Win8 forsvundet efter inst. af Ubuntu
-
- Geografisk sted: Helsingfors, Finland
Win8 forsvundet efter inst. af Ubuntu
Jeg installerede Ubuntu og gjorde som Momsemor beskriver i hendes meget fine installationsvejledning. Mit problem er nu bare, at jeg ikke kan starte windows. I startup er windows med, men starter ikke. Hvordan får jeg windows tilbage + Ubuntu.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Win8 forsvundet efter inst. af Ubuntu
Hvis jeg husker ret henviser den guide til at man sætter maskinen til at starte i legacy bios til stand. For at starte windows 8 skal du så skrifte maskinen over og starte i UEFI tilstand igen.
-
- Forfatter
- IRC nickname: LinuxMor
- Geografisk sted: Hadsten
Godaften....
Har du installeret og kørt Boot-repair i Ubuntu og fået linien i Grub-menuen: Windows Boot UEFI loader
Det er den, der starter Win8 korrekt op, hvis det er en Ubuntu 13.10, 13.04, 12.10 eller 12.04
Er det en Ubuntu 14.04, så installeres den helt uden problemer og både Ubuntu og Win8 starter begge to op uden, at gøre noget "ekstra"
Har du installeret og kørt Boot-repair i Ubuntu og fået linien i Grub-menuen: Windows Boot UEFI loader
Det er den, der starter Win8 korrekt op, hvis det er en Ubuntu 13.10, 13.04, 12.10 eller 12.04
Er det en Ubuntu 14.04, så installeres den helt uden problemer og både Ubuntu og Win8 starter begge to op uden, at gøre noget "ekstra"
Vh. Jannie
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
momsemor skrev:Godaften....
Det vil jeg meget gerne have bekræftet. Det er en showstopper, og hvis at det er løst i 14.04, skal det med i vores guides
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Det burde ikke være noget problem at undvære Windows 8 efter installation af Ubuntu.keniel skrev:Jeg installerede Ubuntu og gjorde som Momsemor beskriver i hendes meget fine installationsvejledning. Mit problem er nu bare, at jeg ikke kan starte windows. I startup er windows med, men starter ikke. Hvordan får jeg windows tilbage + Ubuntu.
Jeg ser det som en fordel, at man undgår at bruge tid og energi på Windows, når man endelig er kommet videre...
// Henning
-
- Geografisk sted: Helsingfors, Finland
Monsemor du er en knag. Stor buket blomster til dig Nu fungerer win8 igen. Den er bare blevet ganske langsom.
-
- Geografisk sted: Fredericia
Det er ikke nok bare at ændre i BIOS
Hvis Ubuntu ikke er installeret i samme BIOS setting som windows blev det, så render man ind i problemer.
Jeg har selv en PC med UEFI BIOS, og hvor det er nødvendigt at køre boot-repair (https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair) to gange, med genstart imellem, før det virker. Og det som skulle være løst i 14.04'eren er vist "blot" at boor-repair bliver en del af installations cd'en - ikke at problemerne forsvinder.
Til gengæld virker det som det skal efter disse to kørsler.
Problemet her er reelt, at UEFI og og måske mest Microsoft har valgt et design der gør, at det bliver bøvl med mere end et styresystem på PC'en. Men som altid så finder Linuxfolket løsninger
Hvis Ubuntu ikke er installeret i samme BIOS setting som windows blev det, så render man ind i problemer.
Jeg har selv en PC med UEFI BIOS, og hvor det er nødvendigt at køre boot-repair (https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair) to gange, med genstart imellem, før det virker. Og det som skulle være løst i 14.04'eren er vist "blot" at boor-repair bliver en del af installations cd'en - ikke at problemerne forsvinder.
Til gengæld virker det som det skal efter disse to kørsler.
Problemet her er reelt, at UEFI og og måske mest Microsoft har valgt et design der gør, at det bliver bøvl med mere end et styresystem på PC'en. Men som altid så finder Linuxfolket løsninger
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."