Først og fremmest 1000 tak for noget der virker som et fantastisk fora !
MIn første oplevelse med Ubuntu er et dødt netværkskorlasht som pt ikke vil "genoplives (jeg er stadig fortrøstningsfuld)
Jeg skal jo have Ubuntu til at fungerer i en verden ano 2014 så der er en stribe programel og applikationer som bare skal virke (flash- nemID- noget serverkontakt- listen forlænges i takt med opdagelser
Jeg kigger så på https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/23/trin-for-trin-guiden/#grafisk_metode
og det ruller fint- eller det gør det så indtil "Trin 3 : Installer nødvendige Drivere, Codecs, Plugins, Java og Flash"
hvor der listes div pakker der skal installeres " icedtea-7-plugin, ubuntu-restricted-extras, vlc-plugin-pulse, ttf-mscorefonts-installer og totem-plugins-extra"
hvis jeg klikker på link så vil den jo gerne vide hvilket program linket skal eksekveres i - og jeg ville jo gerne bruge software centeret... Men hvor i fil strukturen gemmer det sig?? I DONT KNOW- IM NEW !! nå men jeg kan jo copy/paste så det gør jeg så med "icedtea-7-plugin" her er plugin endelsen vigtig ellers stilles jeg overfor et valg som jeg ikke har forudsætninger for at træffe. Men det gjorde jeg heldig vis
Næste link "ubuntu-restricted-extras" den finder jeg også via C/P og så bliver det igen anstrængende !! Nu vil maskinen at jeg FJERNER "libac codec library" & "libav utility library" (jeg er sikker på at modtage hjælp til dette så det gemmer jeg lidt )
Næst i rækken "vlc-plugin-pulse" findes tror jeg- ihvertifald er valget nu remove istedet for install
NÆSTE ! "ttf-mscorefonts-installer" det spiller men jeg ved reelt ikke hvad jeg installerer. Formoder det er noget skriftprogramel der gør at ubuntu kan vise div fonte korrekt - men det irriterer mig ikke at vide hvad det EGENTLIG er jeg roder med ... (jeg ved godt at en WIN installation indeholder 1000 ting jeg ikke ved en dyt om den indeholder men nu er vi jo i LINUX land som skulle være tilpasseligt til den enkelte bruger og og og og - superlativerne mangler ikke der ude i WWW. men jeg har bedre adgang til oplysninger om reperation og service af det hydrauliske system på en gammel citroen opfundet før computeren end jeg har på noget "tilpasseligt" OS på selvsamme computer )
Hvorfor skal jeg iøvrigt indtaste min kode hver gang jeg vil installerer en stump software i samme session ... ???
Og hvorfor er tandhjulet oppe i højre hjørne af panelets menu på engelsk når alt andet er på dansk ???
Nå men jeg er stadig PÅ. Og flyver glad og fro videre i projektet :
Trin 4 : Installer ekstra programmer
Ohh nu strammer det til !
startupmanager findes ikke i en søgning (fair enough at alle guides ikke kan vedligeholdes men skal der findes noget ?? )
aptitude !! Øhh terminal baseret pakke håndterer jeg skal vel fordælen ikke i terminalen og hvis så forhåbentlig kun sjældent, GUI må være vejen ...Jeg husker stadig den gysen det gav de jeg hoppede fra min commodore 64 til Mac i hmmm 1990 REVOLUTION !!
NOTE to self "positiv tænken-positiv tænken"...
sysinfo : tja foreslået af dette fora tænker jeg " det skal jeg nok bruge" så det ryger på HD
p7zip : der dukker 2 op - jeg vælger begge, ZIP er vigtig og skal bruges meget så meget ved jeg da
acidrip: den napper vi også ...
rar : hmmm kan p7zip ikke håndterer RAR filer ... ??
gparted: partitionering - det kan godt på sigt vise sig brugbart
Nå listen rulles igennem og nu tjekker vi så lige java hos skat !! jojo der kommer nemID billed dog skal jeg lige tage hånd om en sikkerheds meddelelse omkring NETS ... noget HTTPS som ikke er autoriseret..
Men java spiller så skal vi bare have FLV filer til at køre ..nogen viser billed og lyd andre kun lyd og nogle gør intet ... Noget CODEC pakke ??
Og kontakt til min synology NAS - men det roder jeg lige med
Jeg tror stadig på projektet - men hvis de der links kunne eksekveres (hvor i fil hirakiet er software center) så ville det være lidt nemmere for de næste der tager turen vha guiden ... TAK ...
og så var der lige "libac codec library" & "libav utility library"
Glæder mig til at tage del i Ubuntu glæder vha dette fora
En NYBEGYNDERS frustrationer
-
- Forfatter
- IRC nickname: Blueeyez
Re: En NYBEGYNDERS frustrationer
Er ikke selv en haj til linux, men kan vi lige tage et trin af gangen?
Hvilken version af Ubuntu kører du med? Har du hentet seneste opdateringer og os til sproget?
Grundet noget er engelsk kan være måden du har installeret Ubuntu. Jeg selv benytter en netværks installation: https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD
Dermed har jeg de seneste opdateringer og systemet er mere korrekt, da sprog oversættelserne er de nyeste fra start.
Hvilken version af Ubuntu kører du med? Har du hentet seneste opdateringer og os til sproget?
Grundet noget er engelsk kan være måden du har installeret Ubuntu. Jeg selv benytter en netværks installation: https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD
Dermed har jeg de seneste opdateringer og systemet er mere korrekt, da sprog oversættelserne er de nyeste fra start.
