Trin for trin guiden - UEFI Boot

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Trin for trin guiden - UEFI Boot

Indlæg af thj01 »

Måske vil det også være på sin plads at få noget med omkring denne farisæer.

Jeg har en arbejdspc, hvor EFI boot ikke kan slås fra, men hvor det er muligt at lave legacy-boot på. Og den har voldt mig en del problemer - INDTIL jeg begyndte at tænke mig om. Jeg kunne ikke installere 12.04.4, 13.10 eller 12.04 uden at rende ind i problemer.

En af problemerrne var at det image som min arbejdsplads har lagt på er lavet i legacy mode - og så går det galt hvis man booter sin USB pen i UEFI-mode.. SÅ kan Ubuntu ikke finde windows7 under partitionering eller under oprettelse af GRUB.

Så har man det skal man sikre sig at man installere Ubuntu på samme måde som windows7/8 - så kører processen.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Trin for trin guiden - UEFI Boot

Indlæg af AJenbo »

Hvis man har en UEFI kan den ikke slåes fra for så har man ikke noget bundkort, men nettop som med det dit bundkort skriver så kan mange af dem sættes til at boote i en BIOS kompatibel tilstand. Bundkort der skriver andet lyver.

Det kunne være rigtig godt med en gennemgående guide, men problemet er at det er svært for et enkelt individ at få et overblik over landskabet som det er i dag.

På arbejde har jeg adgang til en del W8 laptops så hvis nogen (inden slutningen af maj) skriver en guide skal jeg gerne være behjælpelig med at teste boot fra DVD/USB på udstillingsmaskinerne. Jeg forslår dog at vi holder os til 14.04, den har den bedste suport af SecureBoot og jeg har svært ved at se hvordan andre udgaver er særlig relevante mht. til ny installering på bruger maskiner.