Hej
Denne tråd tager udgangspunk i dette indlæg fra HOL.dk hvor jeg startede med at spørge:
http://hol.dk/traad.aspx?tid=422866&fid=14
Inden i svare må i gerne lige skimte tråden da det par forsøg allerede er blevet gjort for at få det til at virke.
Jeg er lige begyndt at rode lidt med linux for første gang. Jeg hentede Ubuntu 7.10 x86 (ikke 64bit) og det var jo faktisk bare plug and play, alt installation gik fint. Men jeg kan kun køre 1024*768, og det ser ret dumt ud når jeg har en Dell 2007wfp der har en opløsning på 1680*1050. Hvis jeg forsøger at ændre opløsnigen i menuen under GFX/skærm bliver skærmen til rene farver og jeg kan intet se. Den bruger PT Vesa drivers som linux selv har valgt. I "begrænsede drivere" får jeg bare at vide at mit hardware ikke behøver begrænsede drivere.
Hvis jeg forsøger at skifte drivere til andet end Vesa går mit system helt ned til max at ville trække 800x600 (Har kun prøvet ATI der er indbygget i Ubuntu)
Tråden slutter med at jeg får at vide jeg skal have andre drivers til at kunne køre 1680x1050 end Vesa. På kort sigt ønsker jeg bare at få mit system til at kunne køre med en ordenlig opløsning. Men på længere sigt vil jeg da gerne lege lidt med de graffiske ting man kan sætte til i Ubuntu og måske se hvor mange spil jeg kan få til at virke.
Dette er mit system: | AMD X2 5000+ @ 3,26GHz | ATI HD3870 512mb | ASUS M2R32-MPV | 2*1Gb Crossair XMS2 PC6400 | 500Gb Samsung Spinpoint T166 | 500W SHG PSU 15+18A @ 12V |
På forhånd tak for hjælpen.
(Er helt ny, så hvis jeg skal lave noget i terminalen osv skal jeg have at vide præcist hvad jeg skal skrive.)
Problemer med opløsning/driver
-
- Geografisk sted: Odder
Problemer med opløsning/driver
| AMD X2 5000+ @ 3,26GHz | ATI HD3870 512mb | ASUS M2R32-MVP | 2*1Gb Crossair XMS2 PC6400 | 500Gb Samsung Spinpoint T166 | 500W SHG PSU 15+18A @ 12V |
-
Re: Problemer med opløsning/driver
Prøv ati's hjemmeside, der er downloads og ret udførlige beskrivelser til indtastninger i terminalvindue. http://ati.amd.com/support/driver.html, jeg kunne desværre ikke selv få det til at virke, men mit grafikkort er heller ikke magen til dit, så det kan være du har bedre held med det.
-
Problemet er at ATI ikke har HD3870 på deres oversigt over drivere til Linux endnu. Så kan ikke rigtigt hente hjælp den vej.
| AMD X2 5000+ @ 3,26GHz | ATI HD3870 512mb | ASUS M2R32-MVP | 2*1Gb Crossair XMS2 PC6400 | 500Gb Samsung Spinpoint T166 | 500W SHG PSU 15+18A @ 12V |
-
- IRC nickname: mpih
- Geografisk sted: Århus
Ja, det ser ikke ud til, at Ati har en fungerende driver til dette kort. ATI er heller ikke ligefrem kendt for sine gode og mange Linux drivere, som du rigtigt nok skriver
Det ser dog ud til, at en gut fandt en måde at få det til at virke på her. Du skal dog vide, at det han gør, virkelig kan ødelægge dit system. Han advarer selv:
Men det ser desværre ud til, at det er prisen som skal betales, hvis du vil have 3D acceleration enabled på din computer - indtil der kommer en ordentlig driver i pakkearkiverne.
Det ser dog ud til, at en gut fandt en måde at få det til at virke på her. Du skal dog vide, at det han gør, virkelig kan ødelægge dit system. Han advarer selv:
Alright, here's your mini-howto that'll most certainly mess up some Xorg libs until you do pretty much just as much hassle later on (like... months from now) to correct it (but by then everyone will probably upgrade to the April release which should really OWN!).
...
I in no way warranty this procedure. Do it at your own risk. You are, in fact, overwriting some stuff that Xorg ships with in order to attain some 3d accel. That's not the end of the world but... once "official" support arrives (via repos, that is) I highly suggest reinstalling Xorg and/or just formatting. April's release would be good timing, IMO.