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Tordenfod skrev:Næste link "ubuntu-restricted-extras" den finder jeg også via C/P og så bliver det igen anstrængende !! Nu vil maskinen at jeg FJERNER "libac codec library" & "libav utility library" (jeg er sikker på at modtage hjælp til dette så det gemmer jeg lidt )
Du har pakker installeret som ikke er kompatible med det du forsøger at installere, enten skal guiden opdateres til det system du køre, eller også har du selv installeret de andre pakker, eventuelt sammen med et andet program.
Tordenfod skrev:"ttf-mscorefonts-installer" det spiller men jeg ved reelt ikke hvad jeg installerer. Formoder det er noget skriftprogramel der gør at ubuntu kan vise div fonte korrekt
Ja det er rigtig, i software centeret kan du jo læse hvad det er du er ved at installere inden du gør det og hvis du søger på nettet burde du også få rigtig mange resultater. Måske handler det også om baggrundsviden, jeg tror da ikke jeg kunne fikse en Citroén efter en Google søgning
Tordenfod skrev:Hvorfor skal jeg iøvrigt indtaste min kode hver gang jeg vil installerer en stump software i samme session ... ???
I terminalen huskes koden for en stund. Det at det fungere på denne måde er bland andet det der gør at du ikke behøves have antivirus på Linux. Det er normalt også kun i opsætnings fases at det er et problem.
Tordenfod skrev:Og hvorfor er tandhjulet oppe i højre hjørne af panelets menu på engelsk når alt andet er på dansk ???
Hvis ikke du var på nettet mens du installerede vil den ikke have hentet den dansk progpakke. Åben systemindstillinger->sprogundersøttelse for at søge efter manglende sprogpakker. Ellers kan der være tale om noget som vi ikke har fået oversat endnu, men jeg er ikke helt sikker på hvilke punkter du henviser til.
Jeg kigger på resten af dit indlæg senere.
-
- Admin
Tordenfod skrev:Trin 4 : Installer ekstra programmer
Disse programmer er ekstra til dem der kunne have lyst til at bruge dem.
Tordenfod skrev:Ohh nu strammer det til !
startupmanager findes ikke i en søgning (fair enough at alle guides ikke kan vedligeholdes men skal der findes noget ?? )
Den findes rigtig nok ikke i den seneste udgave af Ubuntu, er det noget du har brug for, skal vi finde et alternativ?
Tordenfod skrev:aptitude !! Øhh terminal baseret pakke håndterer jeg skal vel fordælen ikke i terminalen og hvis så forhåbentlig kun sjældent, GUI må være vejen ...Jeg husker stadig den gysen det gav de jeg hoppede fra min commodore 64 til Mac i hmmm 1990 REVOLUTION !!
Bash terminalen i Ubuntu er en del mere advanceret end hvad man måske er vand til fra C64 (basic) eller DOS, men hvis ikke du har lyst til at lave ting i terminalen så er der ingen grund til at installere dette program.
Tordenfod skrev:p7zip : der dukker 2 op - jeg vælger begge, ZIP er vigtig og skal bruges meget så meget ved jeg da
Den ene er p7zip og den anden er p7zip-full som håndtere flere formater. Tryk på mere info så kan du se det.
Tordenfod skrev:rar : hmmm kan p7zip ikke håndterer RAR filer ... ??
Hvis du har installeret p7zip-full kan den faktisk godt. RAR-filer er et propritært format så der er nogle restriktioner på hvilke software der må tilgå dem.
Tordenfod skrev:så skal vi bare have FLV filer til at køre ..nogen viser billed og lyd andre kun lyd og nogle gør intet ... Noget CODEC pakke ??
ubuntu-restricted-extras installere en del codeces m.m. hvis ikke du skal bruge libac, libav og library (og det er det eneste den klager over) så fjern dem og installere restricted extras. Ellers kan du prøve at installere vlc i stedet og se om den kan håndtere formatet.
-
- IRC nickname: Martinjo84
-
Jeg har aldrig forstået de der videoer der skal vise hvordan .. krydret med en masse øhhh bumbum sååååå ups ect
Kort punktvis på skrift lige til og man kan lave 40-50 stykker af dem på den tid det tager at lave en hjemmevideo med knas på lyden og uskarpe billeder...med 20 år bag et kamera så bliver jeg simpelthen dårlig af det makværk der kastes i grams "bare fordi man kan" klebager ! men hvis nogen får det nemmere med den slags GUI så er det jo selvfølgelig fint ..hos mig giver det bare ikke mening at se på levende billeder frem for punktvis slavisk fremgang -især hvis man ikke har flere skærme ...
@ AJenbo .. jojo du kan fikse det meste på en gammel citoen med en enkelt søgning det handler igen bare om rette sted citronik.dk eller citroenakuten.com .... Hvis du mangler en billig god kælk så er en klassisk BX lige til at gå til selv med kontorfingre monteret omvendt ..og så er citroen ligesom ubunto anderledes..
Hvad er egentlig _god" kotyme herinde i forhold til indlæg/spørgsmål i hver sin tråd så det er nemmere at søge for andre eller i en lang "begynder" tråd med spørgsmålene som de nu falder ...?
-
- Admin
En tråd pr. spørgsmål er normalt beds. Har du læst intro ophænget?
Der er nogen der har det letter med en video end en tekst... lidt lige som der er nogen der har lettere ved en mus end en terminal
Der er nogen der har det letter med en video end en tekst... lidt lige som der er nogen der har lettere ved en mus end en terminal
-
- IRC nickname: How to be me
-
Kurt Christensen skrev:Og "UBUNTU"!
Torino/ Toronto ..uanset så får du en oplevelse og skal ud og flyve
Ubunta så er det nemlig venstre hånds lille finger og den kan ikke lave samme ravage
10 finger system på blåtands keyboard i blød gummi er en kunst uanset