Kode: Vælg alt
klaus@klaus-desktop:~$ gnome-disk-utility
gnome-disk-utility: kommando ikke fundet
klaus@klaus-desktop:~$
klaus@klaus-desktop:~$ gnome-disk-utility
gnome-disk-utility: kommando ikke fundet
klaus@klaus-desktop:~$
NickyThomassen skrev:Blueeyez skrev:Jeg har hurtigt kunnet vurdere om en harddisk skulle udskiftes med Hard Disk Sentinel PRO og endda i god tid før det faktisk gik helt galt og dermed undgået at tabe data, eller undgået at benytte en beskadiget harddisk som jo vil påvirke ens computers cpu og ram forbrug, men da os få betydning for ens data.
En harddisk har sin egen controller, som står for alt det praktiske omkring harddisken. Det er uden betydning for computeren, om den er ved at stå af eller ej, når man snakker CPU og RAM.
Som Anders nævner, så kan Hard Disk Sentinel (åbenbart??) ikke andet, end at vise noget tekst pænt. Selv på en god dag, virker det underligt, at betale penge for det. Det følgende er et eksempel på, hvordan SMART data ser ud
Den eneste linie der skal kigges efter, erKode: Vælg alt
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED
Så længe den er PASSED, så burde harddisken kunne bruges uden den store risiko
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/global/html/about/whitepaper07.html
[EDIT]
Programmet skal installeres først, da det ikke er standard. Det kan gøres ved at åbne en terminal, og indtaste[/EDIT]Kode: Vælg alt
sudo apt-get install smartmontools
I Linux, for at se SMART data, åbnes en terminal, og der køres følgende kommandoKode: Vælg alt
sudo smartctl -a /dev/sd*
Stjernen * udskiftes med et bogstav, for det drev SMART gerne vil ses for. Den første harddisk er a, den anden b, tredje c osv osv.
Blueeyez skrev:En anden ting, kan jeg via terminalen og hvis, så hvordan formatere en harddisk men gøre det hvor den overskriver al dataen? (De måder jeg førhen har fundet har benyttet hurtig formatering)
sudo if=/dev/zero of=/dev/sdX
Blueeyez skrev:Har dog ikke erfaringer med hvordan ubuntu virker på en beskadiget harddisk
AJenbo skrev:Blueeyez skrev:En anden ting, kan jeg via terminalen og hvis, så hvordan formatere en harddisk men gøre det hvor den overskriver al dataen? (De måder jeg førhen har fundet har benyttet hurtig formatering)Kode: Vælg alt
sudo if=/dev/zero of=/dev/sdX
Blueeyez skrev:Har dog ikke erfaringer med hvordan ubuntu virker på en beskadiget harddisk
Jeg har flere gange oplevet at Ubuntu er i stand til at tilgå en disk og kopiere alle filer hvor Windows helt giver op eller siger den ikke er formateret.
dd if=/dev/urandom of=a.log bs=1M count=2
man dd
sudo smartctl -H /dev/sda