Men det ser desværre ud til, at det er prisen som skal betales, hvis du vil have 3D acceleration enabled på din computer - indtil der kommer en ordentlig driver i pakkearkiverne.
-
Det kunne godt nok se ud somom der ikke er meget håb før april... Det kan være jeg bliver nød til at beholde XP indtil da så, kan ikke klare at arbejde med 1024x768 på min widescreenskærm. Det kan godt være jeg prøver det der farlige som helt sikkert ødelægger det hele for at se om der skulle være håb. Så må jeg bare undvære 3D ser det ud til. Har ikke lavet så meget ved Ubunbu endnu så det værste der kan ske er jeg skal installere forfra, self ikke sjovt, men trods alt mindre arbejde end hvis jeg skulle gøre det med mit XP.
-
Hvis den så kommer til april, de har stadig ikke engang lavet en Vista driver til mit A9250 kort, så det må lægge og hygge sig lidt i kassen endnu, ingen aeros tema på det
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Hyl.dk skrev:Det kunne godt nok se ud somom der ikke er meget håb før april... Det kan være jeg bliver nød til at beholde XP indtil da så, kan ikke klare at arbejde med 1024x768 på min widescreenskærm. Det kan godt være jeg prøver det der farlige som helt sikkert ødelægger det hele for at se om der skulle være håb. Så må jeg bare undvære 3D ser det ud til. Har ikke lavet så meget ved Ubunbu endnu så det værste der kan ske er jeg skal installere forfra, self ikke sjovt, men trods alt mindre arbejde end hvis jeg skulle gøre det med mit XP.
Hvis du alligevel skal til at "lege" og leve livet på den sjove måde, hvorfor så ikke bare teste Hardy Heron, 8.04, allerede nu?
Kode: Vælg alt
sudo update-manager -d
Her får du mulighed for at installere nuværende Alpha-udgave af Ubuntu 8.04. Jeg mener det er Alpha 5 der er den seneste. Det værste, der kan ske er at skidtet virker, ellers skal du jo gen-installere alligevel, hvis noget går galt.
Jeg har selv kørt med 8.04 siden Alpha 1 udkom og systemet er stabilt og dejligt at arbejde med. Prøv det.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
@ Jimmyfj
Takker det er det bedste råd jeg har fået indtil videre, der var godt nok et par "errors" under vejs. Men da det bootede så det hele ud til at virke og vigtigst af ALT JEG HAR FÅET 1680x1050 opløsning som jeg ville have det! Jeg ville så lyve hvis jeg sagde at alt var godt. De drivers den gerne vil installere til mit graffikkort kan jeg ikke få til at virke da det går galt hver gang den forsøger at installere. Derudover der der en "desktop-applet" som ligger under updates, men det vil heller ikke smides ind. Selve systemet i sig selv virker dog glimrende og jeg har ikke oplevet nogle problemer endnu. De drivere der er til mit GFX nu er i hvert fald bedre end før for nu trækker jeg ikke lange haler efter hvert vindue jeg flytter. Alt i alt en positiv oplevelse, jeg ser frem til den endelige version kommer ud så jeg evt også kan få 3D og div til at fungere.
Takker for hjælpen til alle. Nu har jeg i det mindste et Ubuntu jeg kan bruge indtil der kommer noget drivere til GFX eller Ubuntu kommer i den endelige nye udgave.
/Niels
Takker det er det bedste råd jeg har fået indtil videre, der var godt nok et par "errors" under vejs. Men da det bootede så det hele ud til at virke og vigtigst af ALT JEG HAR FÅET 1680x1050 opløsning som jeg ville have det! Jeg ville så lyve hvis jeg sagde at alt var godt. De drivers den gerne vil installere til mit graffikkort kan jeg ikke få til at virke da det går galt hver gang den forsøger at installere. Derudover der der en "desktop-applet" som ligger under updates, men det vil heller ikke smides ind. Selve systemet i sig selv virker dog glimrende og jeg har ikke oplevet nogle problemer endnu. De drivere der er til mit GFX nu er i hvert fald bedre end før for nu trækker jeg ikke lange haler efter hvert vindue jeg flytter. Alt i alt en positiv oplevelse, jeg ser frem til den endelige version kommer ud så jeg evt også kan få 3D og div til at fungere.
Takker for hjælpen til alle. Nu har jeg i det mindste et Ubuntu jeg kan bruge indtil der kommer noget drivere til GFX eller Ubuntu kommer i den endelige nye udgave.
/Niels