nem Lubuntu ?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
ksor
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Re: Findes en nem Lubuntu ?

Indlæg af ksor »

Claus Henriksen skrev:
ksor skrev:
Claus Henriksen skrev:Har ikke prøvet e-boks. Ellers ja.

Hvilke programmer bruger du til de forskellige ting jeg nævner ?

Har du også NumLock tl ON efter re-boot ?

.. og det er Lubuntu 12.04 ?

ksor skrev:Kommunikere med andre som har Skype - audio og video

http://www.skype.com/da/download-skype/skype-for-linux/
ksor skrev:Bruge e-mail

apt-get install -y thunderbird thunderbird-locale-da
ksor skrev:Gå på netbank med Nemid

apt-get install -y firefox firefox-locale-da icedtea-plugin lubuntu-restricted-extras
ksor skrev:Tilgå den offentlige e-boks

Firefox virker vist, men der skal vist fifles med pdf læsning. Det har Anders en løsning på her:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=16854&start=15
ksor skrev:Surfe på Internet

Firefox
ksor skrev:Spille kabale, Minestryger og lign.

apt-get install -y aisleriot
ksor skrev:Det skal være nemt at sætte op !.

Det er det jo.
ksor skrev:Det skal være stabilt at bruge !.

Du får ikke noget der er mere stabilt, ganske enkelt !!!

Jeg har ikke rodet med Numlock. og 12.04 er den seneste stabile LTS version. Kan ikke anbefale 14.04 før om et par måneder.

Nu vil jeg prøve dine forslag i begge versioner - jeg er meget varm på Lubuntu 14.04's hastighed og Brugerfjæs - så må jeg sgu' vente de måneder og bruge den tid til at komme mere ind i "stoffet" !

Du skal have mange tak for dine forslag ;-))
Mvh
KSor, Århus V
ksor

Indlæg af ksor »

Ivan skrev:Forresten prøv lige
sudo leafpad /etc/xdg/lubuntu/lxdm/lxdm.conf
ændre #numlock=0 to numlock=1

Nej desværre - det giver ikke NumLock ON i hverken Lubuntu 12.04 eller 14.04 :-((
Mvh
KSor, Århus V
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

ksor skrev:Nu vil jeg prøve dine forslag i begge versioner - jeg er meget varm på Lubuntu 14.04's hastighed og Brugerfjæs - så må jeg sgu' vente de måneder og bruge den tid til at komme mere ind i "stoffet"

Hmm. Du er vist ikke rigtig nybegynder, kan man se, så hvorfor ikke bare køre videre med 1404, hvis den umiddelbart virker for dig? :twisted:
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
ksor

Indlæg af ksor »

Claus Henriksen skrev:
ksor skrev:Nu vil jeg prøve dine forslag i begge versioner - jeg er meget varm på Lubuntu 14.04's hastighed og Brugerfjæs - så må jeg sgu' vente de måneder og bruge den tid til at komme mere ind i "stoffet"

Hmm. Du er vist ikke rigtig nybegynder, kan man se, så hvorfor ikke bare køre videre med 1404, hvis den umiddelbart virker for dig? :twisted:

Jow, jeg er novice i dette Lubuntu/Ubuntu-shit, men jeg har haft med IT at gøre i mere end 30 år - og jeg gider ikke bøvle mere med "børnesygdomme" pga. dårlig projektstyring - og det lider dette "projekt" desværre rigtig meget af.
Jeg forstår godt de folk, som er tændte og aktive i miljøet, ikke kan forstå den holdning. Det er som om at man i dag mere kører efter reglen: Jeg har ikke tid at lave det rigtigt, så opdager nogen problemet, må jeg tage tiden og lave det om - bare se på logon proceduren til dette forum - en simpel velkendt funktion - den har ikke virket i måneder, og ingen tager sig af det - man får da noget øvelse i at logge sig på ( min kan nemlig ikke holde mig logget på mellem besøgene !)

