x.org grafik device driver problemer i Ubuntu 14.04 (nVidia)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

x.org grafik device driver problemer i Ubuntu 14.04 (nVidia)

Indlæg af lath »

Er der andre end mig der har knas med nvidia grafikkort i Ubuntu 14.04 LTS?

Jeg har et nVidia Geforce grafik kort (passivt kølet)
Uddrag fra resultatet af:

Kode: Vælg alt

sudo lspci -v -nn

01:00.0 VGA compatible controller [0300]: NVIDIA Corporation G86 [GeForce 8400 GS] [10de:0422] (rev a1) (prog-if 00 [VGA controller])
Subsystem: NVIDIA Corporation Device [10de:0523]
Flags: bus master, fast devsel, latency 0, IRQ 46
Memory at fd000000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16M]
Memory at d0000000 (64-bit, prefetchable) [size=256M]
Memory at fa000000 (64-bit, non-prefetchable) [size=32M]
I/O ports at dc00 [size=128]
[virtual] Expansion ROM at fe9e0000 [disabled] [size=128K]
Capabilities: [60] Power Management version 2
Capabilities: [68] MSI: Enable+ Count=1/1 Maskable- 64bit+
Capabilities: [78] Express Endpoint, MSI 00
Capabilities: [100] Virtual Channel
Capabilities: [128] Power Budgeting <?>
Capabilities: [600] Vendor Specific Information: ID=0001 Rev=1 Len=024 <?>
Kernel driver in use: nvidia

... som giver noget knas.

• noveau, Open source device driveren til nVidia grafikkort glemmer at opdatere skærmen. Kun når musen kører hen over skæmen bliver den opdateret.
    Der sker typisk kun inde i tekstbokse, eller i lister, så måske er det en bug inde i GTK+?
  • Den properitære binære nVidia driver: 331.38 fra nvidia-331-updates (properitær) ser ud til at genstarte - dog uden at X.org går ned (det er vist nok noget med at det er en ny feature der blev indført for nogen tid siden - meget praktisk).
    Det der sker at der pludselig bliver sort skærm, så noget harddisk aktivitet og skærmen kommer så op igen.
    Skærmen er sort i noget der ligner 2 sekunder.
  • Jeg er lige skiftet til 331.38 fra nvidia-331 (properitær, testet). Det kunne være at update udgaven ikke var testet eller ikke testet særlig godt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath

Kernel Oops BUG=UUIID + kan ikke gemme til harddisk.

Indlæg af lath »

Titlen + det faktum at det er helt umuligt at gemme indholdet af et screenshot af kernel Oops fejlen gør at titlen kan oversættes til:
Din harddisk er død!

Nu har jeg heldigvis mere end 1 harddisk - bare ikke en i 3,5" størrelse som den der lige stod af idag. Den har så også tjent mig godt i hele 5 års driftstid (+ 5 år uden at være i drift), hvilket må sige at være fænomenalt godt for en mekanisk harddisk.
Jeg tror SSD æraen begynder ca nu - eller kortest mulig tid efter nyindkøb af ny CPU+RAM+bundkort til en desktop PC.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
Martin Jørgensen
IRC nickname: Martinjo84

Re: x.org grafik device driver problemer i Ubuntu 14.04 (nVi

Indlæg af Martin Jørgensen »

SSD er fremtiden :)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg er tilbøjelig til at sige at harddiske er fortiden :-P
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
IRC nickname: Blueeyez

Indlæg af Blueeyez »

Så sidder man her og har lige skiftet en 2.5" ide hdd :D
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk
nsl
IRC nickname: nsl

Indlæg af nsl »

Jeg har lige installeret en SSHD, men har endnu ikke lavet tests på den .. er først ved at komme lidt på plads i 14.04-omgivelserne :-)
SSHD er jo ikke så hurtig som en ren SSD, men hvis man mangler plads også, så er det måske et bud?
./nick :-)
Brugeravatar
Martin Jørgensen
IRC nickname: Martinjo84

Indlæg af Martin Jørgensen »

Jeg synes personligt ikke at en SSHD er pengene værd.

Når man først har kørt med SSD går man aldrig tilbage :)
lath

Tilbage igen! (var: x.org grafik device driver p...)

Indlæg af lath »

Først:
Hvor er jeg dog glad for at jeg meget tit tager backups! :D
Det er ikke et spørgsmål om en harddisk går i udo, men hvornår den går i udo.

Jeg vil lige skrive at jeg er tilbage igen via min netbook - og det føles lidt rigeligt småt: 10" skærm, 1/2 længde tastatur, og jeg har opgraderet dens RAM fra 1 GB til 2 GB - men jeg skal stadig passe meget på at køre store RAM forslugne programmer.
Jeg har et projekt: brug min 20" skærm ASAP, så snart jeg har kopieret hele min backup (ca 60 GB) over på netbook PCen.

Jeg er meget agresssiv med at lukke faneblade og køre GC (Garbage collection)+CC+"Minimize memory" i Firefox's about:memory, hvilket hjælper meget.
Jeg regner med at sætte en ulimit på Firefox. Dermed, så vil kernen køre Out Of Memory (OOM) algoritmen mod Firefox, hvis den bruger for meget RAM - det er trods alt bedre end at samme OOM algoritme begynder at lægge programmer ned i flæng.

Jeg kunne ikkeLubuntu 14.04 til at virke - der er desværre nogle grumme fejl så som at programmer vises uden for det synlige område af skærmen, og at programmer ikke kan gøres mindre så en Ok knap kan gøres synlig, så jeg kan trykke på den.

Så min netbook kører altså Fedora 20.1 LXDE spin, som bare virker.

/Lars
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Tilbage igen! (var: x.org grafik device driver p...)

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:Jeg kunne ikkeLubuntu 14.04 til at virke - der er desværre nogle grumme fejl så som at programmer vises uden for det synlige område af skærmen, og at programmer ikke kan gøres mindre så en Ok knap kan gøres synlig, så jeg kan trykke på den.

hol alt nede og træk vinduet med musen
lath

Re: Tilbage igen! (var: x.org grafik device driver p...)

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:
lath skrev:Jeg kunne ikkeLubuntu 14.04 til at virke - der er desværre nogle grumme fejl så som at programmer vises uden for det synlige område af skærmen, og at programmer ikke kan gøres mindre så en Ok knap kan gøres synlig, så jeg kan trykke på den.

hol alt nede og træk vinduet med musen

Jeg er på Xubuntu 14.04 LTS nu (kunne ikke undvære apt-get &friends) på min netbook, som har Intel grafikkort.

Jeg fik også shoppet en 240 GB SSD.
Det er en OCZ Vertex 460: http://ocz.com/consumer/vertex-460-sata-3-ssd

/Lars