@Dan
Jeg er Ubuntu bruger årg. 14. april 2014 - Startede med version 12.04 - som jeg kørte i 5 dage. D. 18.04 udkom version 14.04 som jeg installered "rent" dvs valgte den option at installationen slettede hvad der lå i forvejen ( 12.04 ). En såkaldt clean install. Det forløb enkelt og hurtigt.
Udover det bøvl det gir' at være ny Ubuntu bruger, lære termerne osv, har selve systemet som sådan ikke bøvlet/fejlet. Om du skal sige farvel til windows - kan jeg ikke svare på - men ud fra min egen oplevelse af Ubuntu vil jeg vurdere at risikoen er til stede. Det er altså ret fedt og henvender sig til brugeren på en langt mindre angst-provokerende måde, so to speak, end microsoft windows. Det føles trygt at bruge.
En anbefaling vil dog være at du starter på en maskine ( hvis muligt ) hvor du har "råd" til at eksperimentere og ikke skal sidde i frygt for at miste billederne fra ferien med svigermor
.
Men summasummarum - jeg har kun én ærgrelse og det er, at jeg for hylen da ikke har gjort det noget før. Jeg installerede Ubuntu på to maskiner som næsten aldrig blev brugt pga ms-windows sløvende effekt på ydelsen. Nu kører de begge "thuhejhvordetgår".