Nå, men videre ... take it or leave it, og den her Lubuntu 14.04 ser sgu' interessant ud ;-)) ... og så springer jeg jo ud i det igen, igen, igen ... du kan jo ikk' la' være, som min kone siger !
Mvh
KSor, Århus V
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

ksor skrev:- bare se på logon proceduren til dette forum - en simpel velkendt funktion - den har ikke virket i måneder, og ingen tager sig af det - man får da noget øvelse i at logge sig på ( min kan nemlig ikke holde mig logget på mellem besøgene !)

Jeg havde det samme problem engang - og jeg fandt ud hvorfor.
Det var en indstilling i min browser, som slettede alle cookies når den lukkede ned.

Log on virker aldeles glimrende på min maskine - og gjort det i rigtig lang tid, så måske du har et behov for lige at tjekke dine browser-indstillinger ud?
Du skal måske så vidt jeg husker det i Firefox sætte "ubuntudanmark.dk" på en cookie whitelist ved at skrive navnet og så trykke på en Tillad-knap. Tillad-for-session knappen er mere restriktiv end tillad.

Husk også at glemme at logge ud, for ellers slipper du ikke for at skulle logge ind igen, fordi at logud funktionen sletter session cookien.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
ksor

Indlæg af ksor »

Claus Henriksen skrev:Har ikke prøvet e-boks. Ellers ja.

Du navner i dit lille skriv om Ubuntu, at "den gode bruger" bør indrapportere alle fejl på "launchpad.com" !

Den side har da ikke noget med det at gøre - den vil tilsyneladende sælge mig et domæne !

Kan du angive en anden adresse, hvor man kan indrapportere fejl - jeg vil gerne se, hvordan det ser ud, og finde ud af, hvordan man gør ;-))
Mvh
KSor, Århus V
Claus Henriksen
Forfatter

Ah. Det er selvfølgelig launchpad.net ;)
Mere specifikt https://launchpad.net/ubuntu/+source/linux
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Er de begyndt at acceptere fejlmeldinger på folks eget sprog, eller kræver det stadig fremmedsprog (Hvilket er grunden til jeg ikke indrapporterer noget som helst)
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
Claus Henriksen
Forfatter

Ved det ikke - de par fejl jeg selv har rapporteret var på engelsk.
ksor

Indlæg af ksor »

Claus Henriksen skrev:Ah. Det er selvfølgelig launchpad.net ;)
Mere specifikt https://launchpad.net/ubuntu/+source/linux

Fint, det prøver jeg !
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Lubuntu 12.04 er ikke længere understøttet (det er ikke en LTS lige som Ubuntu 12.04), der for bør du vælge Lubuntu 14.04 som er en LTS, det vil sige den er undersøttet frem til april 2019, på det tidspunkt skal du så have opgraderet til enten 16.04 eller lave en ny installation med 19.04.

Omkring Ubuntu vs Lubuntu så vil nogle af dine ønsker være lettere i Ubuntu, men begge kan klare det og som du nok har oplevet kræver Lubuntu langt mindre af maskinen, hvilket kan være en fordel når der er tale om en ældre maskine.

Mht til numlock problemet, så starter de fleste moderne computer med den slået til. Det kan være du kan ændre det i BIOS til at den starter med den slået til så du ikke behøves at rode med at gøre det i Lubuntu. Jeg tror problemet med den grafiske autostart muligvis er at det kun er til grafiske programmer hvilket numlockx ikke er.

Omkring forummets log ind funktion så var det ikke den, men det at sende en ny adgangskode der er problemer med. Det er desværre et problem der er opstået mellem sammenlægningen af log ind systemet i WordPress og phpBB. Hvis ikke du selv kan fikse det syndes jeg ikke det er rimeligt at du på står at det skulle være simpelt at gøre. Desuden er der jo tale om frivilligt arbejde.

Tilsidst så er det ikke længere nødvendigt med min løsning for at få e-boks til at virke.
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

AJenbo skrev:Lubuntu 12.04 er ikke længere understøttet (det er ikke en LTS lige som Ubuntu 12.04), der for bør du vælge Lubuntu 14.04 som er en LTS, det vil sige den er undersøttet frem til april 2019

Lubuntu 14.04 er understøttet i 3 år (grunden til den kortere support skulle være de ændringer der er ved at ske i LXDE med hensyn til QT)
https://wiki.ubuntu.com/TrustyTahr/ReleaseNotes/Lubuntu
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.